Metrobilet już działa

Od wczoraj można kupować już Metrobilet, który pozwala na korzystanie zarówno z komunikacji miejskiej, jaki i pociągów Kolei Śląskich. Bilet jest dostępny w systemie sprzedaży ŚKUP, czyli w ok. 1000 punktach dystrybucji oraz w Internecie. To pierwsza tego typu oferta w województwie śląskim.


Metrobilet jest wspólną inicjatywą Województwa Śląskiego, Kolei Śląskich oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To pierwsza tego typu oferta biletów miesięcznych. Do tej pory w sprzedaży dostępne były bowiem już bilety jednorazowe, tzw. EKO Bilety, które łączą w sobie ofertę KŚ i ZTM. Był  też m.in. Bilet Śląski, Bilet Pomarańczowy oraz Uniwersalny Subregionalny Bilet Rybnik – Wodzisław. W przypadku Metrobiletu nowy jest sposób dystrybucji biletów – są one bowiem kodowane na spersonalizowanej karcie ŚKUP, a ich odczytywanie i kontrola ważności w pociągu jest możliwa dzięki zakupieniu przez KŚ nowych terminali mobilnych dla drużyn pokładowych. W ostatnich miesiącach trwały prace nad zintegrowaniem taryfy biletowej oraz przygotowaniem systemów informatycznych. Teraz, po zakończeniu wszystkich niezbędnych prac, mieszkańcy województwa otrzymali do dyspozycji ofertę, która znacząco ułatwi podróżowanie na obszarze metropolii.

– Koleje Śląskie to ważna część transportu publicznego województwa i chętnie wybierany przez mieszkańców sposób podróży. Organizując akcję dla uczniów „Kolej na ferie” przekonaliśmy się o skali zainteresowania tym ekologicznym środkiem komunikacji. Metrobilet, aby był w pełni funkcjonalny, musi obejmować wszystkie formy i teraz jest to możliwe – mówi marszałek Jakub Chełstowski.

Każdy z Metrobiletów uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów naszymi rozkładowymi pociągami w wyznaczonej strefie oraz swobodnego korzystania ze wszystkich połączeń komunikacji miejskiej uruchamianej przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). W przypadku biletów na Strefę Katowice możliwe jest podróżowanie naszymi pociągami pomiędzy wszystkimi stacjami zawierającymi w nazwie Katowice. W praktyce oznacza to, że na jednym bilecie można podróżować np. pociągiem, autobusem, tramwajem i trolejbusem.

– Cieszymy się z tego, że mieszkańcy województwa otrzymają nową ofertę, która znacząco ułatwi podróżowanie i zwiększy satysfakcję naszych klientów, co stanowi główny cel naszej strategii. Misją Kolei Śląskich jest bowiem właśnie „Satysfakcja Klienta”. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie optymalnego układu komunikacyjnego, gdzie kolej będzie mogła stanowić kręgosłup transportowy, a komunikacja publiczna będzie jego uzupełnieniem, umożliwiając np. dotarcie do stacji kolejowych – wszystko to na jednym bilecie – mówi Renata Szczygieł, wiceprezes Zarządu Kolei Śląskich. 

Chociaż już publikowaliśmy szczegóły nowej oferty to zaprezentujemy ją jeszcze raz. Z racji jej wielkiej istoty. Twórcy Metrobiletu postanowili dla ułatwienia i łatwiejszego rozróżnienia przypisać każdej wersji „odpowiedni” kolor. I tak:

– Metrobilet Żółty obejmuje Tarnowskie Góry, Nakło Śląskie, Radzionków, Bytom, Chorzów, Katowice (Cena biletu: 179 zł, studencki: 88,50 zł).
Metrobilet Zielony obejmuje Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów Batory i Katowice (cena biletu: 179 zł, studencki: 88,50 zł).
Metrobilet Czerwony to Dąbrowa Górnicza, Będzin, Sosnowiec, Katowice (cena biletu: 179 zł, studencki: 88,50 zł).
Metrobilet Niebieski umożliwia podróżowanie w strefie Bieruń, Chełm Śląski, Imielin, Mysłowice, Katowice (cena biletu: 179 zł, studencki: 88,50 zł).
Metrobilet Pomarańczowy obejmuje Kobiór, Tychy, Łaziska Górne, Mikołów, Katowice (cena biletu: 179 zł, studencki: 88,50 zł.).

W sprzedaży dostępny jest też bilet miesięczny obowiązujący na całym obszarze Metropolii. Jego cena wynosi 229 zł, a w przypadku biletu studenckiego – 113 zł.

5 komentarzy

  1. Przeczytałem cały artykuł, i w całej treści tegoż artykułu nie jest nigdzie JASNO napisane, czy przedstawione ceny są za bilet tygodniowy, dwutygodniowy, miesięczny na pełny miesiąc kalendarzowy, miesięczny do daty miesiąc od pierwszego dnai wazności, czy może kwartalny, iluśdniowy czy inny.

    Nie mogłem z terści artykułu wyczytać, czy metrobilet żółty, niebieski, żółty i pomarańczowy są ważne także w liniach AP…

    Chociaż z tego tekstu
    »Każdy z Metrobiletów uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów naszymi rozkładowymi pociągami w wyznaczonej strefie oraz swobodnego korzystania ze wszystkich połączeń komunikacji miejskiej uruchamianej przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM).«

    wnioskuję, że tak, bo jak ze WSZYSTKICH połaczeń ZTM, to wszystkich.

  2. Ze strony ZTM Katowice
    https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/cennik

    Imienne na karcie ŚKUP:
    SM/ATT: Upoważnia do przejazdu liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi (za wyjątkiem linii ekspresowych na lotnisko) na terenie jednego, wybranego miasta (gminy). Bilet 30 – dniowy, 93 zł, 46,50 zł

    SC/ATT: Upoważnia do przejazdu liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi (za wyjątkiem linii ekspresowych na lotnisko) na terenie dwóch i więcej miast (gmin). Bilet 30 – dniowy 138 zł, 69 zł

    SC: Upoważnia do przejazdu wyłącznie liniami autobusowymi i trolejbusowymi (za wyjątkiem linii ekspresowych na lotnisko) lub wyłącznie liniami tramwajowymi na terenie dwóch i więcej miast (gmin). Bilet 30 – dniowy 126 zł, 63 zł

    SM/ATT: Upoważnia do przejazdu liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi (za wyjątkiem linii ekspresowych na lotnisko) na terenie jednego, wybranego miasta (gminy). Bilet 90 – dniowy , 236 zł, 118 zł

    SC/ATT, Upoważnia do przejazdu liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi (za wyjątkiem linii ekspresowych na lotnisko) na terenie dwóch i więcej miast (gmin). Bilet 90 – dniowy, 344 zł, 172 zł

    SC/ATT Lotnisko: Upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi, w tym liniami ekspresowymi na lotnisko na terenie dwóch i więcej miast (gmin). Bilet 30 – dniowy, 180 zł, 90 zł

    SC/ATT Lotnisko: Upoważnia do przejazdu wszystkimi liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi, w tym liniami ekspresowymi na lotnisko na terenie dwóch i więcej miast (gmin). Bilet 90 – dniowy, 440 zł, 220 zł

    NA OKAZICIELA:
    SC/ATT: Upoważnia do przejazdu liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi (za wyjątkiem linii ekspresowych na lotnisko) na terenie dwóch i więcej miast (gmin). Bilet , 30 – dniowy, 168 zł, 84 z

  3. Przykład. Trasa Tarnowskie Góry – Katowice, osoba bez ulgi
    Bilet 30-dniowy SC na autobusy (i trolejbusy) kosztuje 126 zł, a metrobilet żółty (zakładam, że też 30-dniowy) kosztuje 179 zł.
    179 – 126 zł = 53 zł
    Bilet jednorazowy na pociąg Tarnowskie Góry – Katowice kosztuje 4 zł (bilet liniowy L82)

    Więć 53 : 4 = około 13 przejazdów pociągiem

    Tak więc, osoba, która chce przez trzydzieści dni jeździć Katowice – Tarnowskie Góry – Katowice albo kupi metrobilet żółty, albo zdecyduje się na bilet SC i jeszcze ,,mam na trzynaście przejazdów,, pociągiem.

    Dodatkowo, dla niejednej rodziny takie 53 zł to może być znacząca oszczędność i część podróżnych zdecyduje się pozostac przy autobusie, aby zaoszczędzić te 53 zł (lub mieć możliwość-lub-nie wykonania trzynastu jazd pociągiem – w tej samej cenie).

  4. A jak zamienimy Tarnowskie Góry na Bytom, czyli mówimy jeździe Bytom-Katowice-Bytom, wówczas mamy cenę biletu jednorazowego L81 w wysokości 3 zł.
    Wówczas 53:3=około 17

    Tak więc, zamiast metrobiletu żółtego, można kupić bilet SC i w tej samej cenie mieć jeszcze siedemnaście biletów jednorazowych na pociąg. Ale na bilet SC nie można jechać tramwajem. A w Bytomiu nie ma kasy biletowej (Bytom to bodajże największe miasto w całej Polsce ze stacj kolejową bez kasy), stąd nawet nie trzeba stać w kolejce do kasy i w przypadku jazdy Bytom->Katowice pociągiem, można po prostu wejść do pociągu, jak wjedzie na peron (lub pozostać przy autobusie, jak pociag jest opóźniony)

  5. Cena 229 zł za metrobilet??? Kto ustalił tak chorą kwotę? Taniej w Warszawie – 180 zł i Rzymie – 35 euro za porównywalne usługi. Tak się nie zachęca ludzi do korzystania z usług publicznych tylko odstrasza.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *