Zdychatka swoje zrobiła

Düewag Wadloper brzmi dziwnie prawda? To może SN82, albo SN83? Brzmi chyba bardziej znajomo? Gdzieś nam się to obiło o uszy? Jeżeli się nie obiło to szybciej może skojarzycie te pojazdy pod nazwą „Dechatka”, albo „Decha”, choć były także kąśliwie nazywane „Zdychatkami”.


Mowa o rodzinie pojazdów spalinowych, którą serię wspomnieliśmy już powyżej i które jeździły na torach naszego regionu, ale nie tylko. Wcześniej niż w województwie śląskim można było nimi jeździć w północnej Polsce. Nazwa „Decha” albo „Dechatka” była niczym innym jak rozwinięciem typu pojazdu DH-2. Pojazdy budowane były w zakładach Düewag. Była to niemiecka firma, która bardzo prężnie swego czasu produkowała pojazdy szynowe oraz tramwaje.

Początki firmy sięgały 1898 roku kiedy firmę założone w Düsseldorfie. Warto dodać, że poza
pojazdami firmy, które jeździły po torach kolejowych dostarczono do Polski sporo tramwajów produkcji tej firmy. Do dziś w Poznaniu część kursów obsługiwanych jest pojazdami właśnie tej firmy. W latach1981 – 1983 powstało łącznie pięćdziesiąt pojazdów tej rodziny z przeznaczeniem dla Kolei Holenderskich. Na przełomie lat 2000 zostały sprzedane i eksploatowane potem głównie przez przewoźników prywatnych.

Po roku 2008 zaczęły być sprzedawane za granicę i tak opuściły Niderlandy. Składy poza Polską trafiły także do Argentyny i Rumunii. W pierwszym przypadku pojazdy zaczęły wykonywać kursy międzynarodowe z relacjach Argentyna – Paragwaj i Argentyna – Urugwaj.

W Polsce na początku jeździły w ramach testów w Kolejach Mazowieckich, a następnie w Przewozach Regionalnych. Od początku pojazdy były dzierżawione innym spółkom przez firmę Sigma Tabor. Do Polski ostatecznie trafiło dziesięć Dehatek. Pięć z nich na początku było eksploatowanych przez Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni, a później trafiło do Kolei Śląskich, po rozszerzeniu działalności przewozowej na terenie całego województwa. Kolejne trafiły po doprowadzeniu do prowadzenia pociągów w Polsce w późniejszym czasie. Gwoli ścisłości należy dodać, że planowano sprowadzić do Polski 29 zespołów DH-2. ZNTK Poznań po przygotowaniu do ruchu w Polsce określił ich żywotność na dziesięć do piętnastu lat.

Pierwsze zespoły w 2010 roku obsługiwały połączenia Tczew – Chojnice oraz Chojnice – Szczecinek. Później pojawiły się także na trasach Szczecinek – Słupsk i Piła Główna – Wałcz. W połowie 2012 pojazdami zainteresowały się Koleje Śląskie. Miały trafić na trasy Gliwice – Strzelce Opolskie, Gliwice – Kędzierzyn Koźle, Racibórz – Kędzierzyn Koźle, Gliwice – Bytom, Czechowice Dziedzice – Cieszyn, Czechowice Dziedzice – Wodzisław Śląski, Bielsko Biała Główna – Wadowice, Katowice – Sławków oraz Czechowice Dziedzice – Oświęcim – Katowice.

Koleje Śląskie zrezygnowały z eksploatacji pojazdów pod koniec 2014 roku. Los jednostek, które trafiły do Argentyny został przypieczętowany 2 maja 2012 roku kiedy wygasła umowa na przewozy na trasie Pilar – Salto. Dziś jednym miejscem na świecie gdzie jeszcze można spotkać te pojazdy są lokalne linie kolejowe w Rumunii, gdzie, można powiedzieć, Dehatki uratowały te trasy, bo wcześniej tamtejszy narodowy przewoźnik prowadził tam kursy pociągi ciężkimi lokomotywami z jednym wagonem.

Jako ciekawostkę należy dodać, że przed przejęciem przewozów na całej sieci Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych istniały plany eksploatacji DH na trasie z Tychów do Bierunia, ale na planach się tylko skończyło. Można powiedzieć że pojazdy przetarły dużo śląskich szlaków, ale dały też bardzo do myślenia choćby urzędnikom, bo pokazały, że na lokalnych liniach kolejowych nie warto puszczać dużych składów, a te mniejsze. Koleje Śląskie wyciągnęły wnioski i postanowiły zakupić jednostki Elf-2 (34WEa), które można powiedzieć są odpowiednikiem dwuczłonowego SN83. 34WEa pojawiły się np. w miejscu SN83 na trasach z Cieszyna do Czechowic, a dziś także do Katowic.

Tekst: Przemysław Brych

Fot. www.commons.wikimedia.org

3 komentarze

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *