300 ton nad kanałem

Waży ponad 300 ton i ma 67 metrów długości. Nowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim powstał między Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna Koźla w ciągu linii kolejowej nr 199. To jeden z efektów projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Inwestycja na liniach Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle realizowana jest przez PKP PLK za 192 mln zł, z udziałem środków UE z POIiŚ.


– Stary most został rozebrany. Na przygotowanym obok przeprawy terenie zmontowano przywiezione w częściach nowe przęsło. Ustawiono tymczasowe podpory, do podtrzymania nowej konstrukcji podczas nasuwania w miejsce starej. Nowe przęsło, centymetr po centymetrze, przesuwano z miejsca montażu w stronę drugiego brzegu. Prace trwały tydzień i konstrukcja została ustawiona na łożyskach. Na nowym moście zostanie ułożony tor i wywieszona sieć trakcyjna. Po tak przygotowanej trasie, pociągi pojadą szybciej i sprawnej w stronę Kędzierzyna Koźla i Węglówki, ich prędkość zwiększy się do 80 km/h. Obecnie ruch towarowy prowadzony jest linią nr 137, łączącą Katowice z Kędzierzynem-Koźlem, równoległą do właśnie przebudowywanej, jednotorowej linii nr 199. Po zakończeniu prac, składy towarowe wrócą na swoją trasę – informuje w swoim komunikacie PKP PLK.

Na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Sławięcice – Stare Koźle wymieniono już większość torów i rozjazdów. Przebudowano nastawnie m.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. Lepszy transport towarów umożliwi nie tylko przebudowa mostu na Kanale Gliwickim, ale także 51 obiektów inżynieryjnych, 27-metrowego wiaduktu kolejowego nad dwutorową linią w Pisarzowicach koło Toszka. Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym a wymiana urządzeń mechanicznych na elektryczne zwiększą poziom bezpieczeństwa. Wyremontowanych zostanie 10 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na ukończeniu jest również odcinek modernizowanej linii dwutorowej od Toszka Północ do Rudzińca Gliwickiego ( nr 153). W trakcie remontu ruch pociągów jest utrzymany i odbywa się jednym torem. Prace sieciowe prowadzone są na stacji w Sławięcicach oraz na odcinku Nowa Wieś – Stare Koźle. Do końca roku zostanie zamontowanych ok. 35 km tzw. ciężkiej sieci trakcyjnej. Zapewni to dobre warunki przejazdu pociągom towarowym.

Wartość projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” to ponad 190 mln złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowano na II kwartał 2020 roku.

Fot. PKP PLK

3 komentarze

  1. To jest Kanał Gliwicki 😉
    Polecam najpierw sprawdzić informacje w kilku źródłach a potem pisać artykuły 😉

  2. A linia kolejowa 199 przekracza Kanał Gliwicki między Sławięcicami a Nową Wsią? Polecam najpierw sprawdzić informacje w kilku źródłach a potem pisać nadęte komentarze.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *