Auto wygrało z pociągiem?

Zastępcza Komunikacja Kolejowa wprowadzona w Nowym Sączu na czas budowy nowej przeprawy przez Dunajec okazała się wyborem z konieczności do którego przez rok funkcjonowania ZKK jednak tylko niewielki odsetek mieszkańców przekonał się, że jest to bardzo dobra alternatywa dla samochodu.


Czasem bywa tak, że to pociąg jest tą Zastępczą Komunikacją. W ubiegłym roku pisaliśmy o tym jak wprowadzono ZKK w Nowym Sączu na czas przebudowy jednej z dwóch przepraw przez Dunajec. Zastępcza Komunikacja Kolejowa cieszyła się takim zainteresowaniem, że na odcinku linii kolejowej nr 104, gdzie na co dzień nie odbywał się regularny ruch pociągów pasażerskich, perony poddano drobnym naprawom i wyposażono je w małą architekturę poprawiającą komfort pasażerów. Początkowo „szynobus” – jak go nazywano, obsługiwany był jednostką EN57, ale korzystających z ZKK było tak dużo, że do obsługi zatrudniono pojemniejszą jednostkę EN71. Ilość kursów również ulegała zmianie. Ostatecznie mieszkańcy mieli do dyspozycji 20 par pociągów w dni powszednie i 6 par pociągów w soboty bezpłatnych kursów ZKK pomiędzy Nowy Sącz Miasto – Nowy Sącz Chełmiec. Z pociągów korzystało nawet kilkanaście tysięcy osób dziennie.

W tym miesiącu oddano już nowy most na Dunajcu i zapadła decyzja o wycofaniu Zastępczej Komunikacji Kolejowej z racji spadku drastycznego spadku zainteresowanych tą formą przejazdów. Jutrzejszy dzień jest ostatnim w którym pociąg wykona swoje kursy pomiędzy Nowym Sączem Miasto a Nowym Sączem Chełmiec. W ubiegłym roku, jak uruchomiono ZKK, zastanawialiśmy się czy ma szanse przeobrazić się to w zwykłe regularne pociągi pasażerskie, jednak ludzie z Nowego Sącza pokazali, że wolą jeździć samochodem po nowiutkim moście. A szkoda…

Fot. UM Nowy Sącz

5 komentarzy

  1. U nas auto zawsze wygra z pociągiem, ponieważ nie ma kagańca prawnego na rozbuchany transport indywidualny, a świadomość ekologiczna w naszym społeczeństwie jest niska.
    Na zachodzie masową motoryzację doświadczają o 50 lat dłużej więc już doświadczyli drugiego końca kija i w tej kwestii postępują rozważnie.

  2. Kolej to potencjal, tylko ci ktorzy o niej decyduja, nie maja pewnie wyobrazni,ikry i swiadomosci czego potrzebuje spoleczenstwo.To nawet nie jest ekonomia bez ktorej dzisiaj ani rusz, To zwykly snobizm narcyzm i co tam jeszcze w mentalnosci maja , Ale wszyscy ci pamietaja badz pamietac nie chca jak sami podrozowali wlasnie koleja!!

  3. Na forum NSMK ktoś pisał, że jest szansa na 12 par poc. z Nowego Sącza do Marinkowic, podobno rozmowy trwają. Do redaktorów – czy naprawdę jesteście odporni na prawidłowe zasady j. polskiego i specjalnie nie napiszecie, że poc. jeździł pomiędzy Nowym Sączem Miastem a Nowym Sączem Chełmem, tak naprawdę tak trudno odmienić drugi człon nazwy stacji albo dzielnicy?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *