Rowerowy zawrót głowy

Na kolejowej mapie Polski jest już ponad 8,6 tys. stojaków rowerowych na ponad 1200 stacjach i przystankach oraz przy ponad 300 dworcach.  PKP PLK uważa, że Stojaki rowerowe przy stacjach i przystankach oraz dworcach kolejowych to doskonała możliwość połączenia podróży koleją i jazdy na rowerze, twierdząc, że  W ten sposób kolejarze ułatwiają rowerzystom nie tylko dostęp do oferty kolei, ale także promują ekologię i zdrowy styl życia. Co ciekawe, lokalizacje stojaków wybierano na podstawie zgłoszeń rowerzystów, lokalnych stowarzyszeń i samorządów. Zarządca czeka na kolejne sugestie, gdzie powinny pojawić się stojaki rowerowe w tym roku. Lokalizacje można zgłaszać za pośrednictwem oficjalnego profilu PKP PLK na Facebooku.


Prawie 6,5 tys. stojaków w sąsiedztwie peronów

Na ponad 1260 stacjach i przystankach dla rowerzystów przygotowanych jest prawie 6,5 tys. stojaków rowerowych. Montowane są one w miejscach oświetlonych, jak najbliżej peronów. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo jednośladów oraz wygodę pasażerów. PLK uwzględniają także ułatwienia dla rowerzystów w ramach modernizacji stacji i przystanków.

W 2018 najwięcej stoisk dla jednośladów PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały w województwie zachodniopomorskim – łącznie 65 stojaków na 13 stacjach i przystankach. 15 nowych stojaków mają rowerzyści w Kołobrzegu a 9 na stacji w Międzyzdrojach i 4 na stacji Szczecin Główny. Miejsca na jednoślady zostały w ubiegłym roku umieszczone także m.in. na przystankach Rzęśnica, Silnowo, Suliszewo Drawskie i Jelenino. W sumie na Zachodnim Pomorzu cykliści mają do dyspozycji stojaki na ponad 100 stacjach i przystankach.

42 stojaki na 19 stacjach zostały zamontowane w 2018 r. w województwie łódzkim. 8 nowych stojaków zyskali podróżni na stacji w Koluszkach, a 4 na stacji Łódź Andrzejów. Nowe miejsca na jednoślady powstały również np. na stacjach w Skierniewicach i Zgierzu, Makowie, Strykowie i Domaniewicach. Rowerzyści z tych okolic mają obecnie do dyspozycji prawie 400 stojaków rowerowych.

Nowe miejsca dla rowerów pojawiły się także w ubiegłym roku na stacjach i przystankach w województwie podlaskim: Blizna, Balinka, Jastrzębna, Kamienna Nowa, Ostrowie Biebrzańskie, Płociczno koło Suwałk oraz w świętokrzyskim: Włoszczowa i Busko-Zdrój.

PKP PLK montują ułatwienia dla rowerzystów także w ramach prowadzonych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. W zeszłym roku miejsca dla rowerów powstały m.in. na stacjach i przystankach: Grabowno Wielkie, Bukowice Trzebnickie, Krośnice, Wierzchowice, Milicz, Rakoniewice Milickie, Cieszków (w ramach modernizacji linii Grabowno Wielkie – Krotoszyn) oraz w województwie lubuskim – Kowalów, Radów Laski Lubuskie, Górzyca, Ługi Górzyckie (w ramach prac między Drzeńskiem a Kostrzynem).

Ponad 300 dworców ze stojakami

Ponad 2200 miejsc na rowery znajduje się także przy ponad 300 dworcach kolejowych, m.in. w Gdyni, Poznaniu, Katowicach czy we Wrocławiu (tu do dyspozycji cyklistów jest ok. 200 miejsc parkingowych dla rowerów). Montaż stojaków jest również standardem przy planowanych i prowadzonych obecnie modernizacjach dworców należących do PKP S.A. W zależności od lokalizacji spółka dąży do tego, by były to miejsca zadaszone, objęte zakresem monitoringu i wyposażone w słupek do serwisowania.

Z rowerem do pociągu

W pociągach PKP Intercity rowery można przewozić w wyznaczonych do tego wagonach i miejscach, które do tego zostały wskazane. W składach wagonowych TLK i IC, w których wagon jest przystosowany do przewozu rowerów, przewozi się je w miejscach do tego wyznaczonych. W przypadku braku takiego wagonu jednoślady przewozi się w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub w ostatnim przedsionku ostatniego wagonu w składzie pociągu. Natomiast w składach EIC rower przewozimy wyłącznie w wagonie przystosowanym do przewozu rowerów, na miejscu do tego wyznaczonym. W pociągach obsługiwanych pojazdami Pendolino do tego celu służą 4 specjalne wieszaki, a w pojazdach FLIRT3 oraz PesaDART do dyspozycji pasażerów jest po 6 wieszaków na rowery. Przed planowaniem podróży warto jednak sprawdzić, czy w danym pociągu zostały wyznaczone miejsca do przewozu rowerów.

Podobnie rzecz ma się w pociągach Kolei Śląskich.  Jak to dokładnie wygląda u naszego regionalnego przewoźnika dowiecie się TUTAJ

Fot. PKP PLK, Koleje Śląskie

7 komentarzy

  1. Pytanie czemu PKP PLK lub PKP SA na Śląsku tak mało inwestują w stojaki rowerowe przy dworcach i przystankach?

  2. A ja się pytam. Kiedy w KŚ rower będzie chociaż za symboliczną 1zl? Wprowadzają jakieś durne, populistyczne darmowe przejazdy dla dzieci zamiast promować ekologiczny tryb życia.

    1. Taka akcja promująca „zdrowy, ekologiczny styl życia” była prowadzona przez niemal cały poprzedni rok – w porównaniu do „durnej populistycznej akcji”, która trwała dwa tygodnie jest to całkiem sporo. W tej chwili przewóz nieskładanego roweru kosztuje symboliczne 5 złotych. To mało biorąc pod uwagę uciążliwość dla pozostałych pasażerów, zwłaszcza w przypadku nowszych pojazdów, w których rowerzyści muszą się (i mam wrażenie że niektórzy robią to z radością) przeciskać do stojaków przez wąski korytarz.

      1. Moim zdaniem 5zł to sporo, symboliczna1zł powinno być ok, tak by nie dawać za darmo (bo jak wiadomo zawsze ktoś za coś musi zapłacić). W KM i SKM Warszawa rowery jeżdżą za free. A zdecydowanie więcej ludzi jeździ pociągami i nikt nie narzeka ścisk. Oczywiście każdy skład ma przystosowane miejsca na rowery. A jak jest za dużo ludzi to taka osoba z rowerem po prostu nie wchodzi.

  3. Jak już jesteśmy w temacie przewozu rowerów to w taryfie KŚ znajduje się pewna ciekawostka. Generalnie, jeśli chce się kupić bilet u konduktora trzeba wejść pierwszymi drzwiami lub przemieścić się do przedniej części składu. Z tego obowiązku zwolnione są dwie grupy – niepełnosprawni różnego rodzaju (logiczne) oraz… Rowerzyści. Czyżby wózkiem z dzieckiem łatwiej było przeciskać się między siedzeniami niż z rowerem? A może KŚ wykazało się niebywałym RiGCZ-em i zapobiega sytuacji w której rowerzyści z radością, beztrosko przeciskają się między pasażerami?

  4. całkowity zakaz przewozu rowerów . Pociągi KS są do tego całkowicie nieprzystosowane ,4 stojaki przy wc a rowerów do przewozu 20 .W tym miejscu również jest miejsce dla wózków i wózków inwalidzkich .

  5. 5 zł to zdecydowanie za dużo, zwłaszcza jak się jedzie tylko 2-3 stacje. Rower powinien „jechać” za darmo przecież jego właściciel i tak płaci za bilet.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *