Do CPK przez Jastrzębie-Zdrój

Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Spółka CPK otrzymała unijną dotację 1,75 mln euro na prace przygotowawcze do budowy 30-km odcinka w woj. śląskim.


Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami. W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie.

Szacujemy, że WMŚ da możliwość połączenia Krakowa i Katowic w 35 minut. Jest to czas niemal dwa razy krótszy w porównaniu z podróżą samochodem płatną autostradą A4. Duża liczba pociągów pozwoli ponadto na odciążenie tej drogi – wyjaśnia Michał Jasiak.

W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.

Wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Katowic – 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), Bielska-Białej – 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju – 2 godz. 25 min. Dzięki inwestycjom CPK 96 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

7 komentarzy

  1. I tak nie będzie żadnego CPK. CPK to wymysł oszołomów z władzy, strata pieniędzy i wsadzenie na ciepłe posadki rodzin polityków. Ja tylko mam nadzieję, że szybko dojdzie do remontu linii kolejowych od Wodzisławia do Jastrzębia i od Jastrzębia do Pawłowic.

    1. Wodzisław-Jastrzębie rozumiem logiczne, a po co na Pawłowice pchać się na szkody górnicze lepiej wydłużyć obok podhalańskiej na linię lk 170 Zebrzydowice.
      Linią ledwo wyremontowana Warszowice-Pawłowice już siada i za niedługo ze 100km/h będzie 30-50 km/h.
      Dajmy temu 20 lat na Pawłowice spokoju aż ustanie tam fedrunek i szkody jak 19 lat Jastrzębie było bez kolei to i kolejne 20 da radę bez kierunku na Pawłowice z prędkością 30-40 km/h i ciągła komunikacją zastępczą autobusową.

  2. z odbudowy linii z Wodzisławia do Jastrzębia chyba nic nie będzie, bo część terenu została zaanektowana pod „Żelazny Szlak Rowerowy”

    1. Żelazny szlak to głupota i fanaberia władz lokalnych Jastrzębia Godowa i Zebrzydowic i zniknie szybciej niż powstał. Programy narodowe mają pierwszeństwo przed głupotą i samorządową. Jedynie co to samorządy utopiły pieniądze własne i UE coś co z góry było skazane na niepowodzenie i porażkę.
      Najprawdopodobniej poczekają 3 lata czyli jeszcze 2 i zlikwidują żeby nie oddawać kasy do UE.
      Hrabina z Jastrzębia i wieśniak z Godowa już nie mają na co liczyć. Przyjdą nowi i oleją ścieżkę i będą chcieli mieć XXI wiek i kolej nowoczesną a nie rowery.
      Zresztą wieśniak sprzedał teren po linii przemysłowej 875 w Skrzyszowie firmie prywatnej na odzysk węgla i kamienia. Tak że dodatkowo podpadł mieszkańcom, bo firma ta będzie rozwalać drogi i syfić usuwając starą hałdę która jest lasem obsiana.
      https://www.nowiny.pl/154097-pokopalniana-halda-w-skrzyszowie-sprzedana-co-ja-czeka.html
      Dodatkowo alternatywy dla linii 159 Wodzisław -Jastrzębie już prawie nie ma gdyż dodatkowo na 875 na odcinku Skrzyszów Wodzisław wpisano drogę główną południową oraz zlikwidowano wiadukty na Mszańskiej i Stefana Czarneckiego.
      Prowadzenie całkiem nowej linii to koszt podobny do autostrady, a tyle nie mają na tą linię. Nalerzałoby w Mszanie sporo domów wypłacić tunel pod A1 zrobić itd

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *