Więcej pociągów KŚ po korekcie

W najbliższą niedzielę, 20 października, będzie miała miejsce ostatnia korekta rozkłady jazdy 2019/20. Zmiany, podobnie jak przy poprzednich aktualizacjach, wynikają z prac remontowo-modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Koleje Śląskie zapowiadają jednak już teraz wprowadzenie dodatkowych połączeń, nie czekając z tym do nowego, rocznego  harmonogramu kursowania pociągów, wchodzącego w życie w grudniu.


Od 20 października prace prowadzone przez zarządcę infrastruktury – czyli PKP PLK – nie będą już tak nasilone jak w poprzednich miesiącach. Tym samym zastępcza komunikacja autobusowa będzie dotyczyła niewielkiej liczby odcinków. Z koniecznością przesiadki na autobusy zastępcze muszą się liczyć przede wszystkim podróżni KŚ z okolic Częstochowy. Jednak również w tym wypadku zastępcza komunikacja autobusowa będzie dotyczyć jedynie pojedynczych kursów. Ponadto dwie pary pociągów z linii S1 będą kursować objazdem przez Mirów i Stradom, z pominięciem przystanków Korwinów i Częstochowa Raków. W tym terminie skrócona zostanie również relacja jednej pary pociągów porannych. Kursy rozpoczną się i zakończą w Częstochowie Stradomiu zamiast w Częstochowie Osobowej. Dla podróżnych z pominiętych stacji zapewniony dostanie dowóz autobusami komunikacji zastępczej. Dodatkowo, od 24 do 26 października zastępcze autobusy będą kursować też na odcinku Myszków – Częstochowa za ostatni pociąg do Częstochowy i pierwszy z Częstochowy.

Na zmiany w rozkładzie jazdy powinni zwrócić szczególną uwagę również podróżni z linii S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń). Ze względu na szereg prac na stacji Czechowice-Dziedzice i na szlaku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała rozkład jazdy będzie miał kilka wariantów na poszczególne dni. Najbardziej odczuwalne będą przesunięcia pociągów kursujących około południa od 14 do 15 oraz od 19 do 24 listopada.

– Październikowa korekta rozkładu jazdy jest dla nas również okazją do wprowadzenia dodatkowych pociągów. Dzięki temu od niedzieli podróżni będą mieli do dyspozycji nowe połączenia. Więcej pociągów pojawi się między innymi w weekendy na linii S13 (Częstochowa – Lubliniec). Zwiększamy w tym przypadku możliwość powrotów do Częstochowy i Lublińca w godzinach wieczornych, dodając np. pociąg o 20:17 z Lublińca do Częstochowy. Pociąg w drugim kierunku wyjedzie z kolei z Częstochowy o 21:58. Wśród innych nowości pojawią się też dwa poranne pociągi w dni robocze w relacji Chałupki – Racibórz oraz pociąg o godzinie 20:15 z Bielska-Białej do Katowic. O jedną parę połączeń zwiększy się także weekendowa liczba kursów w relacji Katowice – Gliwice – informuje biuro prasowe KŚ.

Również ze względu na przewidywany większy ruch z okazji Wszystkich Świętych Koleje Śląskie uruchomią więcej pociągów na linii S1. W tym dniu dodatkowo pojawi się pociąg o 10:53 z Katowic do Gliwic oraz o 11:39 w przeciwnym kierunku. Tego dnia uruchomione zostanie też połączenie z Katowic do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic oraz z Ząbkowic do Gliwic. Warto przy tym jednocześnie pamiętać, że 1 listopada obowiązuje rozkład jazdy jak w święta i dni wolne od pracy – na plakatowych rozkładach jazdy należy zatem szukać pociągów oznaczonych literą C lub odpowiednimi cyframi (np. 1-7 oznacza, że pociągi kursują przez cały tydzień). Podobnie sytuacja będzie wyglądać w przypadku kursów 11 listopada.

Wśród innych wyjątkowych sytuacji, które mogą powodować większe zainteresowanie podróżnych, warto odnotować też zmianę czasu z letniego na zimowy. Będzie to miało miejsce w noc z 26 na 27 października.

– Możemy uspokoić pasażerów, że zmiana czasu na rozkład jazdy Kolei Śląskich nie ma akurat wpływu. Zmiana następuje bowiem zwyczajowo z godziny 3 na 2 w nocy, czyli wtedy, gdy nasze pociągi nie kursują. Ostatnie wieczorne pociągi w sobotę zakończą zatem kurs według „starego” czasu, a pierwsze poranne wyruszą w podróż już zgodnie z tym „nowym” – mówi Magdalena Iwańska, rzecznik prasowy Kolei Śląskich

9 komentarzy

  1. Jestem ciekawe kiedy ,,uczeni” z KŚ zrobią rozkład tak, żeby był jakiś takt, a nie wszystko na hurra, a potem nie ma nic i przerwa przez 40 minut. I te skomunikowania w Katowicach bo niektóre te pociągi to mijają się z celem. Jeden przyjeżdża do Katowic, a drugi 2-3 minuty odjeżdża wcześniej.

    1. 1) Przepustowość
      2) Ciągłe remonty powodujące spóźnienia (pociągi KŚ muszą ustępować miejsca na torach pociągom wyższej kategorii)
      3) Brak oddzielnych torów dla kolei miejskiej/metropolitalnej/aglomeracyjnej. Związane z pkt 1)
      4) Brak odpowiedniej liczby pociągów
      etc…

    2. i jeszcze jedno…
      To nie „uczeni” z KŚ ustalają rozkład tylko zarządca infrastruktury czyli PLK. KŚ mogą tylko wnioskować o dane godziny odjazdu/przyjazdu, ale ostateczna decyzja należy do PLK.

        1. To ty opowiadasz. To dalej PLK. Kolega chyba od nich bo tam ciągle słychać to nie ta plk to ta inna?!

          1. Jak nie wiesz to nie pisz. Ekspozytura należy do PLK ale nie jest od niej zależna w kwestii rozkładów. W takim sensie, że Zakład Linii Kolejowych nie może jej nic narzucić. Jedyne co może uwzględniać to remonty na liniach. Przewoźnik zamawia rozkład bezpośrednio w ekspozyturze, która go układa zarówno te roczne jak i jednorazowe. I dobrze, że jestem z PLK bo czasem trzeba prostować bzdury jakie tu czasem są wypisywane

  2. Warto chyba zaakcentować, że za ofertę przewozową KŚ odpowiada i w 2/3 finansuje samorząd wojewódzki. Ktoś jest w stanie wymienić pociągi tego przewoźnika, które są finansowane jedynie z wpływów ze sprzedaży biletów (i zwrotów za stosowanie ulg ustawowych)? Byłem przekonany, że tak jest z Ornakiem, ale okazuje się, że na odcinku małopolskim jest objęty systemem rekompensat z UMWM.

  3. Może dożyjemy czasów, że rozkład jazdy będzie w PL na prawdę roczny, jak w CZ czy w DE, gdzie tez się przecież remontuje linie i na czas remontu wprowadza objazdy pociągów lub ZKA (w DE: SEV-Schienenersatzverkehr, w CZ: NAD – nahradní autobusová doprava), a cokilkumisięczne korekty rozkładu niby też są, ale są no powiedzmy sobie szczerze – kosmetyczne, a na dworcach są dostępne ulotki z RJ jakiejś danej linii bardzo często na cały roczny rozkład jazdy, czyli w od zmianr RJ na rok do przodu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *