S72 przez Chybie i Strumień?

Co prawda nie od jutra. I nawet nie za miesiąc. Ale na początku października, najprawdopodobniej w dniach 4 – 10, pociągi Kolei Śląskich linii S72 łączące Bielsko-Białą z Rybnikiem i dalej z Wodzisławiem Śląskim, Raciborzem a nawet czeskim Bohuminem, nie pojadą dotychczasową trasą przez Pszczynę i Suszec, ale „objazdem” przez Chybie i Strumień. No właśnie – czy słowo „objazd” jest tu na miejscu?


Informację, by sprawdzić rozkład jazdy w te dni ze szczególnym uwzględnieniem linii S72, we wskazanych wyżej terminach, przekazała nam zaprzyjaźniona z naszym portalem osoba.. Sprawdziliśmy, faktycznie w dniach 4 – 10 października pociągi Kolei Śląskich z Bielska-Białej do Rybnika i odwrotnie, na odcinku Czechowice-Dziedzice – Żory będą kursowały przez Chybie i Strumień, z pominięciem Pszczyny i Suszca.

Dlaczego to tak ważne? Od dawna mówi się o możliwości uruchomienia polaczeń pasażerskich na wyremontowanym fragmencie linii 157 pomiędzy Chybiem a Żorami. Na razie jeździ tędy tylko weekendowa Kubalonka relacji Gliwice – Wisła Głębce – Gliwice, choć oczekiwania lokalnej społeczności są większe. Niestety, osoby decydujące o kształcie rozkładu jazdy niechętnie podchodzą do wizji skierowania tam na „próbę” kilku połączeń, przede wszystkim KŚ, które usprawniłyby życie mieszkańcom np. Strumienia w dotarciu do Bielska-Białej. Jest standardowe – nie.

Choć nie ma jeszcze oficjalnej informacji dlaczego w październiku pociągi linii S72 pojadą inną trasą nie ma, to należy przypuszczać, że związane to jest ewentualnymi pracami remontowymi na linii nr 148 pomiędzy Żorami a Pszczyną i koniecznością zamknięcia szlaku. Po doprowadzeniu do porządku linii 90 z Zebrzydowic do Cieszyna, to obecnie chyba najgorszy jakościowo szlak w naszym regionie, po którym kursują pociągi pasażerskie. Choć… Jest jeszcze wiślanka, ale dzisiaj nie o niej….

Oczywiście, to informacja na razie z gatunku prawdopodobnych. Bo jeśli faktycznie powodem przetrasowania kursów linii S72 są potencjalne prace remontowe pomiędzy Żorami a Rybnikiem, to weźmy pod uwagę, że pozostały jeszcze ponad dwa miesiące. I zdarzało się ostatnio często, że PKP PLK w ostatniej chwili odwoływała jakieś planowane roboty. Załóżmy jednak, że pociągi linii S72 pojadą przez Chybie i Strumień w podanych wyżej terminach. Wówczas podróż z Rybnika do Bielska-Białej i odwrotnie skróci się o… 25 minut. Nie o 2 czy 3. Ale będzie to 25 minut szybciej niż dotychczasową trasą. To chyba rezultat, nakłaniający do tego, by spróbować jednak uruchomić tam na „próbę” kilka regularnych, rozkładowych połączeń. Nie tylko od święta. Przepraszamy… od remontu.

Fot. Jakub Soldatke, Portal Pasażera PKP PLK.

7 komentarzy

    1. To samo w Baranowicach i Pawłowicach (na przecięciu Pszczyńskiej) byłby możliwość korzystania z pociągu Kubalonka w weekend czy przy tej okazji?

  1. Szkoda ze właśnie tak wygląda w tym kraju. O sensie połączeń kolejowych nie decydują pasażerowie, mnie mają do powiedzenia nic włodarze lokalnych gmin. Wszystko uzależnione jest od czyjegoś”NIE” tak po prostu, dla zasady. „nie bo ja tak chce” a wy wszyscy ugryźcie się w d…e

  2. LK148 juz od x lat prosi sie o remont ,ale jak widac sa inne priorytety nizeli takie linie regionalne. Wydaje sie miliardy na modernizacje lini na ktorych zyskuje sie 2 do 5 minut ale nie remontuje sie tych lini ktore maja potencjal

  3. Autor artykułu powinien wrócić do drugiej klasy podstawówki i nauczyć się odejmować. Pociąg przyjeżdżający 14:17 (najbardziej reprezentatywny bo nie ma postojów) odjeżdża normalnie o 12:58, a jadąc przez Chybie o 13:10. To jest 12 minut, a nie 25 minut.

  4. »To chyba rezultat, nakłaniający do tego, by spróbować jednak uruchomić tam na „próbę” kilka regularnych, rozkładowych połączeń. Nie tylko od święta.«

    Jakby część pociągów Rybnik – Bielsko jeździła na stałe rozkładowo przez Chybie – Strumień, to pociągi te powinny mieć postój także w Zabrzegu, gdyż brak postojów między Czechowicami a Chybiem uniemożliwia dokonanie przesiadki z pociągu Bielsko – Rybnik na pociąg Wisła – Katowice.

    Jakby powstał przystanek Czechowice-Dziedzice Zachód (przy ulicy Ochodzkiej, zarówno przy torach Zabrzeg-Goczałkowice, jak i przy torach Zabrzeg-Czechowice), to takie przesiadki byłyby ułatwione.

    Kursowanie pociągów Bielsko – Rybnik przez Chybie – Strumień miałoby więcej zalet, jakby istniał przystanek w Pawłowicach przy ulicy Pszczyńskiej (DW933), wraz ze skomunikowanym autobusem Pawłowice przystanek kolejowy – Jastrzębie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *