Przebudują zajezdnię PKM Tychy

8 kwietnia została podpisana umowa z firmą Mostostal Warszawa S.A., która wykona kompleksową modernizację zajezdni autobusowej w Tychach. Prace mają ruszyć z końcem kwietnia i maja potrwać 13 miesięcy. Wykonawcą inwestycji będzie Mostostal Warszawa S.A., który zmodernizuje tyską zajezdnie autobusową za 58,2 mln zł brutto.


Prace obejmą m.in. instalacje sanitarne, deszczowe i wodociągowe, sieć trakcyjną dla trolejbusów, układ drogowy, a także układ dostarczania gazu CNG do stanowisk ładowania. Przebudowana zostanie także hala napraw m.in. utworzonych zostanie 27 stanowisk obsługi pojazdów (11 wyposażonych w kanały), warsztatów elektrycznych i elektronicznych, pomieszczeń biurowych i socjalnych.

W ramach inwestycji gruntownie przebudowane zostanie zaplecze istniejącej od 1976 r. i dotąd nie remontowanej bazy PKM. Nowa zajezdnia usprawni proces obsługi autobusów zasilanych gazem CNG oraz trolejbusów i autobusów elektrycznych. Hala napraw została zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie stanowiska były przelotowe, co pozwoli na lepsze wykorzystanie powierzchni. Ponadto stanowiska postojowe dla autobusów zostaną wyposażone w dodatkowe 50 punktów tankowania gazu, co w związku z planowanymi dostawami autobusów gazowych dziś jest niezbędne – mówi Miłosz Stec, Prezes PKM Tychy.

Modernizacja zajezdni autobusowej jest częścią wartego 164 mln zł projektu UE, zakładającego rozwój komunikacji miejskiej w Tychach. W ramach projektu miasto ma zakupić ponad pięćdziesiąt autobusów zasilanych CNG, mikrobusów, elektrobusów, pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego, a także przebudować zaplecze techniczne zajezdni autobusowej.

Po zakończeniu inwestycji tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100% autobusy zasilane gazem ziemnym CNG, czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. Tym samym Tychy umocnią swoją pozycję lidera pod względem zastosowania paliw alternatywnych w transporcie publicznym – dodaje Andrzej Dziuba – prezydent Tychów. To bardzo ważne w kontekście walki samorządów – także Tychów – ze smogiem. Autobus zasilany gazem CNG emituje o 70 proc. mniej zanieczyszczeń niż nowe autobusy z silnikami diesla – podkreśla prezydent Dziuba.
Nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także i hałasu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *