Duża inwestycja w ROW dobiegła końca

Warta 375 mln zł inwestycja właśnie się zakończyła. Prace prowadzone były od Chybia przez Żory i Rybnik aż do Nędzy/Turze. Podróżni korzystają teraz z 18 odnowionych peronów, sprawniej kursują pociągi na 60 km odcinku, gdzie wymieniono tory razem z siecią trakcyjną. Pociągi przyspieszyły do 120 km/h


Podróżni korzystają z nowych peronów na 10 stacjach i przystankach w: Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Rybniku, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wieś i Nędzy. W sumie 18 peronów zostało podwyższonych, żeby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, ze specjalną wypukłą fakturą wyznaczającą strefę bezpieczeństwa. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na perony łatwiej można się dostać m.in. dzięki pochylniom i windom.

Efektem prac są także atrakcyjniejsze podróże. Pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, wcześniej ponad 20 min. Weekendowe przejazdy z Wisły Głębce do Gliwic skróciły się o 10 min. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy. Ważnym zakresem była przebudowa 81 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Pociągi jeżdżą m.in. po odnowionych mostach – historycznym Zamysłowskim nad rzeką Nacyną w Rybniku i moście w gminie Strumień nad Wisłą oraz wyremontowanym wiadukcie nad ul. Chwałowicką w Rybniku.

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zapewniają dyżurni w 9 odnowionych i wyposażonych w nowe urządzenia nastawniach. Wzrósł poziom bezpieczeństwa dzięki umieszczeniu w torach 129 nowych rozjazdów – ważnych elementów linii, zapewniających sprawny przejazd składów z toru na tor. Urządzenia są wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu. Korzystne, dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, było wyremontowanie 20 przejazdów. Na czterech zamontowano dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring, umieszczony na kluczowych skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, zapewnia lepszy nadzór i możliwość szybszych reakcji.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” o wartości 375 mln złotych netto był realizowany w latach 2017 – 2019 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Wykonawcą było konsorcjum firm: Trakcja PRKiI, Strabag, ZUE.

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

5 komentarzy

  1. Zamiast miasto Żory wykorzystać potencjał kolei to olewa dworzec kolejowy – tylko jedna linia autobusowa obsługuje dworzec kolejowy oraz buduje wielce centrum przesiadkowe (zwykły dworzec autobusowy) zamiast scalić transport.
    Dodatkowo zamiast włączyć się do SKM Wodzisław-Radlin-Rybnik to woli busiki miedzy Rybnikiem, Żorami o jakości nie wspomnę.

    A co do samej linii to już siada pod szkodami górniczymi miedzy Warszowicami a Pawłowicami i niedługo będzie tam ograniczenie do 60->40 km/h.

    Zlikwidowano przystanki Czuchów, Warszowice, Żory Baranowice gdzie teraz jeździ Kubalonka, a najprawdopodobniej będą przerzucone pociągi z linii lk148 Żory-Pszczyna (ze względu na fatalny stan linii) na Żory-Chybie.

    Mogli dodać również przystanki Żory Ciepłownia, Pawłowice (ulica Pszczyńska) czy odnowić Suszec ale po co.

    To samo brak przystanku w Jejkowicach czy w Rybniku Nowinach – dla pociągów przyśpieszonych Racibórz-Sumina-Rybnik-Leszczyny-Orzesze Jaśkowice-Tychy-Katowice

    Pominięto cześć towarową w Żorach co odbije się czkawką tak samo dodatkowe tory po trasie itd

    Zrobione, aby było, że jest bez myślenia po łebkach podobnie jak linia lk 158 w 2016 i do teraz odbija się to czkawką i brakiem przepustowości.

  2. Chyba odnowić Strumień, choć Szusec też na to zasługuje. Ale rzeczywiście skasowali te perony w Baranowicach i Warszowicach?

  3. To jak zrobili remont Chybie – Żory, czy ten remont w końcu obejmował tez remont przystanków, jak np. Zabłocie-Czuchów, Warszowice, Żory Baranowice ?

  4. »Prace prowadzone były od Chybia przez Żory i Rybnik aż do Nędzy/Turze.« i dalej: »Podróżni korzystają teraz z 18 odnowionych peronów« I jeszcze kawałek dalej: »Podróżni korzystają z nowych peronów na 10 stacjach i przystankach«

    Rozumiem, że wspomniane 18 peronów znajduje się w obrębie tychże dzisięciu stacji i przystanków. Ciekawi mnie, na czym polegała decyzja, które stacje i przystanki podlegają remontowi, a które nie, bo nie wyczytałem z artykułu (i ani nie wierzę), aby remontem objęte były WSZYSTKIE stacje i przystanki na wspomnianym odcinku.

    Uwaga językowa: Nędza – do Nędzy, Turze – do Turza, Nędza Wieś – do Nędzy WSI.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *