Przywilej to nie obowiązek

Sytuacja, która zdarza się najczęściej w weekendowe popołudnia w Bielsku-Białej, Goczałkowicach czy Pszczynie. Podjeżdża zapchany już do granic możliwości pociąg ze Zwardonia lub Wisły w kierunku Katowic, a na peronie oprócz innych pasażerów oczekuje kilka lub kilkanaście osób z rowerami. I zaczyna się…


Jedni mimo tłoku atakują drzwi, chcąc za wszelką cenę wcisnąć się z jednośladem między ściśniętych ludzi. Losowo wybranymi drzwiami, nie tymi, które są oznaczone dla rowerzystów. Inni z peronu rozpoczynają werbalny atak, że oni mają rowery i nie mogą wsiąść. Kolejnym etapem są scysje z personelem i pozostałymi podróżnymi. Tymi bez rowerów. Polaków tradycyjne rozmowy. Jednak wiszący człowiek na człowieku nie jest argumentem dla peronowego kolarza, jeszcze z rodziną, że nie da się wcisnąć jego osoby, małżonki, dwójki dzieci i czterech rowerów. To celowa złośliwość tych co już wsiedli. Może marudzimy? A i owszem. Ale co by się stało, gdyby nastąpiła konieczność nagłego opuszczenia pociągu. Klops.

Mistrzami są ci, którzy tak „sprawnie” ustawią w tłoku rower, że minięcie go w jakimkolwiek kierunku jest czynnością noszącą znamiona gimnastyki artystycznej. Techniki do wyboru różne. Skok przez konia? Człowiek-guma? Nam też kilka razy zdarzało się, żeby przeciskać się do drzwi nie tych do których mieliśmy najbliżej. Tylko do tych, gdzie dotarcie było możliwe w ogóle. Raz, w Częstochowie, pasażerowi zwrócili „sympatycznemu” panu uwagę, ze tak się tego pojazdu nie zostawia. Kilku z nich natychmiast dowiedziało się od jegomościa bardzo niemiłych historii dotyczących ich najbliższych. Do kilku pokoleń wstecz. Obsługa była bezradna. Dwa człony EN76 sparaliżowane. Korek na pokładzie wielkości tych na katowickim Rondzie przed oddaniem tunelu w 2006 roku.

Nie, że jesteśmy przeciwko przewozowi rowerów w pociągu. W żadnym wypadku. To przecież dozwolone. Tylko to trochę jak z lodówką. Mamy wydzielone np. 20 miejsc specjalnie przygotowanych na jajka. Jest to jednak tak specyficzna część naszej chłodni, że innych produktów nie da rady tam trzymać. Podobnie 22 czy 23 jajka nam tu nie wejdą. Nadmiar białka z żółtkiem możemy więc umieścić w innej części lodówki. Jeśli miejsca nie zajmują inne produkty. Jak lodówka pełna to i to staje się problemem.

W pociągu jest podobnie. Nie znamy dokładnej ilości miejsc przygotowanych na rowery w poszczególnych jednostkach KŚ. Ale wiemy, że np. we Flircie takich stojaków są trzy. Z doświadczenia wiemy, że można ich tam ustawić więcej. Ale tu decyduje kolejność zgłoszeń. I teraz najważniejsze. Jeśli liczba pojazdów dwukołowych przewyższa regulaminowe założenia, wówczas o przyjęciu do pociągu kolejnych jednośladów decyduje obsługa pokładowa. I to właśnie sprawia, że dochodzi do scysji i składania potem skarg na pracowników przewoźnika. A warto pamiętać, że w przypadku rowerowego przepełnienia, zabranie nas jako kolejnych pasażerów z jednośladami jest tylko przywilejem a nie obowiązkiem przewoźnika. Tak jest w regulaminie przewozów. Czy się nam podoba czy nie…

14 komentarzy

  1. Były en 57 jakoś nie było z tym problemów teraz ludzie chcieli nowosci i wygody to mają puszki małe

  2. Bo jak ktoś uwielbia oszczędzać i nie umie obiegów zrobić tak, żeby na takich pociągach jeździły w podwójnej trakcji to później są takie problemy. W Przewozach Regionalnych stoi mnóstwo odstawionych kibli, do dzisiaj nie mogę pojąć dlaczego Prezes Wojciech Dinges nie brał używanego taboru z PR i Kolei Mazowieckich. Ja rozumiem inwestujemy w nowy tabor, ale wiedząc, że coraz więcej osób wybiera kolej i rower to chyba należy dać pasażerom ugodę i wysyłać podwójną trakcję

  3. Byłem świadkiem w zeszłym roku w Pszczynie takich zdarzeń. Rowery stały na peronie, ale stały też matki z dziećmi w wózkach. Nie wsiadły. Pytanie, bo z opisu wynika że problemem są pasażerowie, to może jednak problem KŚ? Dodam, że wtedy podjechał krótki elf 2 ze Zwardonia. Był upalna sierpniowa niedzielę, przed 18 i tłum ludzi na peronie. Chyba da się przewidzieć, że mały Elf to zdecydowanie za mało?

  4. Problemem nie są rowery, tylko za krótkie pociągi niedostosowane do potrzeb. Przykład z ostatnich dni na linii S71 – poranny pociąg z Bohumina, przyjazd do Katowic o 8:36 – zapchany do granic możliwości, ale ostatnio jeździ tu najkrótszy, dwuczłonowy „Elf2” (do niedawna jeździł trójczłonowy, a i to było za mało). Kurs w przeciwnym kierunku o 17:24 – również 2 człony. Nie było żadnego roweru, a i tak nie można było wejść do pociągu. Szkoda, że nie puścili jeszcze krótszego pociągu.

  5. Żadnego powrotu do ery EN57. Po prostu e EN75,76, 27We na czas letni maj-wrzesien wyjąc siedzienia w jednym skrajnym członie za osatnimi drzwiami i tam naprawde 30 wechikułow wejdzie. To tylko 16 miejsc. Na zime mozna znow wstawic

    1. Czy wiesz co to jest honologacja pojazdu???
      W procesie homologacji określane są podstawowe parametry pojazdu (w tym ładowność – czyli ile i jakiego ładunku można przewieźć) W przypadku podanym przez ciebie trzeba by występować o nową homologację – podobnie jak w samochodach osobowych po usunięciu tylnych siedzeń i powiększeniu przestrzeni ładunkowej (tzw samochody z kratką). Jak jesteś gotów wyłożyć kilka milionów na nową homologację zgłoś się na Raciborską.

  6. Wiadomo ze Koleje Ślaskie nie mają taboru wszystko jezdzi na styk.Gorskie tereny porane pociagi powinne jezdzic podwojne a nawet potrojne a wieczorem to samo

  7. Dawno dawno temu i to wcale nie za siedmioma górami i lasami jeździły sobie wagony rowerowe. Teraz gdy w ruchu lokalnym całkowicie wycięto składy wagonowe na rzecz EZTów to nie ma nawet o czym mówić.

    1. Dokładnie jak piszesz. Jaki problem jest nabyć od PICu czy PR (bo nie wiem kto je ma) wagony na większe bagaże/rowery i doczepiać do EZTow?Problem sprzęgu da się przecież rozwiązać.
      A najlepiej to niech kupią piętrowe ezety /wagony.

      1. To nawet nie jest kwestia dokupienia wagonu dla rowerów, tylko puszczenia odpowiednio długiego EZT-a (w trakcji ukrotnionej), a tymczasem jazdę ukrotnioną to widzi się tylko podczas jazd próbnych po odebraniu pojazdu od producenta.

  8. En 57 miały duzo miejsca mozna bylo zostawic na okres letni to lepiej małego elfa puscic ma klime

  9. A tych wagonow jest ze czterdziesci,sam nie wiem co sie w nich jeszcze zmiesci? Fragment z Lokomotywy ,Juliana Tuwima

  10. Na Węgrzech kiedyś widziałem skład wagonowy w pociągu osobowym, z czego jeden wagon był zupełnie bez ścian wewnatrzynych, bez przedziałów, z przenaczeniem na rowery, wózki, większy bagaż. Podobne wagony powinny jeździć także w Polsce.

    W czasach, gdyz znaczna część pociągów regionanych w południowej Polsce była obsługiawana skłądami EN57, to taki skład miał taki większy ,,raum,, na rowery czy większy bagaż.

    Natomiast dziś, jak raz po raz podróżuję Elfami czy Flirtami po sieci KŚ, to wchodząc do pociągu widzę, że projektant wnętrza składu przyjął myślenie jak z Ryanaira: jedna toaleta na zespół trakcyjny i pełninusieńko foteli. Mam nadzieję, że już niedługo przyjdą czasy, że część tych foteli się zlikwiduje i stworzy więcej miejsca dla podróżnych z rowerami, wózkami dziecięcymi, wózkami dla niepełnosprawnych czy większym bagażem.

  11. Kto jest dla kogo? Czy podróżni mają się dostosowywać do KŚ czy KŚ ma odpowiadać na potrzeby pasażerów?
    Z lektury forum wynika, że pasażerowie KŚ dzielą się na kasty.
    Pierwsza to posiadacze biletów miesięcznych – nie tolerują innych podróżnych z młodzieżą zachęcaną do jazdy KŚ promocjami na czele, nie mówiąc o rowerzystach. Są oni przekonani o swojej wyższości oraz o tym, że tak właściwie to tylko oni są uprawnieni do poruszania się transportem kolejowym.
    Autor powyższego artykułu tworzy kolejne stopnie chierachi grupę pasażerów bez bagażu i najniższy krąg piekielny pasażerów z rowerami.
    Rower jest naturalnym uzupełnieniem transportu kolejowego. Ktoś kto tego nie rozumie i w prost neguje możliwości łączenia kilku form transportu nie powinien mieć możliwości wypowiadania się na forum o nazwie „silesiainfotransport.pl”.

Odpowiedz na „KolejarzAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *