Pojedzie Racibor

Jedną z ciekawszych nowości mającą się pojawić w przyszłym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich ma być pociąg przyspieszony Racibor. Jak sama nazwa wskazuje obsłuży on relację Racibórz – Katowice – Racibórz. Będzie to pierwsze regularne połączenie naszego regionalnego przewoźnika, które wykorzysta wyremontowaną kilka lat temu linię kolejową nr 169, łączącą Orzesze Jaśkowice z Tychami.


Z tego co ustaliliśmy, w projekcie Racibor będzie kursował codziennie w relacji Racibórz – Katowice z wyjątkiem sobót i oczywiście świąt, jako pociąg nr 44130. Ze stacji początkowej wyruszy o 9.38. Do Rybnika zatrzyma się na czterech stacjach i przystankach. Potem tradycyjnie, jak pociągi S7 i S71, przez Leszczyny i Czerwionkę do Orzesza Jaśkowice i tam „zjazd” na linię 169 i postoje w Orzeszu Miasto i Łaziskach Średnich. Potem Tychy i przez katowickie Piotrowice i Ligotę przyjazd do Katowic o godzinie 11.01. Łącznie – 73 minuty. Naszą uwagę przykuło tylko 29 minut, które Racibor będzie potrzebował by dojechać z Raciborza do Rybnika. Rybnik – Katowice – 48 minut.  W drogę powrotną ze stolicy województwa pociąg ma wyjeżdżać jako pociąg nr 44103 o godzinie 12.04. Stacja końcowa – Racibórz, przyjazd 13.22. Dodajmy, że na potrzeby Racibora wprowadzona ma zostać nowe oznaczenie w katalogu połączeń KŚ. Zapoczątkuje on funkcjonowanie linii S74.

Czy takich połączeń będzie więcej? Trudno ocenić. Na razie to połączenie trzeba będzie potraktować jako pewien eksperyment. Czy Racibor się obroni? Nie nam to oceniać, ale najważniejsze jest, że od grudnia w końcu uda się pociągi KS wprowadzić na linie nr 169, którą z takim powodzeniem od lat wykorzystuje PKP Intercity. Nasza redakcja również od dłuższego czasu starała się ukazać pokazać drzemiący w tym szlaku. Udało się. Może w nieco szczątkowej wersji. Ale jednak. My jesteśmy przekonani, że Racibor będzie pierwszym pociągiem KŚ z wielu, który kiedyś połączy Orzesze Jaśkowice z Tychami.

20 komentarzy

  1. Takich połączeń powinno być więcej. Powinno skierować się kilka pociągów linii S7 i S71 przez Łaziska Średnie i Orzesze Miasto. Objazdy linią nr.169 pokazały, że te pociągi mają potencjał. Mieszkańcy Łazisk Średnich od lat czekają na regularne połączenia. MPK Tychy ofertę ma tragiczną, ciężko się dostać do Tychów i Katowic. Większość osób dojeżdża do pracy samochodem. Chyba czas z eksperymentu zrobić, regularne połączenia. Racibor na pewno się obroni. Taka sama sytuacja powinna być w Strumieniu, Pawłowicach Śląskich, Warszowicach i Knurowie, to linie tak jak i 169, na których powinny regularnie kursować codzienne pociągi.

    1. Nie ma czegoś takiego jak MPK Tychy. Linie organizuje już blisko od roku ZTM, a przewoźnikiem jest PKM Tychy.

  2. Niby lepszy rydz niż nic, ale jedno połączenie, jeszcze w takich godzinach, nie odpowie na pytanie czy relacja będzie się cieszyć powodzeniem

  3. Kolejne połączenie które jest potrzebne ale jeśli już się pojawia to o wątpliwie atrakcyjnych godzinach (taka sama sytuacja jak z Londzinem) To raczej zapchajdziura w rozkładzie. Po południu jeżdżą cieszące się powodzeniem pociągi przyśpieszone do Bielska (Góral, Magurka, Reksio) i do Częstochowy (Soła), więc może wtedy mógłby jechać i Racibor? A co do porannego kursu to jest zdecydowanie za późno.

  4. Wszystko pięknie ladnie tylko te godziny jazdy pociągu to jakieś nieporozumienie. W tych godzinach większość ludzi jest w pracy, tak więc nie wiele osób będzie mogło z niego skorzystać.

    1. Takie godziny, bo tylko w tych godzinach jest dostępny jakiś tabor. A co miałoby jeździć w godzinach szczytu, skoro już teraz nie ma wystarczającej ilości taboru do obsługi istniejących połączeń?

  5. Z tego co można ustalić w aplikacji PLK Rozkład Kolejowy to pociąg ten będzie kursował w soboty, niedziele i święta również. Jednym słowem codziennie.

    1. W jednej aplikacji jest tak. A w drugiej inaczej. A niby ten sam wydawca. Chociaż faktem jest, że sobotę ten pociąg miałby jakiś sens. Bardziej niż w niedzielę…

  6. Inicjatywa cenna, godziny bardzo złe. Dla kogo to? O tej godzinie wszyscy są w pracy bądź w szkole.

    1. Gdyby o tej porze wszyscy byli w pracy to inne pociągi byłyby o tej porze kompletnie puste. Czasy się zmieniły, współcześnie pracuje się na różne godziny i w różnym grafiku. Ludzie jeżdżą też załatwić jakieś sprawy, na zakupy itd. Poza tym o tej porze jest skład w Raciborzu, który można było wykorzystać.

  7. Ostatnio ZTM wydaje ulotki informacyjne o bilecie miesiecznym wspolnym na autobusy, tramwaje i trolejbusy. Na ulotce tej uwzglednione sa m.in. takie odcinki linii kolejowych: Katowice – Laziska G Brada oraz Katowice – Kobior. Nie ma na tej ulotce odcinka Tychy – Laziska Srednie.

  8. Byc moze odcinek Tychy – Laziska Srednie tez bedzie do wspolnego biletu dopisany. Ponadto, jak uruchomiono pociag Kubalonka Gliwice – Wisla, to bilet liniowy L-64 Gliwice – Katowice – Wisla nie jest wazny w Kubalonce, no moze jest wazny tylko na odcinku Skoczow – W Glebce. A w przypadku Racibora, moze bilet liniowy Katowice – Rybnik za 9 zl moze jednak bedzie wazny.

  9. A moze KS porozumieja sie z PKP IC, aby PKP IC wprowadzily postoj swoich pociagow na przystanku Laziska Srednie, wraz z honorowaniem biletow KS chociaz na poczatek na odcinku Katowice – Laziska Srednie, moze na poczatek w PKP IC, na odcinku Kce-Laz Sr moglyby byc wazne tylko wybrane bilety KS oraz bilet bliskomiastowy Laz Sr – Kce PKP IC w tej samej cenie, co jednorazowy KS, bliskomiastow Kce – Laz Sr kupiony w przedsprzedazy to wazny takze przy przejezdzie w pociagu KS – tak mogloby byc, tylko czy KSi PKP

  10. Moglo by tak byc, tylko czy PKP IC i KS beda chcialy sie porozumiec. A to w celu, aby oferta pociagow z Lazisk.Srednich byla dla podroznego jak najbardziej korzystna – jak najwiecek kursow pociagow na te same bilety.

  11. Sprawę częstotliwości kursów i dostępności taboru mogłaby rozwiązać relacja Racibórz Tychy ze skomunikowaniami na Bielsko/Wisłę i Katowice.

  12. Problem jest taki redaktorzy, że pociąg będzie mał postój w Orzeszu Mieście. To bardzo cieszy, choć trzeba poczekac na kolejne połączenia na tej linii.

  13. Ja bym zrobił tak:
    pociągi z Bohumina/Chałupek skierował przez Tychy na Katowice a z Raciborza normalnie na Katowice

    1. W ten sposób odetniesz Mikołów i pociągi nie będą jeździć przez Mikołów, a odcinek od Mikołowa do Katowic jest bardzo oblegany. To nie jest rozwiązanie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *