Kolej na żądanie

Parę tygodni temu media obiegła wiadomość, że spółka Koleje Dolnośląskie razem z zarządcą infrastruktury wprowadza pilotażowy program kolejowych przystanków na żądanie. Na pierwszy ogień idą Nowa Wieś Legnicka oraz Krzyżowa leżące na tzw. „Magistrali Podsudeckiej” pomiędzy Legnicą a Kędzierzynem-Koźlem. Czy to rozwiązanie nowe, czy bezpieczne? 


Przystanki na żądanie w Polsce znamy głównie z autobusowej komunikacji miejskiej, a pojęcie takiego przystanku w komunikacji kolejowej wydaje się nam co najmniej bardzo egzotyczne lub niemożliwe do wykonania. Jednak takie coś istnieje i ma się dobrze. Choćby u naszych południowych sąsiadów. Zastávka na znamení nebo na požádání to właśnie przystanek na żądanie na wielu liniach Kolei Czeskich. Wiele osób zapewne zaraz powie, że są to przystanki na mało obleganych trasach gdzie natężenie ruchu podróżnych nie jest duże, ale to nie do końca prawda. Owszem, linię z Cieszyna do stacji Frýdek-Místek możemy nazwać boczną (lecz na pewno nie mało oblegane), o tyle linia z Pragi do Benešova już taką na pewno nie jest.

Linie kolejowe w Czechach z przystankami na żądanie bardzo łatwo poznać. Oznaczone są symbolem X obok godzin i minut odjazdu w tabelach rozkładu jazdy. Podróżny, który zamierza odbyć podróż pociągiem z przystanku na znamení nebo na požádání musi stanąć na peronie w widocznym miejscu oraz zasygnalizować maszyniście chęć przejazdu pociągiem. Z doświadczenia i tego co widziałem w Czechach najczęściej jednak nikt nie macha, a maszynista zatrzymuje się na przystanku kiedy widzi, że ktoś stoi na peronie. Jeżeli jednak ktoś chce z pociągu wysiadać musi to zasygnalizować przyciskiem, który znajduje się w pociągu. Wtedy pojazd pomimo braku chętnych do wsiadania zostanie zatrzymany, aby wysadzić osoby, które to wcześniej zasygnalizowały.

Podobne rozwiązanie stosowane jest na sieci DB i najbliżej Polski możemy je spotkać jadąc ze Zgorzelca do Drezna, gdzie prędkości pociągów są duże, a mimo to przystanki na żądanie istnieją. Maszyniści zarówno w Czechach jak i Niemczach muszą przed takim przystankiem po prostu zwolnić, aby zabrać chętne do przejazdu osoby. Wbrew pozorom, odzysk czasu przy braku zatrzymania może wydawać się niewielki, ale pozwala zniwelować opóźnienie pociągu, a w przypadku ponownego pełnego rozruchu pociągu z przystanku oszczędzamy na energii. Jest jeszcze jeden plus takiego rozwiązania. Brak postojów to zapewne brak opłaty za skorzystanie z postoju na danym przystanku.

Na razie prowadzony będzie pilotaż przez PKP PLK i spółkę Koleje Dolnośląskie. Na efekty przyjdzie nam jeszcze poczekać, ale na koniec dodam, że Niemcy czy Czechy z przystankami na żądanie nie są tak bardzo zaawansowani jak kraje skandynawskie. W Norwegii na peronie (przystanku na żądanie) była specjalna tracza na słupie, którą można było obrócić o 90 stopni. W ten sposób sygnalizuje się chęć skorzystania z pociągu, ale w jednym kierunku. Pociąg jadący z przeciwnej strony widział inny obraz i się wtedy po prostu nie zatrzymywał.
Na efekty prowadzonego pilotażu u nas przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać i sami jesteśmy ciekawi, jak to rozwiązanie się znajdzie w naszej rzeczywistości.

Tekst: Przemysław Brych

4 komentarze

  1. Ja osobiście widziałbym trzy przystanki na żądanie Wodzisław Miasto, Wodzisław Turzyczka i Gorzyce na trasie Rybnik-Chałupki S71 Kolei Ślaskich.

  2. Moze jeszcze Wisla Kopydlo, Wisla Oblaziec, Sol Kiczora, Naklo Sl.-Orzech, Tychy Zwakow, przystanki miedzy Zorami i Pszczyna tez moglyby byc na zadanie.
    Maziizam, Gorzyce to masz na mysli nowy przystanek w Gorzycach, czy jako przemianowanie przystanku o nazwie Belsznica.

    1. Nowy przystanek Gorzyce na przecięciu ulicy piaskowej tak samo nowe przystanki to Wodzisław miasto i turzyczka. A pozostałe przystanki Czyżowice, Bełsznica i Rudyszwałd też na żądanie dlatego że są na linii jednotorowej Olza jako mijanka jako zwykły przystanek normalny.

  3. Kamil nie zrozumiałeś tego co napisał maziizam. To przecież sarkazm bo nie istnieje żaden z wymienionych przystanków dlatego są one pożądane.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *