Wiślanka: Musiały minąć lata

PKP PLK podpisały umowę o wartości prawie 460 mln zł z wybranymi wykonawcami na realizację projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”. Dzięki inwestycji ma całkowicie zostać odnowiona linia kolejowa od Chybia do Wisły Głębce, z odnogą Goleszów – Cieszyn. Współfinansowanie zapewniają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.


W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów. Będą nowe rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii. Przewidziano przebudowę 23 peronów. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą na dogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym.

Przypomnijmy, projekt jest podzielony na trzy części (A, B, C). Poszczególne części otrzymali następujący wykonawcy. Część A (Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku podg Bronów – Wisła Głębce) – Trakcja PRKiI. Część B (Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na szlaku Goleszów – Cieszyn) – Torkol i Mar-Bud. Część C (Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w branży srk na stacjach objętych włączeniem do LCS Skoczów) – Krakowskie Zakłady Automatyki

Po zakończeniu inwestycji pociągi znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem. Dzięki rewitalizacji linii kolejowych Bronów – Bieniowiec (nr: 694) na odcinku Bieniowiec – Skoczów, na odcinku Skoczów – Cieszyn (nr 157, 190) oraz na odcinku Goleszów – Wisła Głębce (nr 191), pociągi będą jeździły z dużo większą prędkością. Pociągi pasażerskie pojadą 80 – 120 km/h. Składy towarowe będą kursować z prędkością 60 i 80 km/h.

Pasażerowie skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki, Ustroń Poniwiec i Cieszyn Uniwersytet, a zamiast Wisły Obłaziec będzie Wisła Jawornik. Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło.

Nastawnie, w tym Lokalne Centrum Sterowania, które powstanie w Skoczowie, będą wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana, a na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn odbudowana. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych dzięki wymienionej nawierzchni i nowemu oświetleniu.

Wartość całego projektu to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Prace budowlane będą poprzedzone pracami projektowymi i rozpoczną się na przełomie I i II kwartału 2020 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest w grudniu 2021 roku.

3 komentarze

  1. Poprzednia władza tak samorządowa jak i kolejowa mogła tą inwestycje rozpocząć co najmniej 2 lata temu, ale jej się nie spieszyło. W efekcie nowa władza dostała w spadku temat, do którego trzeba było dołożyć prawie 150 mln. Czy w tej sytuacji można mieć wątpliwości, dzięki komu realizacja tego projekt ruszyła?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *