Pantografy do kontroli?

PKP PLK chcą wprowadzić system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych. Umieszczony obok toru zespół czujników zdiagnozuje w czasie jazdy stan pantografu. W przypadku znacznego uszkodzenia lokomotywa ma zostać wymieniona. System ma zostać wprowadzany w przyszłym roku.


– Rocznie średnio 150 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów – urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. To może powodować utrudnienia dla podróżnych pociągów, dlatego PKP PLK wprowadzą nowoczesny system do wykrywania usterek pantografów (odbieraków prądu) – informuje zarządca infrastruktury

W maju przedstawiciele PKP PLK spotkali się z podmiotami, które mają doświadczenie w realizacji systemu związanego z kontrolą pantografów. Znaleźli się wśród nich producenci, których systemy detekcji uszkodzeń pantografów w ostatnich latach zostały zastosowane na sieciach kolejowych. Podczas spotkań zostały zaprezentowane różne rozwiązania między innymi takie, w których skan pantografu odbywa się z boku pojazdu, od góry, a niekiedy z samego pojazdu. PLK planują zastosować system, który montowany jest na stałe w pobliżu sieci trakcyjnej i kontroluje przejeżdżające pociągi.

Laserowe czujniki, czyli zintegrowany system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów), stworzy model 3D pantografu i automatycznie zlokalizuje każde uszkodzenie. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do przewoźników, a dzięki tym informacjom, na bieżąco będą sprawniej prowadzone prace serwisowe, tak by w dalszej eksploatacji pantografy nie powodowały uszkodzeń sieci trakcyjnej. Wymiana lub wyłączenie lokomotywy z uszkodzonym odbierakiem ograniczy liczbę awarii sieci na liniach kolejowych. Kontrola stanu technicznego pantografów nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej. Rozwiązanie ma znacznie usprawnić ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów.

Na podstawie uzyskanych informacji PLK wkrótce określi wymagania dotyczące inwestycji, a następnie rozpocznie się procedura przetargowa. Zainstalowanie pierwszych urządzeń planowane jest do końca 2020 roku.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *