Naklejka ważna też w wakacje

Oznakowanie 14 tysięcy przejazdów żółtymi naklejkami z informacjami ratującymi życie przynosi efekty. 165 razy wstrzymany lub ograniczony był ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu, na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podsumowały rok „obecności” żółtych naklejek na skrzyżowaniu toru i drogi. Od czerwca 2018 r. na wszystkich przejazdach w Polsce jest #ŻółtaNaklejkaPLK – informuje w komunikacie zarządca infrastruktury.


Przypomnijmy, że żółtą naklejkę, umieszcza się na skrzyżowaniach toru i drogi na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja. Na każdej jest indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery telefoniczne do służb technicznych. Dzięki żółtej naklejce, od czerwca ubiegłego roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. W 78 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej, wezwano pomoc, zapobiegnięto tragedii. Przy 87 zgłoszeniach było ograniczenie jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych. Statystyki pokazują, że 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynikają z niewłaściwych decyzji kierowców.

– Przez rok, żółte naklejki na przejazdach i specjalne łącze między służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A a operatorami nr 112 pozwoliły 165 razy na szybkie reakcje, zapewniające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Oznakowanie przejazdów istotnie zwiększyło poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Dodatkowe informacje pozwalają eliminować zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to: ignorowania znaku „Stop”, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach. Wypadki na przejazdach to poniżej 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych. W ostatnich latach to rocznie ok. 200 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. było 87 wypadków i kolizji na przejazdach i przejściach kolejowych. Zginęło 20 osób, a 7 zostało ciężko rannych.

Wszystkie te działania prowadzone są przez PKP PLK od 2005 roku w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!”. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria z udziałem instruktorów nauki jazdy., analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi – osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli. W wakacje działania w ramach kampanii nie zostaną zawieszone czy przerwane. Wczoraj na 29 przejazdach m.in. w Gdańsku, Hajnówce i Szczecinie ruszyła przygotowana na ten czas akcja „Bezpieczne piątki” – dodatkowe kontrole zachowania kierowców i pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych, prowadzona wspólnie z policją i Strażą Ochrony Kolei. Będą akcje ulotkowe, spotkania z dziećmi i młodzieżą, filmy i działania w mediach społecznościowych. Wszystko po to, by wakacyjne podróże w autach i pociągach były bezpieczne.

Nad bezpiecznymi podróżami czuwa z kolei Straż Ochrony Kolei. Funkcjonariusze monitorują pociągi, stacje i kolejowe szlaki. W pociągach są umundurowane patrole, a po cywilnemu funkcjonariusze grupy operacyjno-interwencyjnej prowadzą regularne działania przeciw kradzieżom. Straż Ochrony Kolei współpracuje m.in. z funkcjonariuszami policji i Straży Granicznej. W terenie jest wykorzystywany nowoczesny sprzęt. Całodobowo pracuje 9 mobilnych centrów monitoringu. Podczas działań nocnych funkcjonariusze korzystają z noktowizorów i okularów termowizyjnych. Linie kolejowe monitorowane są z wykorzystaniem foto-pułapek.

Fot. PKP PLK

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *