ZKA i ZKA

Zgodnie z obietnicą wróciliśmy na S7 by sprawdzić jakość funkcjonowania Zastępczej Komunikacji Autobusowej podczas remontu linii kolejowej nr 140 pomiędzy Mikołowem a Leszczynami. O ile podróżowanie uruchomionymi specjalnie bezpośrednimi autobusami Leszczyny – Katowice – Leszczyny to niemalże forma pewnej przyjemności, o tyle to przejazd „klasyczną” formą ZKA z Mikołowa do Leszczyn z założeniem obsługi wszystkich przystanków czy stacji już taki prosty i radosny nie jest.


I nie chodzi tu o to, że autobusy są złe, czy nawet o to że się spóźniają. Po prostu wytyczenie trasy mającej połączyć wszystkie miejsca postoju kolei podczas jednego kursu na istniejącej siatce polaczeń drogowych nie jest rzeczą prostą. I choć nie trafiliśmy na korki to kilka odcinków na które wpuszczono autobusy to wąskie lokalne dróżki, gdzie tak wielkim pojazdom łatwo nie jest. Stąd kilka mijanek, gdzie auta osobowe musiały nam ustąpić drogi starając się w jak największym stopniu wykorzystać pobocze, bądź to co obok dróżki się akurat znajdowało.

Czas przejazdu. Według rozkładu jazdy, pociągi pokonują dystans z Mikołowa do Leszczyn w okolicach 30 minut (zależne od długości postoju podczas mijanki w Orzeszu czy Orzeszu Jaśkowicach). Dzisiaj autobusem potrzebujemy na to godziny. Rekordowy jest odcinek od Czerwionki Dębieńska do Leszczyn, który autobusowi zajmuje 14 minut. Pociągiem to 10(!) minut krócej. Z Orzesza Jaśkowic do Czerwionki autobusem jedziemy 9 minut. Jak wróci kolej, to będzie potrzebować na przejazd tylko 4 minuty.

Początek w Mikołowie nie jest zły. Praktycznie wprost z peronu przechoidzi się na parking gdzie czeka już autobus. Przyzwoitej jakości. Zresztą widzieliśmy po drodze pojazdy w kierunku przeciwnym. I też nie budziły one żadnych zastrzeżeń. Do Łazisk Górnych przyzwoicie. By obsłużyć okolice przystanku Łaziska Górne Brada już trzeba trochę pokrążyć po tej miejscowości, choć droga jest już w kierunku następnej stacji. Czyli Orzesza. Tam też jeszcze nic się nie dzieje nadzwyczajnego, choć ostatni odcinek przed wjazdem na drogę 925 to seria ostrych zakrętów co na wąskiej drodze wymaga od kierującego wykazania się swoim kunsztem. Do Jaśkowic nie już tak prosto jak torami. Do Czerwionki również. I jest odcinek ostatni. Czerwionka Dębieńsko – Leszczyny. Tu się trzeba trochę pogimnastykować.

Z tego co usłyszeliśmy w autobusie od pasażerów, to z utęsknieniem czekają oni na powrót kolei w klasycznym wykonaniu. Łącząc się w tej nadziei liczymy, że prace na odcinku Mikołów – Leszczyny nie przekroczą planowanych termonów, bo właśnie ZKA na tym odcinku jest największym utrudnieniem dla pasażerów korzystających z pociągów łączących Rybnik, Wodzisław, Racibórz czy Chałupki z Katowicami.

ppz: Stacja Leszczyny

5 komentarzy

  1. Jeśli chodzi o ZKA to ja chciałem zgłosić, że miałem dwa doświadczenia kiedy to autobus nie zatrzymał się na przystanku
    -Raz w Czerwioce Dębińsku kiedy to autobus tylko wjechał a dróżkę mimo, że stałem w widocznym miejscu obok peronów autobus podjechał i od razu na wstecznym wyjechał nawet nie dając mi możliwości podejść do autobusu
    -Drugi przypadek na przystanku Czerwionka Centrum. Również stoję na przystanku w widoczny miejscu a autobus nawet nie zwalniając przejechał sobie jakby nigdy nic.
    Mam nadzieję, że Koleje Śląskie w jakiś sposób zajmą się tym problemem i nie będę miał kolejnej przyjemności aby natrafić na taką sytuacje

    1. Proszę podac: kiedy miało to miejsce, o której godzinie i w jakim kierunku?
      Sprawdzimy to i zwrócimy uwagę firmie od ZKA.
      Tak czy inaczej: przepraszamy!

  2. Dziś pochwalę autorów za bardzo ładne odmiany – mamy i w Czerwionce Dębieńsku i w Orzeszu Jaśkowicach. Tak trzymać!

  3. Gwoli sprostowania – odcinek z Łazisk Górnych (Brada) do dworca w Orzeszu można pokonać na 2 sposoby – oficjalną drogą powiatową, a po przejechaniu przez 2 ronda w Orzeszu DW 925 do dworca PKP oraz drugą drogą – skrótem koło Huty Szkła. I to właśnie ta droga jest bardzo pokręcona i miejscami za wąska, ale tędy jest bliżej i dodatkowo – omijamy ronda w Orzeszu, do których w godzinach szczytu tworzą się duże korki.
    Tym niemniej sam należę do tych, którzy z utęsknieniem czekają na powrót normalnego pociągu i komfortu jazdy…

  4. Caly czas korzystałem z ZKA i nie zdarzyło sie zeby autobus nie zatrzymał sie w Czerwionce centrum lub Czerwionka Debiensko cos wymyślasz zeby oczernić ludzi ale takowi musza byc Pasażer

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *