PKP Intercity: 60 wagonów po modernizacji…

PKP Intercity odebrało z H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych ostatni z 60 zmodernizowanych wagonów w ramach kontraktu podpisanego w 2017 roku. Z pierwszych wagonów pasażerowie mogli korzystać już w grudniu zeszłego roku. Kolejne systematycznie wzmacniają składy przewoźnika od stycznia tego roku.


Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2, wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu.

Zmodernizowane wagony, po wykonaniu całego zamówienia, obsłużą połączenia na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok, Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok, Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście, Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp., Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

Obecnie modernizowane wagony można spotkać m.in. w następujących składach pociągów kategorii InterCity:
Morcinek relacji Wrocław – Radom – Wrocław
Czcibór relacji Wrocław – Szczecin – Wrocław
Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław
Pomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia
Bolko relacji Wrocław – Radom – Wrocław
Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk
Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin
Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn

PKP Intercity umowę z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu na modernizację 60 wagonów podpisało w listopadzie 2017 r. Przedmiotem umowy było wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania wagonów typu 111A (z prawem opcji na kolejne 30), które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość kontraktu wyniosła ponad 273 mln złotych brutto. Poznańska firma otrzymała 30 miesięcy na realizację całego zamówienia modernizacji w sumie 90 wagonów. PKP Intercity wykorzystało również zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzyło kontrakt w październiku 2018 roku o modernizację kolejnych 30 wagonów. Łączna wartość kontraktu wzrosła więc do blisko 410 mln zł brutto. Poznańska fabryka wykonała kontrakt w jego części podstawowej w ponad 2 miesiące przed terminem. Natomiast z opcji rozszerzającej kontrakt już pierwszy zmodernizowany wagon został przekazany do PKP Intercity.

Umowa realizowana przez H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, wartego 7 mld złotych. Modernizacja w sumie 90 wagonów jest w współfinasowana ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Fot. PKP Intercity

One comment

  1. No i co z tego skoro dalej wagony stoją w krzakach, czeskie wagony jak co roku są wypożyczane, a na składach jeździ lokomotywa+2 albo 3 wagony, co w dzisiejszych czasach przy tendencji rozwijania transportu kolejowego jest kpiną z pasażerów.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *