Pierwsze 100

Seria jednostek elektrycznych EN57 zaczęła gościć na polskich torach w siedemnaście lat po wojnie w 1962 roku. Pierwsze dostawy obejmowały także nasz region, które jako pierwsze trafiły na tory dzisiejszego województwa śląskiego. O tym właśnie będzie dzisiejszy tekst.


Kultową jednostką możemy nazwać EN57-001. Choć wielu osobom wydaje się, że ten EZT, który wyjechał na tory dokładnie 2 lutego 1962 roku nigdy nie pojawił się na torach naszego województwa jest w błędzie. Jednostka od czasu swojego powstania do czasu jej odstawienia w 2010 roku w Rzeszowie jeździła po Małopolsce. Można było ją jednak spotkać także u nas, bo dość często obsługiwała trasy z Krakowa do Bielska–Białej, Czechowic–Dziedzic czy Katowic.

Kolejnymi jednostkami, które są znane z naszych torów to te o numerach od 022 do 032. Jednostki z tej partii dotarły do Katowic między 20 listopada 1962 a 9 marca 1963. Jednostka 022 znana jest także z jej oddelegowania w roku 2014 do realizowania połączeń w Kolejach Śląskich.

Co warte podkreślenia EN57-029 zapisała się szczególnie na kartach historii naszego regionu, bo była „otwieraczem” nowych tras, które zostały zelektryfikowane. W ten sposób 23 grudnia 1982 roku 029 pojechała jako pierwszy elektryczny pociąg z Nędzy do Raciborza, a 30 września 1986 jako pierwszy pociąg elektryczny między Leszczynami,a Gierałtowicami.

Kolejne jednostki z „pierwszej setki” wyprodukowanych, które przyszły do Katowic to te o numerach od 039 do 076, które wyjechały na tory w okresie 17 maja 1963 do 15 kwietnia 1964. Choć znaczna większość z nich już dziś nie kursuje i została zezłomowana można powiedzieć, że były to kultowe EZT. Bardzo często jednostki, które przychodziły od producenta numer po numerze łączone były w pary i tak np. 046 jeździła z 047, 048 z 049 itd.

Wśród numerów od 039 do 076 także odnajdziemy „gwiazdy”. I tak EN57-076 17 listopada 1981 roku jechał jako pierwszy pociąg elektryczny między Rybnikiem a Wodzisławiem Ślaskim. Jednostka 068, która dotarła do Katowic 31 stycznia 1964 roku jeździła aż… 14 dni po czym uległa wypadkowi i więcej na tory już nie wyjechała. EN57-063 jechała jako pierwszy pociąg elektryczny między Mysłowicami a Oświęcimiem. Jednostka ta jeździła także jako pociąg Kolei Śląskich w roku 2017, a jeszcze wcześniej, bo w 2009 roku EZT zderzył się z samochodem osobowym pod Koszalinem… Natomiast 082 co już pisaliśmy wcześniej w roku 1964 pojechała na testy do Jugosławii, a 18 lutego 2001 jechała jako ostatni planowy pociąg z Jastrzębia-Zdroju do Pawłowic Śląskich.

Kolejnym zakresem numerów, które przyszły do Katowic były numery od 90 do 100 i dalej do numeru 111, które wyprodukowano od 26 sierpnia 1964 do 10 marca 1965 roku. Jednak tutaj już żadnych gwiazd i otwieraczy linii kolejowych nie było.

2 komentarze

  1. 084 i 085 przez wiele lat obslugiwały linię Tychy – Orzesze Jaskowice. Potem jedna z nich jeździła po Warmi i Pomorzu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *