Wilkowice Bystra: Dworzec gminny?

Wilkowice Bystra. Odnowione perony, tory. przejścia podziemne prowadzące na peron. Ładnie? Nie do końca. Wśród tej zmodernizowanej infrastruktury pozostał jeden ale za duży fizycznie i prawnie problem. Budynek dworca, który poprzez dokonanej w ubiegłej modernizacji wszystkiego dookoła został dokładnie pominięty. Kolej sądząc po stosownych tablicach informacyjnych chce go sprzedać, władze gminy są zainteresowane wejść w jego posiadanie.


Przypomnijmy, stacja Wilkowice Bystra znajduje się przy linii kolejowej nr 139, w połowie drogi pomiędzy Bielskiem-Białą Główną a Żywcem. Doliczyliśmy się 40 pociągów linii S5 Kolei Śląskich, które każdego dnia roboczego zatrzymują się na tej stacji. W ubiegłym roku w ramach prac modernizacyjnych całkowicie zmieniono układ torowy wokół stacji. Odnowiono peron 2, odświeżono przejścia podziemne na niego prowadzące. Jednym zdaniem – zrobiono wszystko to, co zarządca infrastruktury nazywa teraz przesłankami do lepszej podróży. Naprawdę przyjemne miejsce do korzystania z kolei.

Póki co, jednak sytuacja żywo przypomina tę z Dąbrowy Górniczej Ząbkowice. Na peronach i wokół nich dokonała się rewolucja na dużo lepsze. Tam jeszcze dodatkowo pojawiły się windy, ciągi dla niepełnosprawnych. Efektowne i efektywne jest to co tam zrobiono  Za to kiedyś, naszym zdaniem, ładny budynek dworcowy, nie doczekał nawet symbolicznego kubła farby i pędzla. Niedogadanie dwóch spółek kolejowych, czy może brak chęci tego uczynienia, sprawia, że dochodzi do takich absurdów, że podróżni jeżdżą coraz nowocześniejszymi pociągami wysiadają na zmodernizowanych peronach. Ale z byłych budynków dworcowych już skorzystać nie mogą. Bo lepiej się do nich w ogóle nie zbliżać.

Nie znamy szczegółów starań władz gminnych w Wilkowicach dotyczących możliwości zakupu (przejęcia?) zdegradowanego budynku. Więcej ma być wiadomo za kilkanaście tygodni. Czy warto starać się o budynek dworca? Doświadczenia nabyte choćby w Cieszynie czy Goczałkowicach-Zdroju pokazują, że każde przejęcie pięknych i zabytkowych dworcowych budynków przez miejscowy samorząd wszystkim wychodzi na dobre.

3 komentarze

  1. »Doświadczenia nabyte choćby w Cieszynie czy Goczałkowicach-Zdroju pokazują, że każde przejęcie pięknych i zabytkowych dworcowych budynków przez miejscowy samorząd wszystkim wychodzi na dobre.«

    Być może, redaktorzy z Silesia Info Transport mogli by zrobić przegląd budynków dworcowych na trasach pociągów KŚ i zrobić podsumowanie, gdzie samorząd przejął budynek dworca. Z tego, co wiem, to dworce w Zabrzu i w Tychach też zalicza się do tych wyremontowanych przez samorząd.

  2. Niestety nie wszystko w samorządach tak fajne patrz dworzec PKP Rydułtowy będzie wyburzony.
    A tak nawiasem wszystkie przystanki, dworce powinne być utrzymywane przez samorząd lokalny.

  3. Stan budynków dworców to pokłosie decyzji sprzed lat o podziale kolei na spółki i spółeczki. Ci to zrobili ignorowali, może celowo, że kolei ze względu na swoją specyfikę od zarania funkcjonowała jako pewna całość. Rozwalenie tego na wiele samodzielnych podmiotów daje to co widzimy na stacji Wilkowice Bystra, że każdy SOBIE rzepkę skrobie. To że samorządy przejmują i remontują budynki dworców to dobrze, bo to jest dla tych obiektów często ostatnia deska ratunku. A że nie zawsze skutek jest pozytywny to inna sprawa.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *