Czechowice-Dziedzice i okolice do remontu

PKP PLK podpisały umowę i niebawem rozpoczną się prace o wartości ok. 1,4 mld złotych w ramach projektu „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg”. Inwestycja jest współfinansowana przez UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.


Harmonogram planowanych prac przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Prędkość pociągów osobowych zwiększy się do 160 km/h a towarowych do 120 km/h. Szybciej pojadą pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce. Na kolejowym węźle Czechowice Dziedzice przebudowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Będzie też nowe lokalne centrum sterowania (LCS) wyposażone w nowoczesne systemy. Prace obejmą też ponad 150-metrowy most na Wiśle (między Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami) oraz 22 inne obiekty inżynieryjne. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków pozytywnie wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Komfortowa stacja w Czechowicach-Dziedzicach oraz sprawniejsze podróże do Zebrzydowic i Wisły Głębce, a także przewozy towarowe – to przewidywane efekty modernizacji linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Pasażerowie mają także w przyszłości skorzystać z nowoczesnej stacji w Czechowicach-Dziedzicach. która ma zostać gruntownie przebudowana. Ponadto przewidziano odnowienie przystanków Goczałkowice-Zdrój i Zabrzeg. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwią to m.in. windy oraz pochylnie. W ramach prowadzonych prac perony zostaną wyposażone w monmitoring, nowe wiaty, ławki i nowoczesne elementy informacji wizualnej

– Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przebudowany będzie ważny śląski węzeł kolejowy Czechowice – Dziedzice, w którym zbiegają się linie istotne dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego oraz połączeń międzynarodowych. Podróżni będą korzystać z przebudowanych, komfortowych peronów na stacji i przystankach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wartość prac to 1,4 mld złotych. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku. Wykonawcą jest firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o.

Fot. Tymoteusz Muszala (Majodron)

5 komentarzy

  1. Cztery lata prac… Kilkaset kilometrów torów potrafili w tym czasie sto lat temu położyć…

  2. A tutaj też dodam ten komentarz :
    Mnie zastanawia jedna rzecz po co remontować coś co przeszło już remont chodzi o odc most Wisła do Czechowic jak i do Ochodzy. I zamiast nowego mostu i remontu tego odcinka pieniądze właśnie przeznaczyć na od Bielsko – Skoczów. A odc Czechowice – Ochodza wyremontować jak i stacje Czechowice

    1. Po remoncie / modernizacji odcinka przed Czechowicami prawie śladu już nie ma – pociągi się wloką, jak dawniej. Tak więc kompleksowy remont jak najbardziej potrzebny.

  3. No i jakie są szanse, aby powstał przystanek Czechowice-Dziedzice Zachód, przy rozwidlenu torów na Goczałkowice i na Bielsko przy uicy Ochodzkiej? Porównajcie, jak wygląda przystanek w Rudyszwałdzie: peron w kierunku Rybnika jest trochę gdzie indziej, niż peron w kierunku Raciborza.Tzn perony są poza właściwy rozwidleniem torów. Podobie mozna by zaprojektować i wybudować przystanek Czechowice-Dziedzice Zachód.

    Zalet takiego przystanku.
    1. Pociągi Katowice-Cieszyn, Katowice-Wisła miałyby wówczas postój na terene miasta Czechowice-Dziedzice, bez konieczności zajeżdżania na główny dworzec w tym mieście
    2. Powstałyby dodatkowe połaczenia pomiędzy pociągami Katowice-Wisła, Katowice-Cieszyn a pociągami Chybie-Bielsko

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *