32 miesiące i na lotnisko?

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na rewitalizację i odbudowę linii kolejowej nr 182, czyli Tarnowskie Góry – Zawiercie. Na przygotowanie dokumentacji wykonawczej oraz realizację prac przeznaczono 32 miesiące od momentu podpisania umowy. Termin składania ofert mija 21 listopada, a jedynym kryterium wyboru potencjalnego wykonawcy będzie cena usługi.


Pisaliśmy kilkakrotnie o losach tego zdegradowanego szlaku i trwających od kilku lat staraniach o próbę doprowadzenia połączenia kolejowego na lotnisko w Pyrzowicach. Bo głównie o to tutaj chodzi. Różne rzeczy się działy. Od rzeczy sympatycznych, takich jak uruchomienie procedur  przygotowawczych i pozwoleń środowiskowych. Był już wtedy nawet pierwszy konkurs na potrzeby tego zadania, o czym pisaliśmy w 2017 roku. Kilka miesięcy później jednak okazało się jednak, że zadecydowano o wstrzymaniu dofinansowania tego zadania z funduszy unijnych. Ta sprawę udało się jednak pozytywnie załatwić pozytywnie i kilka tygodni temu okazało się, że udało się pozyskać, bardziej – zostały przywrócone, pieniądze z Brukseli na kolejowe połączenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z lotniskiem w Pyrzowicach

Przedmiotem przetargu ogłoszonego przez PKP PLK  jest opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych dla projektu rewitalizacji i odbudowy linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Na podstawie wspomnianych opracowań zamówionych przez PKP PLK w roku 2017, ustalono dosyć konkretny zakres prac przy odnowie i odbudowie szlaku, którego będzie się musiał podjąć potencjalny wykonawca. Oprócz na odcinku Specyfikacja przewiduje odnowę i odbudowę szlaku na dystansie 45 kilometrów torów. Częściowo rozebrana jest łącznica Miasteczko Śląskie Gosek – Tarnowskie Góry, która miała umożliwiać przejazd z linii 182 od strony stacji Kalety. I ona ma zostać odbudowana, by móc uzyskać możliwość wjazdy na szlak lotniskowy z obu kierunków linii nr 131, czyli Węglówki.

Mają zostać odnowione wszystkie przystanki i stacje (mówimy o peronach), które funkcjonowały w przeszłości. Nowe perony powstaną na stacji Tarnowskie Góry, na mających powstać przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mięrzęcice Łubne, na stacjach Siewierz i Poręba, na przystanku Zawiercie Kądzielów (kolejna nowość) i stacji Zawiercie. W samych Pyrzowicach podróżni mają dostać do dyspozycji 3 krawędzie peronowe i poczekalnię. Wszystkie perony mają mieć standardową wysokość  760 mm. Ponadto przewidziana jest elektryfikacja całego szlaku. Przewidywana prędkość maksymalna to 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Dopuszczalny nacisk określono na 221 kN/oś. I to wszystko ma być gotowe w dwa lata i osiem miesięcy od podpisania umowy z wygranym konkursu,  do którego chęć uczestnictwa można zgłaszać do 21 listopada

 

 

7 komentarzy

  1. Myślę, że to szansa dla Siewierza, gdy uzyska połączenie kolejowe z Katowicami. W Siewierzu i okolicach mieszka wielu studentów skazanych na dojazdy do Katowic autem. Myślę, że Siewierz i okoliczne stacje będą generowały ruch niezależnie od tego czy to linia na lotnisko czy nie.

  2. Przetrag super, ale kto to pisał? „Ta sprawę udało się jednak pozytywnie załatwić pozytywnie i kilka tygodni temu okazało się, że udało się pozyskać, bardziej – zostały przywrócone, pieniądze z Brukseli”

  3. W końcu. Nareszcie Siewierz, Poręba, Miasteczko Śląskie i przedewszytkim Pyrzowice zyskają tak bardzo potrzebne połączenie kolejowe. Sądzę że od grudnia 2021 roku czyli gdy wejdzie nowy rozkład jazdy ujrzymy jadące elfy Kolei Śląskich.

    1. Znając zamiłowanie obiegowca KŚ do linii S8 pewnie pojedzie EN57KM na zmianę z 14WE…

  4. Jest też bubel obok samej stacji Pyrzowice ulica Wolności zamiast bezkolizyjne rozwiązanie to przejazd klasy B – śmiech na sali a obok trzy wiadukty.
    Jak rewitalizować linię to już odchodzić od przejazdów kolejowych bo różnica nie duża a i bezpieczniej wygodniej i na lata bez ciągłego utrzymania przejazdów.

    1. Wiadukt/most trzeba utrzymać. Jest droższy w wykonaniu, zajmuje więcej miejsca, więcej pracy.
      „Nieduża różnica”?

  5. Po co było tyle lat wymyślać i projektować nową linię, jak można było już dawno wyremontować tą starą. Tyle lat straconych, mogły pociągi już dawno jeździć.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *