Szybciej i częściej na trasie Katowice – Kraków

Dzięki modernizacji torów już pod koniec 2020 roku pasażerowie szybciej dojadą z Katowic do Krakowa. Sprawne i bezpieczne podróże kolejowe na tej trasie nadzoruje jedno z najnowocześniejszych w regionie lokalne centrum sterowania ruchem w Jaworznie Szczakowej. Koszt modernizacji linii Kraków – Katowice to prawie 2 mld zł, po jej zakończeniu najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę.


Lokalne centrum sterowania, które powstało w Jaworznie Szczakowej, to miejsce, z którego dyżurni ruchu, wspierani przez systemy komputerowe, obsługują urządzenia sterowania ruchem na stacji, liniach kolejowych i posterunkach odgałęźnych, tym samym zapewniając bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów. Rozjazdy są przekładane za pośrednictwem systemów komputerowych. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe. Lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Pozwala to na bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego na stacjach i szlakach oraz płynniejszy przejazd większej liczby pociągów. Nowoczesne LCS-y wspomagają także pracę m.in. dyżurnych ruchu i nastawniczych. Realizowane przez nich czynności związane z prowadzeniem ruchu kolejowego są dodatkowo nadzorowane i weryfikowane przez systemy komputerowe, co pozwala na eliminację ewentualnych nieprawidłowości.

W 2020 roku, kiedy zakończymy modernizację całej trasy z Jaworzna Szczakowej do Krakowa, lokalne centrum sterowania będzie nadzorować przejazd jeszcze większej liczby pociągów, ponieważ jednym z efektów prowadzonej modernizacji jest zwiększenie przepustowości na trasie łączącej stolice Śląska i Małopolski. Tworzymy spójną sieć kolejową, dzięki czemu zyskują pasażerowie oraz zapewniane są coraz lepsze warunki przewozu towarów. Tworzymy komfortową i bezpieczną polską kolej, a także, dzięki takim inwestycjom jak te w Jaworznie, kolej bardziej nowoczesną – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Fot. PKP PLK

2 komentarze

    1. Propaganda sukcesu wraca? Przypominam, że remont tego niespełna 77 km odcinka zaczął się prawie dekadę temu. „Węglówkę” z Herb Nowych do Gdyni przed wojną zbudowano praktycznie od podstaw w czasie o połowę krótszym.

Odpowiedz na „PiewoAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *