Zmiany w MZK Jastrzębie

Zmienione trasy i oznaczenia linii, a także wprowadzenie kolorowych stref przepływu pasażerów. Wszystko po to, by rozkład jazdy autobusów był przejrzysty i dostosowany do potrzeb podróżnych.


Międzygminny Związek Komunikacyjny zakończył pracę związaną ze zmianą rozkładu jazdy w Jastrzębiu-Zdroju, czego od wielu lat domagali się sami pasażerowie. Z jednej strony mówili o zbyt dużej liczbie autobusów na niektórych trasach i „puste przebiegi”. Z drugiej zaś, zwracali uwagę na brak wielu ważnych połączeń. Nowy rozkład jazdy zostanie opublikowany 26 sierpnia, tydzień przed wejściem w życie. Zacznie obowiązywać w niedzielę 1 września i dotyczyć będzie większości pasażerów MZK – nie tylko mieszkańców Jastrzębia-Zdroju.

Zdajemy sobie sprawę, że nie zadowolimy wszystkich mieszkańców korzystających z komunikacji autobusowej i wnioski zawsze będą się pojawiać. Mimo to zrobiliśmy wszystko co obecnie jest możliwe, by zoptymalizować rozkład jazdy, wprowadzić zmiany, które znacząco poprawią system komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju i najbliższej okolicy – mówi Roman Foksowicz, przewodniczący Zarządu MZK Jastrzębie.

Zmieniając rozkład jazdy zadbano przede wszystkim o dojazd do szkół i miejsc pracy (głównie jastrzębskich kopalń). Wzięto również pod uwagę skomunikowanie miasta z dworcami kolejowymi w Zebrzydowicach, Wodzisławiu i Rybniku uwzględniając obecny rozkład jazdy pociągów. Ponadto uwzględniono napełnienia autobusów tak, aby nie realizować kursów, z których mieszkańcy nie korzystają. Nowy rozkład jest także odpowiedzią na pisemne wnioski pasażerów kierowane pod adresem MZK.

Aby ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji, MZK wprowadza dodatkowo kolorystyczne oznaczenia linii. Pojawi się więc nie tylko jej numer, ale także prostokąt w odpowiednim kolorze. Miasto podzielono na sześć stref przepływu pasażerów. Strefa „C” oznaczona kolorem zielonym to kursy wykonywane głównie w dzielnicach centralnych miasta. Żółta Strefa „S” to kursy w kierunku Szerokiej, Boryni i Żor, natomiast niebieska Strefa „B” to autobusy wyjeżdżające z miasta w kierunku Bzia i Pawłowic. Fioletowa Strefa „M” – kierunek Moszczenica i Szotkowice, a czerwona Strefa „R” to kierunek Ruptawa i Zebrzydowice. Kolor biały będzie przyporządkowany Strefie „W”, a więc przejazdom w kierunku Wodzisławia i Rybnika.Tak więc konkretna linia będzie oznaczona literą przyporządkowaną danej strefie i liczbą rozpoczynającą się od 10. Przykład: B10 – pierwsza linia w kierunku Bzia i Pawłowic.

We wrześniu zniknie linia ekspresowa E-3 z Jastrzębia przez Wodzisław do Rybnika, a także linia 131 na tej samej trasie. W ich miejsce pojawi się linia W10. Zmiana spowoduje znacznie tańsze przejazdy do Wodzisławia i Rybnika. Mimo, iż bilet na linii ekspresowej kosztował prawie dwa razy więcej, czas przejazdu różnił się zaledwie o 6 minut (62 minuty na linii 131 i 56 minut na linii E-3). Zdecydowano o wprowadzeniu jednej linii utrzymując niższą stawkę za przejazd. Tak więc do Rybnika dojedziemy za 4 zł i 20 groszy, a nie jak obecnie za 7,60 zł (e-bilet) i 8,40 (bilet u kierowcy).

4 komentarze

  1. Zły kierunek i dumping linii W. Zamiast linia iść w kierunku Wodzisław-Radlin-Rydułtowy-Pszów oraz połączenie z linią 14 komunikacji Racibórz tak aby z przesiadką szło pojechać do Raciborza to puszczona na Rybnik. Miasta Rybnik i Wodzisław nie dotują MZK czyli mieszkańcy gmin MZK będą utrzymywali pasażerów Rybnika i Wodzisławia. A dojazd do Rybnika jest dużo szybszy koleją SKM Rybnik- Radlin Obszary-Wodzisław. Zabieg celowy aby odciągnąć ludzi od kolei dumping cenowy niestety nie jakościowy.

    Tak samo zamiast z liniami M zamiast ich połączyć linia 107 i 180 zrobić pętle dodać dwa przystanki Szotkowice PKP i Gołkowice Żabków i zrobić dodatkowo połączenie z komunikacją powiatu Wodzisławskiego to dalej ślepe kursy donikąd.

    Nowa kopalnia Bzie Dębina i brak przystanku obok niej to świadczy o tym że komunikacją jest robiona aby była nieważne czy ktoś tym pojedzie.

    Zamiast skomunikować się z Wisła i Ustroniem weekendowo poprzez Pawłowice-Strumień i wykorzystać pociąg Kubalonka też nie. Przecież lepiej aby ludzie autami jeździli w korkach stali itd.

    Nie wspomnę o nocnym autobusie aby mogli korzystać ludzie pracujący na kopalni na 18 zmianę i powrócić do domu z niej 1:00/2:30. No ale jak ktoś ma kupować bilet miesięczny i 1/4 dojeżdżać samochodem to ma to gdzieś.

    Zamiast skomunikować autobusy z koleją na przystankach Wodzisław PKP i Zebrzydowice PKP i zminimalizować efekt dziury komunikacyjnej jakim jest miasto to tylko zrobiono wodotryski niedające nic poza zamieszaniem.

  2. MZK Jastrzębie mogłoby zorganizować, w dni kursowania pociągu ,,Kubalonka,, , skomunikowany autobus z Jastrzębia lub nawet z Wodzisławia do Strumienia, rano i wieczorem. Przyjad tak na około 12-15 minut przed pociąiem, odjazd w droge powrotną tuż po zakończeniu przesiadki pasażerów z pociągu do autobusu.

  3. To jest kretynizm co wyrabia MZK JZ.

    To nie jest zmiana, ani rewolucja- to jest debilizm. Po wyrysowaniu tras jakie proponują w tym komunikacie http://mzkjastrzebie.com/komunikat/398 ma się wrażenie, że robił to jakiś student po mocnej dawce LSD.
    Ta reforma nie rozwiązuje żadnego problemu, ani nie zmieni absurdalności układu komunikacyjnego w Jastrzębiu.
    Dla mnie nie pojęte jest to, że tak małe miasto ma być nadal obsługiwane przez prawie 30 linii, w tym samych linii C jest aż 10!!! Po co np. zmieniać np. numer linii ze 127 na B11, a z 118 robimy B10? W okręty gramy?
    Może idźmy w kierunku olkuskim- np. zamiast obecnego 122 zróbmy PP (bo jedzie do Pielgrzymowice Pętla), natomiast ze 132 np. MW (Mszana- Wodzisław). Nazwy linii są kosmicznie absurdalne, a układ tras to właściwie podobny idiotyzm jak był.
    A narkotyków należy zakazać- szczególnie tym co robią tego typu reformy…

  4. Zastanawiam się, czy nie jest za dużo autobusów między Rybnikiem a Wodzisławiem, zwłaszcza, że między tymi dwoma miastami kursuje też dość dużo pociągów.

    Uważam, że część kursów autobusów MZK Jastrzębie z odcinka Rybnik – Wodzisław należałoby przetrasować na odcinek Wodzisław – Jastrzębie – Zebrzydowice, aby jeździł autobus bezpośrednio od wodzisławskiego do zebrzydowickiego dworca, z przejazdem przez Jastrzębie.

    Dalszy krokiem powinno być dopisanie autobusów MZK Jastrzębie do jakiejś jednej wspólnej wyszukiwarki internetowej wraz z pociągami KŚ, na przykład może to być wyszukiwarka jakdojadę, gdzie można wyszukiwać przesiadki między KŚ i ZTM Katowice.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *