W stronę Kolei Metropolitalnej

Metropolia będzie współpracować z PKP PLK przy budowie Kolei Metropolitalnej. Deklarowana współpraca z zarządcą infrastruktury ma przyczynić się do powstania i rozwoju wypracowanej na początku tego roku przez Metropolię GZM koncepcji Kolei Metropolitalnej.


Podczas Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w dniu 18 czerwca br. Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM poinformował o wyrażeniu zgody przez zarząd PKP PLK na podpisanie listu intencyjnego o współpracy na rzecz rozwoju transportu kolejowego w Metropolii. Zgromadzenie wyraziło również zgodę, by w Wieloletniej Prognozie Finansowej zapisać 26 mln zł dotacji dla Dąbrowy Górniczej na realizację inwestycji w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg. To kolejny bardzo ważny krok w kierunku budowy Kolei Metropolitalnej.

W myśl listu intencyjnego Metropolia GZM zleci opracowanie studium wykonalności na potrzeby utworzenia Kolei Metropolitalnej. W pracach nad przygotowaniem tego dokumentu ma uczestniczyć PKP PLK SA.

Planowane Studium ma uwzględniać inwestycje na odcinkach:

  • Pyskowice – Gliwice – Chorzów Batory – Katowice – Mysłowice,
  • Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Katowice – Tychy,
  • Chorzów Batory – Bytom – Tarnowskie Góry,
  • Katowice Ligota – Mikołów – Łaziska Górne.

List intencyjny wymienia wszystkie inwestycje, które są realizowane lub planowane do realizacji na naszym terenie. Przede wszystkim określa, że oś główna Kolei Metropolitalnej jest zasadna i PKP PLK w pełni popiera nasze działania – mówi Grzegorz Kwitek.

Metropolia deklaruje także wolę dofinansowania przyszłych inwestycji. Ma ono dotyczyć zarówno opracowania dokumentacji jak i realizacji robót budowlanych. Ponadto zamierza uczestniczyć w rozmowach PKP PLK z gminami, w szczególności w zakresie zabezpieczenia potrzeb terenowych pod planowane przedsięwzięcia.

Przypomnijmy, że w styczniu 2019 roku Metropolia GZM zakończyła prace nad Koncepcją Kolei Metropolitalnej. Dokument odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Koncepcja zawiera cztery warianty rozwoju kolei – od podstawowego do najbardziej rozbudowanego, którego koszt został oszacowany na ponad 16 mld zł. Realizacja całego projektu jest przewidziana na co najmniej 10 lat.

List intencyjny dotyczy realizacji wariantu I, którego realizacja może wynieść ponad 8 mld. zł.

Zgromadzenie GZM podjęło uchwałę o zapisaniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej 26 mln zł pomocy finansowej Dąbrowie Górniczej na realizację projektu przebudowy infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Pieniądze mają zostać przeznaczone na realizację inwestycji w części kolejowej w latach 2020-2021. Ma ona służyć rozwojowi ruchu aglomeracyjnego.

9 komentarzy

  1. »Pyskowice – Gliwice – Chorzów Batory – Katowice – Mysłowice«

    Pyskowice – Mysłowice powinno być w dwóch wariantach: w pierwszym wariancie przez Zabrze-Rudę Śląską, w drugim wariancie przez Bytom, z następującymi przystankami:

    Pyskowice Miasto
    Pyskowice
    Gliwice Czerwionka
    Gliwice Kuźnica
    Gliwice Łabedy
    Gliwice Os. Kopernika
    Gliwice
    Gliwice Sośnica (przy ul. Reymonta)
    Zabrze Maciejów (ul. Szkubacza – M1)
    Zabrze Północ – Os. Kotarbińskiego
    Zabrze Biskupice
    Bytom Miechowice (na wysokości CH Plejada, z przedłużeniem linii autobusowej 750)
    Bytom Bobrek
    Bytom Szombierki (przesiadki na kolej wąskotorową)
    Bytom
    Bytom Wschód (ul. Siemianowicka – Al. JP II)
    Chorzów Stary
    Chorzów Miasto
    Chorzów Uniwersytet (bardzo blisko do Świętochłowic)
    Chorzów Batory
    Katowice Załęże
    Katowice
    Katowice Zawodzie
    Katowice Szopienice Płd.
    Mysłowice

  2. Od czasu, jak powstały przystanki kolejowe: Cięcina Górna, Rajcza Centrum, Milówka Zabawa, Wisła Kopydło, Ustroń Zdrój, Tychy Lodowisko i sąsiednie Tychach – czy powstał jakiś nowy przystanek kolejowy w obecnych granicach województwa śląskiego?

    1. Nie kojarzę. W samych Katowicach (skoro i tak się nie da dojechać na południe tego miasta) już dawno przebudowana powinna zostać linia do Tychów przez Murcki, Kostuchnę wraz z dobudową nowych przystanków, powinno się zlikwidować nieszczęsny przystanek Katowice-Brynów (zamiast kłaść na nim nowe kostki na peronach), a przystanek ulokować na wysokości Euro-Centrum Ligocka 103.

    2. Już od dłuższego czasu zauważam, że w pociągach jadących z Tychów do Katowic, liczba osób szykujących się do wysiadania w Katowicach Brynowie jest bardzo mała.

      Przypuszczam, że przyczyny tego są przede wszystkim trzy:
      1. zła lokalizacja tegoż przystanku,
      2. brak linii komunikacji miejskiej ZTM przy tym przystanku
      3. brak wspólnych biletów KŚ + ZTM, aby kontynuować podróż na ten sam bilet (w sieci sprzedaży KZK GOP najtańszy bilet na ZTM+KŚ to 14 zł – ale tylko jeden przejazd w KŚ, max do Kobióra, a w sieci sprzedaży KŚ , najtańszy bilet na ZTM+KŚ to wydatek 16 zł wewnątrz Metropolii, lub 20 zł poza metropolię, jest jeszcze bilet katowicki KŚ+ZTM, ale nie wiem, za ile, także nie wiem, czy bilet pomarańczowy upoważnia do jazdy pociągiem Tychy – Katowice Brynów i dalej ZTM)

      Brakuje w ofercie biletów: jadę pociagiem z Bytomia, Sosnowca, Mysłowic, Zabrza, Pszczyny, Bielska, Mikołowa, Rybnika, Lublińca pociągiem do Katowic Brynowa, i dalej na ten sam bilet, autobusami ZTM.

      1. Ta stacja miała rację bytu, kiedy istniała kopalnia „Wujek” i pociąg dowoził górników do pracy, potem jeszcze istniała Wyższa Szkoła Języków Obcych na Gallusa i wysiadali tam studenci. Dziś nie ma ani jednego, ani drugiego, ten przystanek nie ma żadnego potencjału.

  3. Ja bym jeszcze dodał Katowice – Sosnowiec Południowy – D.G. Strzemieszyce – Sławków (-Olkusz). Tamte okolice są od dawna ignorowane jeśli chodzi o kolej, a mają potencjał. Gdyby nieco poprawić lokalizację niektórych przystanków i dobudować nowe to na pewno wielu mieszkańców z większym entuzjazmem popatrzyłoby na transport szynowy.

  4. Czy w ramach tworzenia Kolei Metropolitarnej, jest planowany zakup taboru do obsługi tych połączeń?

  5. Pomyśleć, że połowa tej Aglomeracji jeździ co weekend do Wisły…Samochodami (horror) lub koleją od Bronowa 20 km/godz.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *