Więcej Intercity dla Raciborza. Bez pociągów sezonowych

W projekcie rozkładu jazdy 2019/2020 planowanych jest więcej pociągów przetrasowanych przez Racibórz. Tak dobrej oferty od PKP Intercity dla Raciborza dawno nie było, jednak żaden z sezonowych pociągów nie zawita do tego miasta.


Od przyszłorocznego rozkładu jazdy (RJ), który zacznie obowiązywać w grudniu br., w peronach raciborskiej stacji zatrzyma się więcej dalekobieżnych pociągów, naszego narodowego przewoźnika PKP Intercity. Z raciborskiego rozkładu jazdy wypadnie pociąg IC Pilecki w relacji Warszawa Wschodnia – Racibórz, który obecnie jeździ na elektrycznym zespole trakcyjnym ED161 PESA Dart. Od RJ19/20 pociąg ten pojedzie w relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko Biała Główna. Czy raciborzanie powinni płakać za tym pociągiem? Raczej nie, ponieważ zamiast ED161 do Raciborza zawita EZT ED160 Flirt … i to dwukrotnie w ciągu dnia.

Projekt PKP Intercity w rozkładzie jazdy 2019/2020 zaplanował aż 6 par codziennych pociągów, które przejadą przez Racibórz z czego 5 par zatrzyma się na raciborskiej stacji. Niestety IC Nightjet relacji Berlin – Wiedeń/Budapeszt na razie będzie bez postoju w Raciborzu w przyszłorocznym rozkładzie jazdy. Powodem jest nocna przerwa technologiczna na odcinku Opole Główne – Kędzierzyn-Koźle. Z tego powodu pociąg z Wiednia do Berlina pojedzie objazdem przez Wodzisław Śl. – Rybnik – Knurów – Gliwice – Strzelce Opolskie, bez zatrzymania na tych stacjach. W kierunku z Berlina do Wiednia pociąg przejedzie przez Racibórz lecz bez zatrzymania. Jedyną szansą na skorzystanie z tego połączenia w naszym regionie będzie stacja Chałupki na której pociąg zatrzyma się jadąc w obu kierunkach.

Nowe połączenia od PKP Intercity dla Raciborza zapowiadają się bardzo ciekawie, ponieważ miasto otrzyma dwie pary pociągów na elektrycznych zespołach trakcyjnych ED160 Flirt, dwie pary pociągów kategorii IC i jedną parę kategorii TLK. Będą to:

  • IC Moravia w relacji Katowice – Wien Hbf
  • IC Cracovia w relacji Kraków Główny – Praha hl.n.
  • TLK Galicja w relacji Przemyśl Główny – Ostrava hl.n.
  • Flirt Skarbek w relacji Racibórz – Olsztyn Główny
  • Flirt Hutnik w relacji Racibórz/Katowice – Gdynia Główna
    Stacja początkowa/końcowa Racibórz (1)-(5), (7)
    Stacja początkowa/końcowa Katowice (6)

Choć w RJ19/20 Racibórz został hojnie „obdarowany” połączeniami PKP IC to w sezonie wakacyjnym wszystkie możliwe pociągi sezonowe rozpoczynające swój bieg od stacji Bohumin, pojadą przez Wodzisław Śląski. W przyszłoroczne wakacje ze stacji Bohumin, nad polskie morze, wyruszą aż trzy pociągi kategorii TLK i będą to:

  • TLK Wydmy w relacji Bohumin – Hel/Łeba
  • TLK Pirat w relacji Bohumin/Chałupki – Kołobrzeg
  • TLK Wolin w relacji Bohumin/Chałupki – Świnoujście

 

24 komentarze

  1. Pirat nie będzie już z Bielska w przyszłym roku jeździć ???
    Czy to oficjalne info ?

    1. Można by przecież Pirata wytrasować tak:

      Bielsko-Biała – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Bogumin – Chałupki – Racibórz – Wrocław – Rzepin – Szczecin – Goleniów – Wysoka Kamieńska – Wolin – Międzyzdroje – Świnoujście

      Wówczas pociąg taki jechałby nad morze, z postojem jak w Bielsku, tak i w Boguminie. A jakby wagony tego pociągu z jakichś przyczyn musiały zaczynać bieg w Boguminie, to przecież można by zrobić pociąg-podsył, może i nawet w taryfie KŚ i z obsługą KŚ, w relacji Bogumin – Dziećmorowice – Piotrowice – Zebrzydowice – Chybie – Czechowice – Bielsko.

      A jakby ktoś powiedział, że taki pociag nad morze omija GOP i centralną część województwa śląskiego to wówczas jest tak:
      1. od tego jest przewoźnik regionalny, aby stworzyć sieć skomunikowanych pociągów z Katowic, Rybnika, Gliwic czy Pszczyny do Czechowic, Raciborza czy Kędzierzyna
      2. Kiedyś były pociągi PKP IC w relacji Wrocław – Opole – Lubliniec – Częstochowa – Koniecpol – Miechów – Kraków, i taki pociąg też jechał obrzeżami GOP-u i nie było z tym problemu

  2. I tu pytanie dlaczego dla IC Nightjet relacji Berlin – Wiedeń/Budapeszt
    nie można zrobić postoju w Wodzisławiu, Rybniku i Gliwice i Strzelcach Opolskich. O ile Chałupki są (pierwsza stacja po stronie polskiej i dodatkowo możliwość podjechania z Raciborza KS itd ok ale pominąć powiat Wodzisławski, Rybnicki, Gliwicki i Strzelecki to jakieś 800 tysięcy ludzi plus dwa w okolicach powiaty grodzkie Żory, Jastrzębie – cała Metropolia pominięta? Nie no co tam dobry ponad 1 mln ludzi po co to obsługiwać niech jadą autem, autobusem lub lecą samolotem.

    1. »Z tego powodu pociąg z Wiednia do Berlina pojedzie objazdem przez Wodzisław Śl. – Rybnik – Knurów – Gliwice – Strzelce Opolskie, bez zatrzymania na tych stacjach. W kierunku z Berlina do Wiednia pociąg przejedzie przez Racibórz lecz bez zatrzymania. Jedyną szansą na skorzystanie z tego połączenia w naszym regionie będzie stacja Chałupki na której pociąg zatrzyma się jadąc w obu kierunkach.«

      A ja myślałem, że wreszcie skomunikują grupę wagonów Kraków – Katowice – Gliwice – Racibórz (- Berlin) z grupą wagonów do Wiednia a tu w ogóle nie jest planowany postój tego pociągu pomiędzy Chałupkami a nie wiadomo jaką stacją.

      Jak ten pociąg ma jechać przez Strzelce i Gliwice w jedną stronę, dlaczego nie może jechać tamtędy w drugą stronę i dlaczego nie może się zatrzymywać? A jak ten pociąg w jedną stronę ma jechać przez Racibórz w jedną stronę (i to bez zatrzymania) to może też mógłby i w drugą stronę. Trochę dziwne.

    2. Jak na tą chwilę IC Nightjet nie ma postoju w 36 tysiecznym Brzegu i prawdopodobnie od 15 grudnia nadal IC Nightjet nie zatrzyma się . A już nie mówmy o Strzelcach opolskich co są niestety mniejsze od Brzegu więc. Na postoje. Nie mamy co liczyć. Puki co za duży prestiż. Tak wynika z tego że szkoda minuty na postój bo jeszcze by ludzie zaczęli korzystać przykre ale prawda. A taki Miechów 11 tysiecznym ma połączenie IC Chopin który jest dołączany. Potem do nightjeta o gdzie tu sprawiedliwość

      1. Drugi szanowny Kamilu, proponuję Ci, abys znalazł sobie inni nick, niż Twój przedmówca. Poza tym, pooki w języku polskim piszemy przez U kreskowane (U zamkniete).

        Wyrazu tego nie powinno się pisać przez U otwarte, gdyż w takiej pisowni wyraz ten może mieć znaczenie wulgarne.

    3. KŚ musiałyby utworzyć połączenie Racibórz – Chałupki w środku nocy, aby można było bez dojazdu autem do Chałupek skorzystać z NJ Metropol. W aktualnym RJ masz przyjazdy/odjazdy do Raciborza:
      ca. 0050/0120 Berlin -> Wiedeń/Budapeszt
      ca. 0240/0300 Wiedeń/Budapeszt -> Berlin

      Jakoś wątpię by dla tej garstki ludzi wsiadających/wysiadających w Raciborzu KŚ uruchomiły połączenie do Chałupek. Pozostanie korzystać z przychylności rodziny, znajomych, przyjaciół, którzy zdecydują się zarwać noc by Cię podrzucić do Chałupek.

  3. Ostatnio pkp to jakis żart, chcą przyciągnąć ludzi ale czym ,brak pociągów Gliwice- Kraków, Gliwice-Kalisz przez Lubliniec, Gliwice-zakopane, Gliwice- krynica górska,

  4. Mamy wakacyjne pociągi dla Wodzisławia sl a oprócz tego coś jeszcze będzie po 19 grudnia, ktoś coś wie?

  5. Więcej pociągów relacji Racibórz -Wrocław powinno być. Przecież masa ludzi dojeżdża na studia do Opola i Wrocławia z Raciborza, a już w Raciborzu brakuje miejsc siedzących i dużo pasażerów większość trasy musi stać, a co z pozostałymi pasażerami wsiadajacymi na trasie? Błagają ludzi, żeby im zrobili miejsce, żeby tylko wsiąść do pociągu. I z Wrocławia to samo.. Czy nikt tego nie widzi?

  6. »IC Moravia w relacji Katowice – Wien Hbf«

    Zastanawiam się, jak taki pociag może jechać przez Racibórz: czy może przez Rydułtowy czy Jejkowice, czy może przez Gliwice – Kuźnię Raciborską. Myślałem sobie, że po to remontowano szlak przez Wodzisław, aby tamtędy trasować pociągi.

    »TLK Galicja w relacji Przemyśl Główny – Ostrava hl.n.«

    Tu też zastanawiam sie, jak taki pociąg może jechac przez Racibórz, czyli podobnie, jak w przypadku pociągu wiedeńskiego, albo przez Rydułtowy lub Jejkowice, albo przez Kuźnię Raciborską.

    Jeśli chodzi o połączenia kolejowe kraju morawsko-sląskiego, czyli z Ostrawy i Bogumina do Polski, to są już połaczenia do Katowic, Warszawy, Krakowa, także nawet LE jest do Krakowa. Są wakacyjne połączenia nad morze, chyba już jest nawet całoroczny pociąg z Ostrawy do Gdyni. Ale poza nocnym Wiedeń-Berlin, i wspomnianym w artykule planowanym wakacyjnym Wolinem do Świnoujścia, jakoś nie myśli się o połączeniu Ostrawy z Opolem, Wrocławiem, Szczecinem.

    »IC Moravia w relacji Katowice – Wien Hbf
    IC Cracovia w relacji Kraków Główny – Praha hl.n.
    TLK Galicja w relacji Przemyśl Główny – Ostrava hl.n.«

    Jeszcze raz zobaczmy: każdy z tych trzech pociągów dalekobieżnych, aby obsłużyć Racibórz, musi ,,odginać,, od trasy, a jakoś nie myśli sie, aby stworzyć jakiś pociąg dalekobieżny trasą ,,naturalną,, przez Racibórz, na przykład tu bym widział na przykład

    dzienny EC ODER-ODRA Berlin – Wrocław – Opole – Racibórz – Chałupki – Ostrava hln. – Ostrava Svinov
    albo
    całodzinny lub nocno-dzienny EC OLZA Szczecin – Wrocław – Racibórz – Chałupki – Bogumin – Czeski Cieszyn – Czadca – Żylina – Wrutki – Sztrba – Poprad – Koszyce.

    Czeski Cieszyn: stworzyć dorą oferę na bilet Dolny Śląski – polski Cieszyn z przesiadką w Czeskim Cieszynie
    Czadca: stworzyć skomunikowany pociąg do Żywca i na autobus pod Wielką Raczę
    Żylina, Wrutki: skomunikowany autobus do Małej Fatry
    Sztrba, Poprad – przesiadki na autobusy i elektriczki w Tatry oraz w przypadku stworzenia skomunikowanego autobusu do Zakopanego, alternatywny dojazd Dolny Śląsk – Zakopane
    Poprad – przesiadki do Parku Narowodowego Słowacji Raj

    Mała Fatra, słowackie Tatry, Słowacki Raj – tam byłem i widziałem na własne oczy, jak ogromny procent turystów to są turyści z Polski, ale także dość dużo jest turystów z Czech.

    A pociągi Praga – Ostrawa – Kraków, czy nawet Ostrawa – Przemyśl dlaczego nie mogą jechać swoją naturalną trasą przez Oświęcim – Trzebinię lub nawet choćby Oświęcim – Zator?

    A jakby pociągi dotychczas jeżdżące w relacji Racibórz – Chałupki, wraz z pociągami Zebrzydowice – Czechwice przedłużyć do relacji Racibórz – Chałupki – Bogumin – Zebrzydowice – Bielsko, to by z Raciborza można było dojechać do Bogumina i tam mieć ofertę przesiadek w stronę Krakowa.

    Ja wiem, że tak się łatwo piszę, na pewno konstrukcja rozkładów jazdy ma swoje ograniczenia i mnóstwo ustaleń, zdaję sobie też sprawę, że te pociągi, co wypisano w artykule, to jest dopiero PLAN, jak to będzie na 100% wyglądać w grudniu 2019 roku, tego dzisiaj jeszcze nie wiadomo.

    1. Rozkład do tego czasu może sie jeszcze zmienić. Odnośnie połączeń Krakowa z Pragą przez Oświęcim i Zebrzydowice nie pojadą z prostej przyczyny. Od tego roku o ile pamiętam będzie trwała modernizacja linii kolejowej 93 z Trzebinii do Czechowic Dziedzic.

    2. Pociągi międzynarodowe tj. Moravia i Galicja podobno mają pojechać przez Gliwice gdyż podobno zapowiedziane jest ,,połączenie Gliwic z południową częścią Europy” a jeśli Cracovię wykierują przez Katowice najprawdopodobniej i ona dołączy do tego zacnego międzynarodowego duetu

  7. »IC Moravia w relacji Katowice – Wien Hbf«

    Kiedyś pociągi, co wjeżdżały do Wiednia od strony Bratysławy i Brzecławia kończyły bieg najczęściej na czołowym dworcu Wien Südbf. Potem stary dworzec Südbf. zburzono, a pociągi z Brzecławia, czyli z CZ i z PL, zatrzymywały się tymczasowo najczęściej na Speising i Meidling. Natomiast coś około 2014 roku, na miejscu dawnego Südbf. postawiono obecny Wien Hbf. , jako dworzec przelotowy, i np. większość pociągów z Pragi jedzie dalej bezpośrednio i bez zmiany biegu do Grazu.

    Tak sobie myślałem, czy pociąg Moravia z Katowic nie mógłby, zamiast kończyć bieg na wiedeńskim Hbf, mógłby jechac dalej do Słowenii czy do Chorwacji. Odległość Wiedeń – Maribor to coś około 350 km, tak więc Katowice – Maribor to coś około 750 km, jest to mniej więcej taka sama odległość, jak Warszawa – Wiedeń.

    Nawet nie wiem, czy był kiedykolwiek w historii pociągów dalekobieżnych pociąg bezpośredni z Polski do Słowenii. Może ktoś wie.

  8. »TLK Wydmy w relacji Bohumin – Hel/Łeba
    TLK Pirat w relacji Bohumin/Chałupki – Kołobrzeg
    TLK Wolin w relacji Bohumin/Chałupki – Świnoujście«

    Zastanawiam się, dlaczego te pociągi sezonowe rozpoczynają bieg w Boguminie, a nie w Ostrawie (na stacji Ostrava hl.n. lub nawet Ostrava Svinov)

    Zobaczmy: Bogumin ma chyba coś około 40 tyś mieszkańców, i skomunikowania pociągów w stronę Karwiny i Czeskiego Cieszyna, ale i tak niemal każdy z tych pociągów Bogumin-Karwina-Czeski Cieszyn przyjeżdża z Ostrawy, jest kilka pociągów do Piotrowic (Petrovice u Karviné), a autobusy lokalne są tylko do Ostrava UAN, do Lutyni, do Orłowej i po dzielnicah Bogumina

    NATOMIAST:
    Ostrawa ma 300 tysięcy mieszkańców, a pociąg z Chałupek, wjeżdżający bezpośrednio po łącznicy w Wierzbicy na stację Ostrava hl.n., daje takie skomunikowania
    1. szereg linii tramwajowych, autobusów miejskich i trolejbusów po całej Ostrawie
    2. pociągi do stacji Ostrava Stodolní i Ostrava střed (właściwe centrum Ostrawy)
    3. pociągi do Frydku, Frydlandu i Frensztadu i w tamtą część Beskidów, linia S6, te pociągi nie jadą przez Bogumin
    4. pociągi z Opawy do Czeskiego Cieszyna, co jadą ze Svinova na hl.n. w stronę Stodolní i także nie jadą przez Bogumin, ale można się na nie przesiąśc na hl.n.
    5. Pociągi dalekobieżne, najczęściej LeoExpress i RegioJet, co jadą z Pragi w rejon Czeskiego Cieszyna i do Słowacji, te pociągi także nie jadą przez Bogumin, ale jadą przez Ostrava hln. – Ostrava Stodolní.

    Na forach często czytałem o micie, że z Ostrawy do Bogumina jest tyle pociągów, że pociągi ze strony Chałupek mogą kończyć bieg w Boguminie. Tu sie nie zgadzam.
    1. W przypadku opóźnienia pociągu na trasie Ova-Boh, lub w przypadku odwołania pociągu lub skrócenia pociągu z głębi Rep. Czeskiej tylko do Ostrawy, lub w przypadku przekierowania pociągu np. w powodu robót torowych na Hawierzów (Havířov) okazuje się, że powstaje nieraz i ponadgodzinna luka pomiędzy jednym pociągiem Ova-Boh a następnym – w takim przypadku szanse na utrzymanie skomunikowania w Boguminie na Chałupki nie zawsze są 100%
    2. Jak jest rzekomo tak dużo pociągów Ova-Boh, to jakiż to rzekomo problem wysiąść z pociągu z Polski w Ostrawie i tam się przesiąść do Bogumina.

    Krótko: ja bym zaproponował, aby TLK Wydmy, TLK Pirat, TLK Wolin jechały jako Ostrava hl.n.- Łeba, Ostrava hl.n. – Kołobrzeg, Ostrava hl.n. – Świnoujście.

  9. Stacja Chałupki, dworzec zabity dechami, stacja graniczna na której zatrzymują się pociągi międzynarodowe brawo, nawet kasy biletowej nie ma. Normalna osoba pojedzie do Bohumina autobusem i tam wsiądzie w pociąg, a nie na tej stacji co wieje chłodem.

  10. Mylisz się Kolejarz na pociąg Praha (w niedziele) to ludzie z Czech przyjeżdżają do zabitej stacji Chałupki.
    Od nowego RJ pociąg Bathory jedzie z Budapesztu do Brześcia.

  11. Jak portal wie odnośnie rozkładu że stacji Racibórz, to może się dowiedziedzieć albo już wie co pojedzie z Bohumína przez Chałupki a co przez Zebrzydowice

  12. Czyli IC Cracovia Praga – Kraków oraz TLK Galicja Ostrawa – Przemyśl mają jechać przez Racibórz, natomiast sezonowy TLK Wydmy oraz sezonowy TLK Wolin mają jechać z pominięciem Raciborza, czyli przez Wodzisław, to znaczy, że trasy tych pociągów te muszą się gdzieś przecinać.

    TLK Wolin ma jechać najpierw na Wodzisław, a potem na Szczecin, hm, tożto mógły jechać cały czas wzdłuż Odry na Racibórz. Cóż.

    Mam nadzieję, że te trasy pociągów, co w tym artykule przedstawiono, to tylko plan i właściwy RJ będzie jeszcze nico skorygowany.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *