Mobilny Portal Pasażera

Nową aplikację mobilną z rozkładem jazdy pociągów o nazwie Portal Pasażera udostępniły PKP Polskie Linie Kolejowe dla wszystkich użytkowników Google Play oraz Apple Store. Narzędzie zastąpi aplikację Rozkład Kolejowy. Zdaniem zarządcy, nowa wersja jest bardziej szczegółowa i dostosowana do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Postanowiliśmy to sprawdzić organoleptycznie.


Podróżni otrzymali więcej możliwości w planowaniu podróży koleją. Dzięki aplikacji Portal Pasażera można ustalić podróż według własnych kryteriów m.in. daty, godziny, przewoźnika, czasu na przesiadkę. Aplikacja poinformuje również o peronie i torze, z którego odjedzie pociąg. Można wybrać opcje połączenia bezpośredniego lub z przesiadkami, a także zapoznać się z oferowanymi w pociągu usługami, np. przedział biznesowy, wagon barowy czy przewóz rowerów. Pasażerowie mają również możliwość podglądu trasy pociągu w czasie rzeczywistym. Każdy użytkownik może śledzić aktualne położenie pociągu i ewentualne zmiany w podróży – informuje PKP PLK.

Ściągnęliśmy i zainstalowaliśmy. No i zaczęliśmy porównywać z  oferowanym dotychczas Rozkładem Kolejowym. Pierwsze spostrzeżenie. Tam wyszukiwanie połączeń i rozkłady stacyjne były dostępne jednym kliknięciem w zależności od potrzeby. Często jest tak, że podczas naszych podróży musimy szybko sprawdzić jak wygląda możliwość przesiadki na najbliższej stacji. W „starej” aplikacji wystarczyło na wyświetlonym kursie kliknąć na nazwę stacji do której się zbliżamy i już. W nowej aplikacji to dwie osobne czynności. Zupełnie nie powiązane ze sobą.

Z pewnością do tej niedogodności dla nas się przyzwyczaimy. Wszak, skoro podobno średnio każdego dnia siedzenie przed jakimikolwiek urządzeniami elektronicznymi zajmuje nam ponad sześć godzin, to dwa kliknięcia więcej diametralnie sprawy już nie pogorszą. Zaciekawiła nas ikona „Szczegóły”. Tam dość dokładnie zawarto opisy infrastruktury dworcowej, którą pasażer otrzymuje podczas korzystania z danej stacji. Który peron, co w pobliżu do dyspozycji… Windy, schody ruchome. Sprawdzaliśmy w przypadku takich miejsc jak Katowice, Gliwice, Bielsko-Biała i Cieszyn. Szczegółowe opisy dotyczą jednak stacji początkowych i końcowych naszej podróży.

Sumując. Podróżny otrzymuje do ręki unowocześnioną aplikację, po której dość szybko powinien nauczyć się sprawnie poruszać. Biorąc pod uwagę, że najczęściej, pomijając takich jak my, zainteresowane z korzystania z niej są osoby, które korzystają z kolei jako klienci i chcą poznać jej ofertę, to Portal Pasażera ma należycie takąż ofertę przedstawić. I po pierwszych oględzinach wydaje się, że te potrzeby powinien, tym którzy korzystają nie z pasji a z wyboru, zaspokoić…

Zarządca podkreśla w swoim komunikacie także, że dzięki współpracy z niektórymi przewoźnikami, użytkownik może skorzystać z opcji Kup bilet, która w formie przekierowania do ich systemów sprzedażowych ułatwia zakup biletów drogą elektroniczną. Twórcy dołożyli starań, aby działała możliwie dobrze w połączeniu z technologią VoiceOver na platformie iOS i TalkBack na platformie Android. Na życzenie testujących użytkowników dodano możliwość powiększania czcionki. Takie rozwiązanie jest przydatne dla osób słabowidzących lub przy słabym oświetleniu. Aplikacja działa na systemach operacyjnych: Android oraz iOS i można ją bezpłatnie pobrać ze sklepów Google Play oraz App Store. PKP PLK obecną wersję Portalu Pasażera testowo udostępniły już w marcu 2019 r. Przez kilka miesięcy zbierano i wykorzystano uwagi użytkowników.

Fot. PKP PLK

One comment

  1. Niestety nie jest tak kolorowo jak tu napisaliscie. Aplikacja nie zawsze pokazuje wszystkie pociagi, zdaza sie jej zgubic jakis pociag by w nastepnym dniu go pokazac

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *