Zarządca pisze o jedynce

PKP PLK w opublikowanym komunikacie przypomniały, że na linii kolejowej nr 1 prowadzą inwestycję wartą 380 mln zł, współfinansowaną ze środków unijnych POIiŚ. Roboty obejmują m.in. odcinki Zawiercie – Myszków i  Częstochowa – Poraj.


Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 20 mostów. Wybudowana będzie na nowo przeprawa nad rzeką Stradomką. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację. Inwestycja nie wstrzymała ruchu pociągów. Prace na 17-kilometrowej trasie od Częstochowy do Poraja obejmują wymianę torów i sieci trakcyjnej. W stacji Poraj zarządca infrastruktury buduje nową nastawnię, nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Podobny efekt zapewni modernizacja przejazdów kolejowo- drogowych. Obiekty zyskają nową nawierzchnię drogową i urządzenia zabezpieczające. Prace obejmują także mosty i przepusty. W trzecim kwartale planowane jest zakończenie prac na jednym i przejście z robotami na drugi tor.

Efektem inwestycji na „Wiedence” będzie nie tylko zwiększenie komfortu obsługi podróżnych i zapewnienie dostępu do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Skróci się czas przejazdu z Częstochowy do Zawiercia o około 10 minut. Pociągi pojadą szybciej – prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Korzystne zmiany będą również dla przewoźników towarowych, gdyż trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 221 kN/oś.

Na 2 stacjach Myszków oraz Poraj zostaną przebudowane perony, ponadto zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony. Obecnie trwają prace na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Na perony w Częstochowie Raków podróżni dostaną się wyremontowanym przejściem podziemnym.

Zakończenie prac między Częstochową a Zawierciem planowane jest na trzeci kwartał 2020 roku. Wartość projektu sięga 380 mln złotych. Finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości – pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji.

ppz: Myszków Mrzygłód

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *