Drugi rajd po jedynce….

Zgodnie z zapowiedzią dzisiaj druga część zwiedzania linii kolejowej nr 1. Jednak nie pod kątem turystycznym, a bardziej pod tym, co zostało zmienione przez ostatnie tygodnie w trakcie prac modernizacyjnych na odcinku Częstochowa – Zawiercie. Dzisiaj odcinek numer dwa, czyli Poraj – Częstochowa.


Pojechaliśmy. Faktycznie, w Częstochowie Raków i Korwinowie podróżni korzystają już z nowych peronów. Po jednym tu i tam. Jednak w obu tych miejscach pozostały do odnowienia pozostałe platformy. W Częstochowie Raków trwa remont przejścia podziemnego. Planowany jest tam również montaż wind.

Obecnie jednym torem poruszamy się pomiędzy Zawierciem i Myszkowem oraz pomiędzy Porajem a Częstochową. W tym drugim wypadku ma zostać wymienione 17 km toru oraz sieć trakcyjna. PLK budują także nową nastawnię w stacji Poraj. Wizualnie remont wygląda jak każdy inny. Wzdłuż torów leżą przygotowane do montażu szyny. Podobnie jest z elementami sieci trakcyjnej. Można dojrzeć także i inne elementy infrastruktury jak jakieś betonowe płyty, które gdzieś niebawem znajdą zastosowanie.  Ruch pracowniczy zlokalizowany prze nas na torach z gatunku średnich. Dzieje się, ale bez awangardy jeśli chodzi o tempo.

Generalnie, z naszych obserwacji wynika, że pasażerom wszedł już na dobre w krew remont na tych uczęszczanych odcinkach. I bez żadnej nerwowości i pretensji pod adresem załóg pokładowych Kolei Śląskich przyjmują pojawiające się, sięgające około kwadransa, opóźnienia w stosunku do rozkładu jazdy. Jednak trochę, o czym niżej, ta jednotorowa łamigłówka jeszcze trochę potrwa i wszyscy musimy uzbroić się w cierpliwość.

Wróćmy na chwilę do odcinka Zawiercie – Myszków. W związku z wczorajszą informacją o zniknięciu kładki nad torami przy przystanku Myszków Mrzygłód udało się nam dowiedzieć, że PKP PLK informuje, ze w jej miejsce zbudowane zostanie przejście podziemne. Ponadto, pod koniec roku mają rozpocząć się mają też roboty na nietkniętym na razie odcinku Myszków – Poraj. Oprócz prac torowych przewidziany jest remont następujących przystanków: Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko i Masłońskie Natalin.

W sumie wymienionych zostanie 88 km torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Zrewitalizowane będą 34 obiekty inżynieryjne, w tym 20 mostów i 2 wiadukty. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Pociągi pojadą szybciej – prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Wartość modernizacji odcinka od Zawiercia do Częstochowy wynosi 380 mln zł. Finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2020 roku – informuje PKP PLK.

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *