Pieronem przez peron

Wybraliśmy się dzisiaj, by zobaczyć jak wygląda po kolejnym remoncie, a może jego etapie, linia kolejowa nr 90 Zebrzydowice – Cieszyn. O ile z podróżą pociągiem większych problemów nie ma, to o tyle trwa jeszcze budowa peronów od Kończyc przez Kaczyce, Pogwizdów i Cieszyn Marklowice.


Faktem jest, gdy wyjedzie się teraz z Zebrzydowic i wspomni sobie udrękę która towarzyszyła przejazdowi do Cieszyna jeszcze niespełna dwa lata temu to zmiana na korzyść jest. I to diametralna. A to tylko 60 km/h. Ale jednak. Jednostka 36WEa-008, Kolei Śląskich, którą dane było zmierzyć się z tą linią sunęła niemal bezszelestnie od stacji do stacji czy przystanku. Przy szlaku odnotowaliśmy spore sterty ściętych drzew i krzaków. I okazało się, że szlak ten na sporych fragmentach ma całkiem ciekawy potencjał widokowy, co może stanowić zachętę dla potencjalnych turystów.

Do jakości podróży nie można mieć jakiś zastrzeżeń. Niby to tylko wspomniane 60 km/h ale jazda jest płynna i bez żadnych zwolnień do Cieszyna Marklowic. W Kaczycach odremontowane rozjazdy sprawiają, że pociąg nie musi zwalniać by wjechać w perony. Jedynie wjazd do centrum miasta trochę przypomnienie stare dzieje. Bo są i zwolnienia i wraca charakterystyczny stukot kół. Jednak w myśl naszej zasady – nie można mieć wszystkiego, odnotujmy, że standard został tam podniesiony. I to znacznie. Sprawdziliśmy w rozkładzie jazdy, niektóre pociągi pokonują aktualnie całą linię nr 90 z czterema postojami nawet w 22 minuty. To o dziesięć krócej niż kiedyś.

Pozostaje kwestia peronów. Nie wiemy czy to dalszy ciąg inwestycji, czy są jakieś opóźnienia. Ale żaden z odnawianych i podwyższanych na szlaku peronów nie jest jeszcze w pełni gotowy. Nie prowadzimy też rankingu gdzie jest najdalej a gdzie najbliżej do zakończenia prac. Aktualnie są w takim stanie, że sporą trudność sprawia się samo dostanie do nich. Najdobitniej to widać w Kaczycach, gdzie by dostać się do pociągu trzeba przejść kilkadziesiąt metrów żwirową ścieżką, dzisiaj wzbogaconą lekką zawartością wody. Kiedyś, cytowaliśmy, przy okazji kolejnej relacji, komunikat zarządcy infrastruktury, że całość prac ma zostać zakończona dopiero za kilkanaście tygodni. Może to o to chodzi? Na razie jednak z peronów można korzystać. Tylko trzeba to robić pieronem.

 

11 komentarzy

  1. Podobno od marca 2020 ma być 6 par pociągów wyjeżdżających z Cieszyna. Widać jakieś pozytywne zmiany we frekwencji?

      1. Znany skądinąd konduktor_KS / kierownik, na swoim twarzoksiągu pisze, że mają dojść dwie pary od marca. Nie można mu raczej zarzucić, że się nie zna…

  2. Co to za dworzec jak nie idzie nawet kupić biletu na dworcu. Przejdźcie się do Czeskiego Cieszyna, a tam zobaczycie dworzec z prawdziwego zdarzenia. Dziwne, że w Czechach wszytsko się opłaca, a w Polsce nie opłaca się nawet kasjerki zatrudnić. Nawet na Ukrainie na stacji na Wygwizdowie kupicie bilet ale w Polszy nie.

    1. To jak ustosunkujesz się do tego: https://zdopravy.cz/cd-musi-pro-jihomoravsky-kraj-nalepit-na-vlak-zeleny-pruh-kvuli-jizdenkam-cast-pokladen-skonci-35376/ :
      „Od ledna dojde i k další změně: namísto 56 míst, kde se prodávají jízdní doklady v Jihomoravském kraji, dojde k redukci na 42 prodejních míst. Jde o prodejní místa Adamov zastávka, Brno-Chrlice, Čebín, Hrušovany nad Jevišovkou, Hustopeče u Brna, Křenovice horní nádraží, Moravská Nová Ves, Moravské Bránice, Střelice, Valtice město a Žabčice. Pokladní zmizí také ze čtyř stanic, kde prodej zajišťují dosud zaměstnanci SŽDC: Kobylí na Moravě, Nemotice, Rousínov a Velká nad Veličkou Nově naopak kraj požaduje zajištění provozu prodejního místa na zastávce ve Velkých Pavlovicích.”

    2. Skoro to dworzec przesiadkowy, powinna powstać kasa wspólna, gdzie będzie można bilety zarówno kolejowe jak i na komunikację miejską, busy i autobusy. W kosztach powinni partycypować miasto i wszyscy przewoźnicy. Może kiedyś się uda?

  3. Dopóki nie zostanie odnowiona cała linia 190 i nie będzie regularnych połączeń do Bielska-Białej to kolej w Cieszynie funkcjonuje na zasadzie „jest bo jest” ale nie odgrywa większej roli. Połączenia do Katowic to z jednej strony oczywiście dobra sprawa, ale z drugiej trudno tu o godzinny czy nawet dwugodzinny takt, a kilka pociągów na dzień to zbyt mało, by ludzie na dobre przekonali się do kolei.

    1. nie tylko do Bielska. POtrzebne sa jeszcze bezposrednie do Ustronia, Wisły, z budową łącznicy w Goleszowie. No marzenie scietej głowy,odbudowa linii Zebrzydowice-Jatrsezbie, i relacje Jastrzebue-Zebrz- Cieszyn-Wisła/Skoczów/Bielsko. Z pełną predkoscią geometryczną i wyremontowanymi peronami. Wtedy ludzie wrócą do kolei.Tabor p[orzadny juz jest.

  4. Po co komu stacjonarne kasy? Priorytetem powinno być wprowadzenie płatności kartą w pociągach KŚ. Miesięczne wynagrodzenie pani Joli z okienka to równowartość kosztów wynajmu 20 terminali płatniczych.

    1. Dlatego – jak pisałem w innym komentarzu – powinno to być okienko wielofunkcyjne. Poza biletami na pociągi i autobusy może to być jeszcze informacja turystyczna, sprzedaż pamiątek itp.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *