I tu też się uda?

Firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o. wykona  roboty budowlane na odcinku Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg w ramach projektu pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice- Zabrzeg”. Tak zadecydował zarządca infrastruktury w ponowionym postepowaniu przetargowym na realizację tej inwestycji.


Po „wiślance” przyszedł czas także na uporządkowanie sytuacji w rejonie Czechowic-Dziedzic. W pierwszym postepowaniu, przeprowadzonym w czerwcu, zainteresowanie wyraziły dwie firmy. Jednak rozbieżność pomiędzy tym co PKP PLK chciała zapłacić a tym, ile potencjalni wykonawcy chcą otrzymać była delikatnie mówiąc – spora.  Teraz jednak zapadła decyzja by wykonanie zadania powierzyć firmie Budimex Budownictwo. Proponowana kwota wynosi niespełna 1,4 miliarda złotych brutto. Netto to 1,72 miliarda złotych. Rozpoczęcie prac planowane jest za kilka miesięcy, bo wiemy już że w związku z tą inwestycją mam mieć miejsce całkowite zamknięcie dla ruchu m.in. odcinka Ochodza – Czechowice- Dziedzice..

Przypomnijmy, że ramach projektu planowane jest odnowienie stacji Czechowice-Dziedzice oraz przystanki Goczałkowice-Zdrój i Zabrzeg. W sumie 6 peronów ma zostać podwyższonych, by ułatwić dostęp do pociągów oraz dostosowanych do osób o ograniczonej mobilności. Projekt przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Na całym odcinku przebudowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz 3 przejazdy kolejowo-drogowe, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków. Prace swoim zakresem obejmą też 23 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty). W zakresie prac modernizacyjnych ma zostać przebudowany trzyprzęsłowy most na rzece Wiśle (między Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami) o długości ponad 150 metrów. Ponadto, na stacji Czechowice–Dziedzice zostanie wybudowane lokalne centrum sterowania (LCS) wyposażone w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Cieszy to, że pomimo różnych przeciwności, zarówno to postepowanie jak i to dotyczące „wiślanki” udało się doprowadzić do stanu rokującego ich realizację. To ważne miejsca na kolejowej mapie naszego województwa. I na koniec takie jeszcze jedno ukryte pragnienie.  Chcielibyśmy Was też kiedyś poinformować o tym, że w końcu coś drgnęło w sprawie „węglówki”, czyli linii kolejowej nr 131 na odcinku od Chorzowa Batorego do granicy naszego województwa. Chcielibyśmy…

7 komentarzy

  1. Wada – brak odcinka Skoczów-Bielsko-Biała – jak go nie odtwarzają to chociaż miesięcznicę zrobić Wisła-Cieszyn tak aby nie trza było składu odwracać.

    1. »to chociaż miesięcznicę«

      Chyba łącznicę miałeś na myśli, miesięcznica to chyba coś innego : )

    2. I jak zrobić łacznicę goleszowską, to z przystankiem Goleszów Wschód, aby pociągi Katowice – Wisła oraz Cieszyn – Wisła zatrzymywały się na tym samym przystanku, i to jak najbliżej zarówno centrum Goleszowa, jak i o wiele bliżej goleszowskich przystanków autobusowych.

      Na pewno taki przystanek byłby też korzystniej położony dla mieszkańców także Kozakowic.

      Zastanawiałem się, czy jak w 1888 roku budowano kolej Kojetin-Cieszyn-Bielsko, wraz z odgałęzieniem Goleszów – Ustroń, czy wówczas z Ustronia pociąg bez zmiany czoła jechał dalej do Bielska czy też do Cieszyna. Bo jeżeli do Cieszyna, to oznaczałoby to, że taka łącznica goleszowska już istniała i należałoby ją ,,tylko,, odbudować.

  2. Remont odcinka Beniowic – Wisła Głebce i Cieszyn ma kosztowac jakies 450 mln zł, natomiast remont odcinka Most Wisła – Czechowice – Zabrzeg ma kosztować trz razy tyle, tak to wyczytałem.

    »1,4 miliarda złotych brutto. Netto to 1,72 miliarda złotych.«

    Brutto to mniej niż netto? Hm. Byc może, ale nie dowierzam : ) najczęściej to brutto > netto.

  3. Uważam, że wraz z opisywaną w artykule inwestycją powinien powstać przystanek Czechowice Dziedzice Zachód przy przeciąciu torów kolejowych z ulicą Ochodzką. Perony powinny być wybudowane zarówno przy torach w ciągu Zabrzeg – Czechowice – Bielsko, jak i w ciągu Zabrzeg – Goczakowice Zdrój (czyli Wisła – Katowice).

    Taki przystanek ułatwi przesiadki pomiędzy pociągami linii S58 Katowice -Cieszyn i S6 Katowice-Wisła a pociągami linii S58 w ciągu Zebrzydowice-Czechowice oraz jadącymi raz po raz objazdami pociągami linii S72 Rybnik-Bielsko (gdy S72 jedzie przez Strumień).

    Także komunikacja miejska Czechowic-Dziedzic mogłaby pomyśleć o wydłużeniu jakiejś linii wzdłuż ulicy Ochodzkiej. Na ta chwilę, z przystanku Waryńskiego-Ochodzka (nieco na północ) korzystają linie autobusowe 1 i X, natomiast z przystanku Ligota Ligocka-Ochodzka-Burzej (kawałek na południe) korzystaja linie 1,6, 8.

    Dzięku takiemu przystankowi kolejowemu, wraz ze skomunikowanymi liniami autobusowymi, miasto Czechowice-Dziedzice uzyska dostęp do pociągów Katowice – Wisła i Katowice – Cieszyn, bez konieczności zajeżdżania takich pociągów na główną stację w Czechowicach-Dziedzicach.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *