Stary lepszy od nowego

Miasto Katowice ogłosiło przetarg na przebudowę placu przy ul. Dworcowej. Przestrzeń przed modernizowanym obecnie starym dworcem kolejowym zostanie poddana istnej metamorfozie. Efekt prac powinniśmy zobaczyć w II kwartale przyszłego roku.


Katowicki stary dworzec kolejowy znajdujący się przy ulicy Dworcowej pierwotnie został oddany do użytku w 1859 roku. Był wielokrotnie przebudowywany, głównie na początku XX wieku, z racji rosnącego ruchu pociągów pasażerskich. Budynek pełnił funkcję dworca kolejowego do początku lat ’70 XX wieku kiedy to jego funkcję przejął nowo wybudowany, modernistyczny budynek przy placu Szewczyka.

Dzisiaj stary dworzec jest w rękach prywatnego inwestora, który powoli przywraca świetność tego miejsca. Część budynków starego dworca jest już odnowiona i oddana do użytku. Teraz przyszedł czas na ulicę dworcową, która obecnie jest jednym, wielkim chaotycznym placem parkingowym. Miasto ogłosiło przetarg, który dotyczy zagospodarowania przestrzeni publicznej w ciągu ulicy Dworcowej (w formie placu) na odcinku od skrzyżowania ulic św. Jana, Dworcowej i Kochanowskiego do skrzyżowania ulic: Mielęckiego, Dworcowej, Mariackiej (wraz ze skrzyżowaniem) w ramach zadania inwestycyjnego pn.: Przebudowa strefy śródmiejskiej – obszar ul. Dworcowej i Tylnej Mariackiej.

Zakres prac inwestycyjnych obejmuje m.in. budowy placu i ciągu pieszo-jezdnego od ul. Św. Jana do ul. Mielęckiego, budowy parkingu dla samochodów osobowych, w tym dla osób niepełnosprawnych, dla autobusu, miejsc postoju taksówek, budowy miejsca postoju rowerów, budowy fontanny czy przebudowy sygnalizacji drogowo-tramwajowej w rejonie skrzyżowania ul. Dworcowej i Św. Jana. Zamawiający daje wykonawcy 10 miesięcy na zrealizowanie zadania od momentu podpisania umowy.

Po zrealizowaniu prywatnych planów w przebudowę starego dworca kolejowego i miejskich w przebudowanie placu przy ul. Dworcowej, tamta okolica może stać się bardzo atrakcyjnym miejscem. Może z uwagi na rosnące problemy i awarie w nowym budynku dworca warto zastanowić się nad przeniesieniem funkcji ponownie do starego dworca w momencie jego ukończenia? Może ten okaże się lepiej zarządzany w rękach prywatnego właściciela…

Fot. stary-dworzec.pl

2 komentarze

  1. Ostatnie dwa zdania bardzo trafne i dosadne. Można jednak wątpić czy wzruszą kogoś w grupie PKP.

  2. Faktycznie „dobry” pomysł: wyremontować nowy dworzec
    za krocie a potem doprowadzić do tego by stary przejął funkcję nowego. To byłaby niegospodarność już nie tylko wg kryteriów NIK-u, ale spokojnie można by myśleć o jej zgłoszeniu do księgi rekordów Gunessa!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *