Bezpieczniejsza dziewiątka

PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają bezpieczeństwo na 9 przejazdach kolejowo-drogowych w województwie śląskim za kwotę ponad 12 mln zł.  Działania są prowadzone w ramach realizacji ogólnopolskiego programu przejazdowego z Krajowego Programu Kolejowego. Zmodernizowano już dwa przejazdy, a siedem jest w przebudowie. Inwestycja jest realizowana w ramach ogólnopolskiego programu przejazdowego wartego około 250 mln zł i współfinansowanego z środków UE.


Raport o remontach przejazdów kolejowych w naszym regionie, przygotowany przez zarządcę infrastruktury zaczynamy od Radostowic koło Pszczyny.  Nowa nawierzchnia na przejeździe przy ul. Kolejowej na skrzyżowaniu z linią Pszczyna – Żory ułatwia płynny przejazd samochodom. Kierowców wspierają nowe urządzenia sygnalizacji – są półrogatki, jasne oświetlenie, a kamery rejestrują obraz ze skrzyżowania. Zwiększył się też poziom bezpieczeństwa na przejeździe w Krzepicach (linia Herby Nowe – Oleśnica). Tam w ubiegłym roku wymieniono tor i jezdnię, a stare urządzenia sygnalizacji przejazdowej zastąpiono nowymi. Zamontowano nowe oświetlenie i monitoring.

W Zabrzu przy ulicy Makoszowskiej ułożono nowe tory i nawierzchnię drogową. Zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia przejazdowe oraz oświetlenie i monitoring. Z przebudowy skorzystają piesi, gdyż nowe chodniki zapewnią bezpieczniejszą komunikację w obrębie skrzyżowania. Przebudowa posterunku dróżnika poprawi warunki służby pracownika odpowiedzialnego za bezpieczeństwo.

W Rybniku Niedobczycach (między Rybnikiem Towarowym a Suminą) wymieniono już nawierzchnię drogowo—torową. Teraz roboty obejmą wymianę urządzeń zabezpieczających. W Lublińcu modernizowane są dwa przejazdy (na linii Droniowiczki – Jawornica oraz Paczyna – Lubliniec). Zostaną zainstalowane urządzenia przejazdowe, nowe oświetlenie oraz kamery. Zakończenie prac na obu przejazdach zaplanowano do końca roku.

Podobnie jest w Wilkowicach na trasie Katowice – Zwardoń, czy w Jaworznie na linii Sosnowiec Maczki – Długoszyn oraz w Cieszynie. Na tych przejazdach wymieniono tory oraz drogę. W Wilkowicach wybudowano chodnik, a w Cieszynie dodatkowo ścieżkę rowerową. Do końca roku przejazdy zyskają nowe rogatki oraz sygnalizatory. To zabezpieczenia, których wcześniej nie było.

Przebudowa obejmuje ponad 180 przejazdów w całej Polsce. Skrzyżowania kolejowo-drogowe są modernizowane w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap I – część przejazdowa”. W ramach wielu projektów inwestycyjnych podobne zadania są lub będą realizowane, m.in. w Szczejkowicach i Szymocicach w ramach „Prac na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz w Myszkowie w ramach prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie.

Fot. PKP PLK

One comment

  1. Każdy przejazd choćby najlepiej wykonany to tylko przejazd kolejowy.
    Na drogach krajowych czy wojewódzkich powinne być rozwiązania bezkolizyjne wiadukt – tunel – przepust.
    A wykonane powinne być z funduszy drogowych bo ponad 99% wypadków jest spowodowana przez użytkowników drogi.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *