„Nasze” nocne sezonowce

Czas wakacji to okres kursowania dodatkowych pociągów łączących nasz region z nadbałtyckimi kurortami. My zainteresowaliśmy się tymi, którymi możemy dotrzeć do Świnoujścia, Kołobrzegu czy Trójmiasta wykorzystując nocną porę.


Pod lupę wzięliśmy pięć połączeń, które mamy do dyspozycji z Katowic i Bielska-Białej. Jedno z nich, Rozewie obsługuje oba miasta. Bielsko-Biała odjazd 19.02. Katowice – 20.20. Co ciekawe, to najkrótszy skład, liczący cztery wagony, z tego jeden to sypialny. Może dlatego, że w lipcu i sierpniu Rozewie stanowi formę uzupełnienia nadmorskiej oferty, bo jadąc Bielska-Białej przez Katowice, Wrocław, Poznań i Bydgoszcz wybieramy najdłuższą formę podróżowania na północ Polski. Z Bielska-Białej do Gdyni pociąg pokonuje łącznie 805 kilometrów. Mimo to, trzy wagony ogólnodostępne to naszym zdaniem nieco za mało. Poza sezonem Rozewie oprócz Trójmiasta, obsługuje grupę wagonów do Świnoujścia i wtedy wygląda znacznie solidniej. Dla zainteresowanych podróżą powrotną tym połączeniem – Gdynia Głowna odjazd 21.38, Gdańsk Główny odjazd – 22.04. Przyjazd do Katowic o 8.06, do Bielska-Białej o 9.59.

Pirat. 12 wagonów. Zaczyna w Bielsku-Białej (godz. 19.38) i przez Pszczynę, Rybnik, Opole dociera do Wrocławia, gdzie pociąg jest dzielony na pół. Pierwsza połowa jedzie do Świnoujścia i jest podpinana do TLK Wolin o którym poniżej. Z kolei wagony z Wolina z grupy krakowskiej są podpinane do Pirata i przez Ostrów Wielkopolski, Poznań, Piłę i Białogard według rozkładu jazdy docierają punktualnie o godzinie 8 do Kołobrzegu. W drogę powrotną Pirat wyrusza z Kołobrzegu o 20.04, by o skończyć bieg w Bielsku-Białej o 8.22.

Wolin. To pociąg z Krakowa do Świnoujścia z grupą wagonów do Kołobrzegu. Z Katowic, pociąg złożony z 12 wagonów odjeżdża o godzinie 21.11. Po dotarciu do Wrocławia i wagonowej roszadzie z Piratem, pociąg jedzie przez Zieloną Górę i Rzepin o 4.44 meldując się na głównym dworcu w Szczecinie. Potem o 6.16 Międzyzdroje i o 6.31 stacja końcowa, czyli Świnoujście. W naszym kierunku Wolin wyrusza o 20.57 ze Świnoujścia (Szczecin – 22.43), by o 6.35 przyjechać do Katowic.

Wydmy. Kontynuacja słynnego niegdyś pociągu Bielsko-Biała – Łeba. Dzisiaj to połączenie międzynarodowe, bo pociąg zaczyna bieg w czeskim Bohuminie i przez Wodzisław Śląski, Rybnik i Tychy dociera do Katowic. Stąd, o godzinie 22.11, skład liczący 12 wagonów, przez Bytom i Tarnowskie Góry, Zduńską Wolę i Bydgoszcz, dociera do Gdyni, gdzie również jest dzielony na dwie części. Pierwsza z nich przez Lębork jedzie do Łeby, gdzie o 8.35 Wydmy kończą bieg. Druga część z Gdyni udaje się w kierunku Juraty, Jastarni i Helu, gdzie o według harmonogramu o 8.30 ma nastąpić koniec jazdy. Przed podziałem w Gdyni całość liczy 12 wagonów i wyłączając dwa wagony sypialne, wszystkie pudła pochodzą z wakacyjnej czeskiej „dzierżawy” od ČD. Z powrotem –  Łeba 19.49, Hel 19.51, Gdynia 22.15. Przyjazd do Katowic – 5.40.

Korsarz. Kraków – Kołobrzeg i Ustka. Z Katowic odjazd o godzinie 23.02 i również węglówką przez Bytom i Tarnowskie Góry w ślad za Wydmami do Bydgoszczy. Stamtąd skład kieruje się do Piły. Potem Szczecinek i Białogard (godz. 8.05), gdzie 12 wagonów, jest również dzielone na część do Kołobrzegu i Ustki. Jak zauważyliśmy – część do Ustki obsadzona została czeskimi wagonami, część „kołobrzeska” pudłami PKP Intercity. W Kołobrzegu pociąg jest o godzinie 8.49, w Ustce o 10.38. Dla tych co chcą jechać tym z urlopu – Kołobrzeg odjazd 21.49, Ustka 21.13. Katowice przyjazd 7.25.

Foto: Silesia Info Transport, Damian Kazimierczak

Wersja wizualna: tutaj

2 komentarze

  1. Czyli wagony pociągu Pirat, te kołobrzeskie, jadą następującą trasą:
    Bielsko-Rybnik-Wrocław-Ostrów Wielkopolski-Poznań-Kołobrzeg. Zastanawiałems się nie raz, jaka jest róznica czasu, jakby ten pociąg jechał przez Leszno-Kościan, a o ile krócej czy dłużej jest, jak jedzie przez Ostrów Wielkopolski.

    Co się tyczy odcinka Bielsko-Ostrów Wielkopolski lub Pszczyna-Ostrów Wielkopolski, jaka jest różnica czasu w przypadku jazdy przez Rybnik-Wrocław, a jaka w przypadku jazdy przez Katowice-Tarn Góry-Lubliniec lub Katowice-Pyskowice-Lubliniec.

  2. pociąg WYDMY relacji Bogumin – Wodzisław – Tychy – Katowice – Tarn. Góry – Inowrocław – Gdynia – Ustka; Gdynia – Hel.

    Może kiedyś w przyszłości tenże pociąg mógłby jechać ze stacji Ostrava hl.n. lub Ostrava Svinov przez łacznicę w Wierzbicy, podobną trasą, jak Commenius/Varsovia.

    Poza tym, tak sobie myślę, czy PKP Intercity nie pomyślałoby w przyszłości o jakimś pociągu nad drugie morze z południowej strony, czyli nad Adriatyk. Może pociąg Moravia Katowice – Wiedeń mógby jeździć w relacji Katowice – Lublana, a w sezonie z wagonami Katowice – Lublana – Koper i Katowice – Lublana – Pula lub Rijeka. Albo ten Nightjet do Wiednia chociaż w sezonie letnim mógłby mieć wagon do Kopera.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *