Rozewiem do Żyliny

Pojawił się już w sieci zarys Rozkładu Jazdy Pociągów 2019/2020. Pooglądaliśmy. Zmian szykuje się sporo. Będą i nowości i roszady związane z planami remontowymi na ważnych szlakach. Zaczynamy prezentację od jednej z naszym zdaniem największych ciekawostek, czekających nas od grudnia na naszych torach.


TLK Rozewie. Dzisiaj pociąg nocny. Z Bielska-Białej do Gdyni. Przez Czechowice-Dziedzice, Pszczynę, Tychy, Katowice, Zabrze, Gliwice i dalej – Opole, Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Tczew. Taka trochę objazdówka po kraju. Od grudnia, oprócz szerokiej lustracji naszego kraju, dojdzie jeszcze kilkanaście kilometrów podróży po terytorium innego państwa. Bo Rozewie stanie się pociągiem międzynarodowym. Dokładnie z Gdyni Głównej do słowackiej Żyliny.

Trasa pociągu od grudnia zasadniczo się nie zmieni. Z Gdyni pociąg wyjedzie o godzinie 21.17. Do Katowic przyjedzie o 7.31, by 20 minut później wyjechać w kierunku Słowacji. Bielsko-Biała Główna przyjazd 8.44, Żywiec – 9.34 i Zwardoń – 10.39. Pomiędzy Żywcem a Zwardoniem Rozewie ma zatrzymywać się w Węgierskiej Górce, Milówce, Rajczy Centrum i Soli. W naszym kraju – Zwardoń, odjazd 17.31, Żywiec – 18.53 (wcześniej 16minutowy postój w Węgierskiej Górce), Bielsko-Biała Główna – 19.25. Do Katowic przyjazd o 20.16. Dwadzieścia minut później wyjazd w kierunku Gdyni, do której TLK Rozewie przybędzie o 6.45 dnia następnego.

Kiedyś na to narzekaliśmy, ale i u nas pozytywne zmiany należy odnotować. Choćby publikacja zarysu przyszłego rozkładu jazdy na stronach PKP PLK. Mimo, że zostało jeszcze dwa i pól miesiąca do jego wejścia w życie. Chcieliśmy na słowackich odpowiednikach sprawdzić, o której TLK Rozewie zamelduje się w Żylinie i o której będzie z niej odjeżdżać. Tam jednak ani na stronach przewoźnika ani zarządcy infrastruktury nie ma jeszcze żadnej informacji o przyszłym rozkładzie jazdy.  Wiadomo, że o 10.54 Rozewie ruszy na Słowację ze Zwardonia, a wróci stamtąd o 17.16. Na pokonanie dystansu Zwardoń- Żylina pociąg będzie potrzebował około 65 minut.

Rozewie kursuje po linii kolejowej nr 139, na której kursują pociągi Kolei Śląskich oznaczone symbolem S5. Tu też pojawi się ze strony naszego przewoźnika kilka nowości. Szerzej o tym już wkrótce na naszych łamach, a dzisiaj tylko o tym, że m.in. pojawi się w dni robocze kolejny pociąg przyspieszony po południu w dni robocze z Katowic, a kursy wszystkich kursów kategorii OsP zostaną wydłużone. Dwa pociągi (w tym Rysiianka, będąca wspomnianą nowością po godzinie 17 z Katowic) kończyć bieg będą w Zwardoniu, natomiast pozostałe dwa dojadą do stacji Wilkowice-Bystra. Czas przejazdu z Katowic do Bielska-Białej zwykłym pociągiem osobowej zajmie dokładnie godzinę. Niebawem jednak dokładnie skrupulatnie opiszemy jak będzie wyglądało życie KS na linii S5 w roku 2020.

Pamiętajcie jednak, że to jeszcze zarys rozkładu i pewno jeszcze kosmetyczne poprawki zostaną wprowadzone. Ale nie sądzimy, by w jakiś drastyczny sposób zmieniano relacje. W przypadku Rozewia należy to  traktować już jako pewnik, że do Słowacji pojedzie.

10 komentarzy

  1. Szkoda, że pociągi na S5 nie kończą biegu przynajmniej w Skalite i nie są skomunikowane, na przykład, z pociągami o Czadcy.

    1. Nie kończą jazdy w Skalite z prostej przyczyny – one mogą skończyć bieg tylko w Skalitem 🙂

  2. Przyjazd do Ziliny 11:44 a odjazd do Gdyni 16:27. Wszystko dostępne na starej ale jeszcze działającej aplikacji PLK „Rozkład Kolejowy”.

    1. Zgodnie z sugestiami zarządcy infrastruktury daliśmy się skusić na nowy produkt mobilny. A widać, że stare jednak lepsze. Dzięki za info. Trzeba będzie wrócić do Rozkładu Kolejowego aż zniknie bezpowrotnie….

  3. Na stronie kolei słowackich, trochę schowany, ale zarys rozkładu jest: https://www.slovakrail.sk/sk/grafikon.html. A tam … Rozewia nie ma… Ale to pewnie stąd, że Intercity samo nie było pewne jak to będzie wyglądać (jeszcze w lipcu br. Rozewie miało być wydłużone na Słowację tylko w weekendy). Prawdopodobnie wygrała opcja całoroczna, z – jak przypuszczam – słowackimi wagonami

  4. Od rj 19/20 zniknie postój na świeżo wyremontowanym przez PLK peronie w stacji Rybnik Gotartowice. Dotyczy to wszystkich pociągów linii S72.

  5. Jeżeli planowany od grudnia nowy rozkład jazdy wejdzie w życie to Bielsko-Białą czeka chyba rekordowa ilość połączeń z wybrzeżem. Cztery codzienne składy do Trójmiasta oraz wydłużona Szyndzielnia do Świnoujścia a w wakacje dwa sezonowe Wolin i Pirat oraz weekendowa Fregata.

  6. »Rozewie« ma jechać do Zyliny? Codziennie? To zapewne dobra wiadomość dla linii kolejowej Żywiec – Zwardoń – Czadca, gdzie dziś praktycznie nie ma żadnych dobtych skomunikowań między PL i SK.

    Może w przyszłości taki pociąg »Rozewie« mógłby jechać dalej, niż do Żyliny, na przykład do Popradu lub Koszyc, a w pobliżu trasy kolejowej Żylina – Poprad – Koszyce jest wiele atrakcji licznie odwiedzanych przez turystów z Polski (Mała Fatra, Tatry Słowackie, Lewocza, Spiski Zamek, Tatralandia, Słowacji Raj).

    Poza tym, pociąg do Popradu mógłby być czyms w rodzaju alternatywnej drogi dojazdu w Tatry.

    Czy KŚ oraz IC dadzą radę porozumieć się, aby w pociągu Rozewie, na jakimś odcinku, np. niech będze Katowice – Zwardoń, byłyby honorowane bilety KŚ?

    W artykule nie ma ani słowa o taryfie. Czy w kasie biletowej w Katowicach, Tychach, Pszczynie, Czechowicach, Bielsku, Żywcu będzie można kupić bilet na przejazd pociągiem Rozewie aż do Słowacji, za cenę nie wyższą niż osobny bilet po polskiej stronie i po słowackiej? Może przydałaby się jakś informacja, w jakiej cenie podróżny może skorzystać z tego pociągu. Gdyż obstawiam, że informacja, iż w polskiej kasie biletowej można kupić bilet ca najdalej do Zwardonia, a następnie usłowackiej obsługi tylko w gotówce w EUR dalszy bilet, może nie zachęcać do podróży tym pociągiem. Podobnie przy przejeździe do PL – jakby była taka informacja, że w Słowacji bilet można kupić najdalej do Skalitego lub do Zwardonia, i dalej, drogi podróżny, lataj po całym pociągu i szukaj obsługi – to taka infomacja także nie zachęcałaby do korzystania z takiego połaczenia. Krótko mówiąc, co z taryfą i zakupem biletów przez granicę, może potrzebna byłaby taryfa na wzór MPS (malý pohraničný styk między CZ i SK). Może będzie jakiś bilet jednodniowy powrotny wyjazd rano z Katowic Rozewiem, a powrót wieczornym pociągiem, co z Żyliny wyjeżdża coś o osiemnastej i w Zwardoniu przesiadka coś po dziewiętnastej.

    Czy pociąg Rozewie będzie mieć postój na stacji Čierne Polesie, skąd jest bardzo bisko do Jaworzynki i do trójstyku PL-SK-CZ.

  7. A mnie jedno zastanawia, w której części skłądu będzie sypialka? Chodzi mi o odcinek Katowice – Żylina po zmianie kierunku jazdy, czy z przodu, czy z tyłu. Jak z przodu to fajnie, bo marzy mi się z Zabrza aż do Żyliny nim przejechać i na niektórych odcinkach przez tylną szybę filmować (np. odcinek Żywiec – Węgierska Górka, czy jak przekracza granicę w Zwardoniu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *