Pszczyńskie Centrum Przesiadkowe otwarte

Nowoczesne centrum przesiadkowe, które integruje wszystkie środki transportu, zostało uruchomione w poniedziałek, 4 listopada. Codziennie będzie stąd odjeżdżać 178 autobusów w kierunku wszystkich gmin powiatu pszczyńskiego.


Zaledwie 16 miesięcy od wbicia pierwszej łopaty przy największej w historii powiatu pszczyńskiego inwestycji, oddane do użytku pasażerów zostało nowoczesne centrum przesiadkowego przy ul. Sokoła w Pszczynie. To ogromne ułatwienie dla osób, które chcą zmienić środek transportu. Pszczyńskie centrum znajduje się zaledwie kilkanaście metrów od dworca kolejowego.

W ramach inwestycji wybudowano obiekt do obsługi pasażerów z poczekalnią, pomieszczeniami do kierowania ruchem, ogólnodostępnymi toaletami i pokojem dla rodziców z dzieckiem. Z dworca kolejowego został tutaj przeniesiony powiatowy punkt informacji turystycznej. Przy budynku znajduje się wiata przystankowa z sześcioma stanowiskami, z których odjeżdżać będą autobusy 14 linii – powiatowych, gminnych, komercyjnych, a także dalekobieżnej do Zakopanego. Łącznie każdego roboczego dnia z obiektu przy ul. Sokoła odjeżdżać będzie 178 autobusów oraz po kilkadziesiąt w weekendy i dni wolne od nauki. Dla linii powiatowych działa system dynamicznej informacji pasażerskiej – na tablicach wyświetlany jest faktyczny, a nie planowany czas przyjazdu autobusu.

Przy centrum przesiadkowym wybudowano także parking dla rowerów na 180 miejsc, niemal 200 miejsc parkingowych dla samochodów, w tym osiem dla osób z niepełnosprawnościami oraz nowy, siedmiostanowiskowy postój taksówek. Gruntownie przebudowany został układ drogowy w rejonie ulic Sokoła, Plac Dworcowy i Kościuszki. Przebudowano instalacje, ulice oraz chodniki, powstały nowe ciągi pieszo-rowerowe i pieszo-jezdne.

Obiekt jest energooszczędny – na budynku oraz dachu peronów autobusowych zainstalowanych zostało ponad 200 paneli fotowoltaicznych i samoodśnieżających. Obiekt został wyposażony w elektroniczne rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne, a także dwa infokioski, z których pasażerowie dowiedzą się najważniejszych informacji o powiecie i komunikacji. Na placu przed budynkiem został wyeksponowany fragment schronu przeciwlotniczego z czasów II wojny światowej.

Budowa centrum przesiadkowego oraz prowadzący do niego układ drogowy, kosztowały ponad 17,8 mln zł. Jednak niemal 15,2 mln zł to środki pozyskane z funduszy europejskich. To część realizowana przez lidera projektu – powiat pszczyński

Partner projektu – gmina Pszczyna wykonuje system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Koszt części realizowanej przez gminę Pszczyna to ok. 26 mln zł, z czego ok. 21,7 mln zł wynosi dofinansowanie unijne.

Wartość całego projektu – budowy centrum przesiadkowego, przebudowy prowadzącego do niego układu drogowego, parkingów oraz systemu tras rowerowych i dwóch mniejszych centrów przesiadkowych w sołectwach gminy Pszczyna wynosi ponad 44,6 mln zł, z czego unijna dotacja to ponad 36,7 mln zł.

Fot. Powiat Pszczyński

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

2 komentarze

  1. To nie jest ŻADNE centrum przesiadkowe tylko dworzec autobusowy!!! Co za durna nowomowa… Co jest k… złego w określeniu dworzec autobusowy, czy rzeczywiście zlasowane umysły korporacyjne muszą mieć jakieś papkowate centrum przesiadkowe, bo słowo dworzec nic im nie mówi…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *