Tylko, czy aż dziewięć

EN57 królowały na torach naszego regionu praktycznie nieprzerwanie od lat 60. Wcześniej kursowały jednostki, które były poprzednikami tychże, ale później przez wiele, wiele lat nic nie zmieniało się w krajobrazie żelaznych szlaków naszych okolic. Poza EN57 jeździły jeszcze składy wagonowe (wagony piętrowe) lub zestawione z wagonów klasycznych, ale na horyzoncie bardzo długo nie było widać następcy najbardziej popularnych  jednostek w naszym kraju, aż do czasu zakupu Stadlerów. Tych jednak kupiono tylko cztery sztuki.


Pomimo początkowych planów zakupu w zakładach Stadlera większej ilości jednostek Stadlera umowy z tym producentem nigdy nie podpisano. Trzeba było czekać do 22 grudnia 2009 roku kiedy do Urząd Marszałkowski podpisał umowę z firmą PESA Bydgoszcz S.A na zakup nowych jednostek elektrycznych. Można powiedzieć, że umowa była krokiem milowym w rozpoczęciu zakupów przez Urzędy Marszałkowskie nowych jednostek elektrycznych, bo wcześniej kupowano głównie nowy tabor spalinowy.

Elf został zaprojektowany przez ponad stu osobowy zespół inżynierów. Co ważne pojazd był wzorowany na pojazdach produkowanych za granicą Talent i Desiro. Prezentacja nowego pojazdu w barwach województwa Śląskiego została zaplanowana na 21 września 2010 na targach InnoTrans w Berlinie. Wówczas wdzięczył się tam EN76-001. Co ciekawe Elf, ale niestety nie śląski był prezentowany w Czechach. Zakupiony dla Kolei Mazowieckich Elf EN76-015, 28 czerwca 2012 roku prezentowany był na torze doświadczalnym w czeskim Velimiu.

Na Śląsk trafiło tylko, czy może aż, 9 sztuk pojazdów EN76. Początkowo do Katowic na grupę przy ulicy Raciborskiej przyjeżdżały pojazdy z oznaczeniami przewoźnika Przewozy Regionalne, ale decyzją Urzędu Marszałkowskiego tabor nigdy nie został udostępniony PR i od samego początku jeździ w Kolejach Śląskich. Pierwsza jednostka trafiła do Katowic w czerwcu 2011 roku (numer 001) natomiast EZT o numerze 009 w listopadzie tego samego roku.

Do tej pory większość jednostek EN76 nie uległa poważniejszym wypadom, poza EN76-004, który 8 sierpnia 2013 roku w której doszło to pożaru na odcinku Poraj – Korwinów gdzie spaleniu uległa kabina maszynisty. Dzięki sprawnej ewakuacji podróżnych przez panią kierownik pociągu żadnemu z podróżnych nic się nie stało, a jednostka pomimo długiego odstawienia i długiej naprawy wróciła na tory i nadal wozi podróżnych.

Gwoli ścisłości warto dodać, że EN76 od numeru 010 – 025 trafiły do Kolei Mazowieckich, od 026 do 047 Kolei Wielkopolskich, a numery 048 – 053 zakupione zostały na potrzeby województwa kujawsko – pomorskiego.

Tekst: Przemysław Brych

9 komentarzy

  1. 16 jednostek zakupiło KM a 22 KW. To chyba wystarczająco odpowiedź na tytułowe czy to tylko czy aż 9 pojazdów

  2. Do Cieszyna naprawde komfort jest gdy jedzie „maleństwo”. Mam nadzieje ze kupia Koleje Slaskie wiwcej tych dwuczlonowych bo sa rewelacyjne i bardzo wygodne dla mnie jako pasazera

  3. Bo włodarze KŚ na początku nie przewidzieli pewnych rzeczy. Rzucili się na wszystkie trasy w województwie (co z jednej strony popieram, bo Śląski Oddział PR w ostatnich swych latach był obrazem nędzy i rozpaczy), ale nie mieli czym jeździć. Skończyło się tym, że musieli wypożyczać kible i lokomotywy z wagonami oraz nabywać szynobusy, które nawet nie mogły jeździć.
    KŚ już teraz powinny myśleć o nowym przetargu, jeśli chcą w nie tak dalekiej przyszłości jeździć do Krakowa, Jastrzębia-Zdroju, do Pyrzowic czy zwiększyć ilość kursów do Cieszyna oraz ewentualnie z Rybnika do Gliwic. Bo znów może się okazać, że EN57 w spektakularny sposób wrócą na nasze tory.

  4. Dobrze by było aby istotą następnego przetargu był tabor wysoko pojemny. Takiego niestety brakuje Kolejom Śląskim. W momencie zamawiania elfów 2 cztery człony wystarczyły. Teraz jest już to za mało na popularnych trasach, a ludzi jeździ coraz więcej.

  5. Tak jest w Niemczech,Austria robi zamowienie na pietrusa tylko w polsce LELUM POLELUM.PKP to jest kolej ktora mozna porownac do Syzyfa toczacego kamien pod gore ( co podtoczyl na gore znowu sie stoczylo w dol) !!

Odpowiedz na „WojtekAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *