Czekając na objazd

Doszły nas słuchy, że niebawem mają wrócić pociągi na linie kolejową nr 142. To jednak jeszcze nie nastąpiło z przyczyn nam nieznanych. My nie czekając jednak na pierwsze składy postanowiliśmy się tam wybrać na pogranicze Tychów i Katowic, by pokazać Wam efekty przeprowadzonych prac, napawając się myślą, że ten piękny, urokliwy i nieco wyjątkowy w naszym regionie szlak, niebawem przejmie obowiązki towarowej obwodnicy stolicy województwa.


Nie tylko my czekamy na powrót pociągów na tym szlaku. W tym gronie są również pasażerowie… katowickiego dworca. Udrożnienie tego szlaku sprawi, że zdecydowana większość pociągów towarowe wjeżdżających od południa do stolicy województwa i kierujące się dalej w kierunku Mysłowic czy Sosnowca „opuszczą” i tak już dramatycznie przeciążoną linię nr 139 na odcinku Tychy – Katowice. Ominą one centrum miasta i , co za tym idzie, odpadnie im konieczność przejazdu przez główny dworzec pasażerski w mieście.

Prędkość szlakowa na odnowionej linii ma wynosić 80 km/h. Pociągi pojadą od Mąkołowca przez Kostuchnę i Murcki w stronę Muchowca i stamtąd dalej, przez Janów, w stronę Mysłowic, Siemianowic Śląskich czy Sosnowca. Z tego co ustaliliśmy nieco później ma zostać oddany odcinek z Ochojca do Ligoty, który pozwoli „domknąć” możliwość objazdu Piotrowic i Podlesia  w przypadku takiej konieczności.

Jeśli chodzi o ruch pasażerski… Na razie nie zapowiada się tam na powrót jakichkolwiek relacji. Pewno jednak od czasu do czasu pojawią się tam pociągi pasażerskie, choćby w przypadku jakichkolwiek utrudnień na linii 139 na odcinku pomiędzy Tychami a Katowicami Ligotą. I pomyśleć, że kiedyś (np. rozkładzie jazdy 1896/87) tym szlakiem kursowało 15 par pociągów każdego dnia. Głownie w relacji Katowice – Tychy Miasto. Ale był i taki, którym można było dojechać z Murcek do… Kielc. Dzisiaj dworca w Murckach już nie ma…

Fot: Silesia Info Transport, Tymoteusz Muszala (MajoDron)

9 komentarzy

  1. Wciąż nie mogę zrozumieć braku zainteresowania włodarzy miasta linią 142 aby stworzyć tu Szybką Kolej Miejską. Z Kostuchny autobusem 689 do dworca jedzie się ponad godzinę w szczycie. Z Ochojca, gdzie jest przystanek osobowy odjeżdża sporo autobusów do Centrum, ale czas przejazdu daleko odbiega od pociągu. Samochodem to już w ogóle po Katowicach nie da się jeździć. W Kostuchnie jest zachowany dworzec, jest też spory plac aby stworzyć centrum przesiadkowe, w Ochojcu taka sama sytuacja, wystarczy tylko przenieść przystanek autobusowy bliżej dworca. 80km/h to prędkość wystarczająca, żeby pociąg od Tychów do Katowic przez Kostuchnę przejechał w 25 minut. Naprawdę nie rozumiem, z jednej strony mieszkańców gnębi się, że pali się węglem i stwarzają smog, a z drugiej strony Ci sami mieszkańcy jeżdżą starymi samochodami, które stojąc w korku wytwarzają więcej toksyn niż kominy. Od 1,5 roku trwa remont linii kolejowych, a jeszcze ani razu nie widziałem ani Przezydenta Krupy ani nikogo z władz na terenie stacji. A mieszkańcy mojego osiedla nie raz apelowali o budowę peronu przy ulicy Boya Żeleńskiego.

    1. O tym od dłuższego czasu mówię. Wystarczy jeszcze dobudować łącznicę w Szopienicach i pociągi mogą jeździć naokoło po swoistej obwodnicy Katowic. No ale Krupy i pozostałych decydentów w województwie to nie interesuje, wolą przez następne 30 lat budować wirtualny tramwaj na południe Katowic.

  2. Studium wykonalnosci lini 137 kosztowalo 7,5 mil zlotych, czy to prawda ze pieniadze na rewitalizacje lini beda przeznaczone na odbudowe polaczenia Wroclaw – Jedlina Zdroj ( linia 285) jesli tak, to z kad takie zmiany??

  3. Można krótko podsumować: PLK gra swoją grę a ustawowy organizator transportu publicznego w województwie odstawia grę pozorów.

    1. W myśl powiedzenia, które kiedyś istniało na kopalniach: „najpierw masa, potem rasa”. W odniesieniu do kolei na Śląsku to powiedzenie idealnie pasuje.

  4. Na magistrali podsudeckiej(opolskie) predkosc miejscami 20-30km/h, przeciez ta linia ma potencjal, jesli nie osobowy to towarowy napewno!!

  5. »zdecydowana większość pociągów towarowe«
    »np. rozkładzie jazdy 1896/87« tysiąc osiemset dziewięćdziesiąt sześć

    Drodzy Redaktorzy, zachęcam do czytania tekstu przed publikacją : )

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *