Nowym wiaduktem w Dąbrowie Górniczej

– Pociągi jeżdżą po nowym wiadukcie kolejowym w Dąbrowie Górniczej, a samochody po wyremontowanej drodze. To efekt prac na rewitalizowanym odcinku linii od Dąbrowy Górniczej Wschodniej do Dąbrowy Górniczej Strzemieszyce na linii Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd. Wartość inwestycji, obejmującej m.in. wiadukt, realizowanej przez PKP PLK z budżetu, to 40 mln zł – informuje zarządca infrastruktury kolejowej.


Nowy wiadukt kolejowy ma ponad 50 metrów długości i waży około 300 ton. Usprawnia podróże i przewóz towarów na linii między Tunelem, Bukownem a Sosnowcem Południowym (nr 62). Obiekt został zamontowany w miejscu starej konstrukcji, zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Pod nim wyremontowano jezdnię, którą wykorzystują m.in. autobusy komunikacji miejskiej. Powstał też nowy chodnik, którym piesi bezpiecznie przejdą z ul. Orkana do ul. Łuszczaka.

Budowa wiaduktu kolejowego jest kolejnym efektem projektu „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” Od maja na stacji Dabrowa Górnicza Strzemieszyce, a od października na stacji Dąbrowa Górnicza Wschodnia podróżni korzystają z nowych, wyższych peronów.  Są też zamontowane gabloty z rozkładami jazdy, zegary i nagłośnienie. Większy komfort obsługi i bezpieczeństwo zapewnia podróżnym monitoring i jaśniejsze oświetlenie peronów i dróg dojścia.

Inwestycja PLK objęła też wymianę torów na odcinku Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Dzięki temu od nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie pojadą do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Przed pracami prędkość była o 30 – 50 km/h mniejsza. Wymieniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wybudowano nową nastawnię z urządzeniami komputerowymi na stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Zamontowane zostały nowe rozjazdy, wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w IV kwartale 2019 roku.

Fot. PKP PLK

One comment

  1. W miejscu przedstawionym na zdjęciu nad tym artykułem, czyli w rejonie ul. Orkana w Dąbrowie Górniczej, powinien powstac przystanek kolejowy, zarówno przy ciągu torów Sosnowiec Południowy – Bukowno jak i przy ciągu torów Szczakowa – Ząbkowice. Oczywiście, obok przystanku kolejowego powinien też być przystanek autobusowy.

    Dla porównania, proponuję zobaczyc, jak zbudowany jest przystanek Falkenberg (Elster) w Niemczech, tam też jeden przystanek kolejowy umożliwa przesiadki pomiędzy krzyżującymi się liniami na różnych wysokościach.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *