Na Północnym bez zmian

Kilka razy w roku wybieramy się na przystanek Bytom Północny, by zobaczyć jak wygląda okolica jednego z najmniej uczęszczanych kolejowych postojów w naszym regionie. Wczoraj byliśmy tam po raz kolejny. Czekając na zapowiadany remont linii 131, póki co, kosmiczny krajobraz wokół przystanku nie traci nic ze swojej kosmiczności.


O Bytomiu Północnym piszemy od trzech lat. Z wielu powodów. Najważniejszy z nich to ten, że na przykładzie tego miejsca udało się zrobić coś, co wydawało się niemożliwe. Zmienić w przyszłości jego położenie na bardziej dogodne. Był to pierwszy przypadek w naszym regionie, gdy tzw. czynnik społeczny, władze samorządowe i przewoźnik potrafiły usiąść przy stole i po analizie wszystkich za i przeciw zapadła decyzja o planowanej zmianie lokalizacji tego przystanku, o czym pisaliśmy  w sierpniu 2017

Przypomnijmy inicjatywa ta narodziła się po serii również i naszych artykułów ukazujących fakt, że przystanek Bytom Północny po zmianach w naszym kraju stracił sens istnienia w dotychczasowym miejscu. A ponieważ kilkaset metrów dalej jest miejsce, gdzie szlak kolejowy krzyżuje się z bardzo uczęszczaną ulicą łączącą Bytom z Tarnowskimi Górami, więc może warto przenieść go właśnie tam . Ówczesny zarząd Kolei Śląskich zorganizował spotkanie w którym udział wzięli przedstawiciele Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, bytomskiego magistratu i tzw. czynnik społeczny. Po nim wszyscy należycie odrobili zadanie domowe i zarządca infrastruktury poinformował, że jest to fizycznie do wykonania. I tak przesunięcie przystanku stało się możliwe. Na razie w planach ale pewno, niebawem w otaczającej nas rzeczywistości. Szczegóły przenosin przystanku opisaliśmy kiedyś TUTAJ

Ale, póki co, pociągi linii S8 się zatrzymują na bezludziu, ale nawet tam znajdują się pasażerowie, którzy z niego korzystają. To dzielni ludzie, bo dotarcie na perony wymaga sporo cierpliwości i zaangażowania, a wieczorną porą pewno i odwagi. Dziennie, rozkładowo w dni robocze staje tutaj 26 pociągów. Dlatego choćby z racji zmiany lokalizacji kolejowego postoju w tej okolicy z dużą niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie prac modernizacyjnych tego ważnego na Śląsku szlaku, jaką jest linia kolejowa nr 131. Pierwszy przetarg nie wyłonił wykonawcy, pozostaje mieć nadzieję, że niebawem coś się w tej materii zmieni. Bo nie ma sensu by przystanek kolejowy i jego okolice wyglądały mniej więcej tak jak na zdjęciach poniżej…

5 komentarzy

  1. Pierwszy przetarg nie wyłonił wykonawcy, bo najtańsza oferta o 600 mln zł przewyższała wartość zamówienia oszacowaną przez PKP PLK S.A. Ciekawe kiedy odbędzie się drugi przetarg? W takim tempie p.o. Bytom Północny może przetrwać kolejne 20 lat.

  2. Przystanek Bytom Polnoc w nowej lokalizacji powinien byc tak usytuowany, aby z peronow mozna bylo zejsc zarowno po wschodniej, jak i zachodniej stronie ul. Strzelcow Byt, a takze po zachodniej stronie tramwaju 19.

  3. A to dlatego, ze z przystanku po wschodniej stronie ul. Strzelcow, autobusy jezdza do Stroszka i do Tarn Gor, natomiast z przystanku po zachodniej stronie ul. Strzelcow Byt autobusy jezdza do Bytomia, ale tramwaje do Stroszka, a przystanek tramwajow po zachodniej stronie torowiska. A chodzi o to, aby pasazer przesiadajacy sie z pociagu na autobus lub tramwaj, czy to na Stroszek, czy do Bytomia, kierowal sie juz od peronow pociagu do odpowiedniego przystanku kom. miejskiej – bez przechodzenia przez ruchliwa ulice Strzelcow.

  4. »a przystanek tramwajow po zachodniej stronie torowiska« obsługuje tramwaje jadące w stronę Bytomia. – tego kawałka zdania brakowało w moim wcześniejszym wpisie.

    Jak w przyszłości powstaną, a myślę, ze będą konieczne, bezpośrednie pociągi (wystarczyłyby tak ze trzy-cztery pary kursów tylko w dni robocze) – relacji Tarnowskie Góry – Gliwice (przez łacznicę karbiowsko-bobrecką), to wówczas przystanek Bytom Północ, w lokalizacji tuż przy ul. Strzelców Bytomskich, wraz z przesiakami na autobusy i tramwaje, pełniłby rolę ersatsu postoju takiego pociągu w Bytomiu.

    Dziwię się trochę samorządowi Bytomia, że póki przystanek Bytom Północ istnieje w dotychczasowej lokalizacji, to można by do tego przystanku wybudować jakiś dodatkowy chodnik czy ścieżkę rowerową (np. od strony M1), i oczywiście, taką ścieżkę dobrze oznakować. A może powstałby jakaś linia autobusowa Bytom Dworzec – Stolarzowice lub Bytom Dworzec – Górniki przez Dąbrowę Miejską, z zajechaniem autobusu pod same perony Bytom Północ.

  5. A może wraz z przystankiem Bytom Północny (przy Strzelców Bytomskich) jednocześnie można by wybudować przystanki: Chorzów Uniwersytet, Bytom Szombierki, Tarnowskie Góry Os.Jana.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *