Jest żółto, bedzie i czerwono

W 2019 roku kolejne 52 przejazdy kolejowe zyskają pasy akustyczno-wibracyjne. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z zarządcami dróg umieszczają dodatkowe oznakowanie na drogach dojazdowych do torów. Takie zabezpieczenie ma już blisko 400 przejazdów w całej Polsce. 


Pasy wibracyjno-akustyczne mają przypominać kierowcom o zachowaniu szczególnej ostrożności i wyhamowaniu przed przejazdem kolejowo-drogowym. To dodatkowe oznakowanie zwiększające uwagę kierowców. PLK przy współpracy z zarządcami dróg zamontowały na 372 dojazdach do przejazdów poziome wypukłe pasy na jezdni. Linie są w kilkumetrowych odstępach, na ok. 25 m odcinku przed przejazdem i „wymuszają” ograniczenie prędkości, dzięki powstającej wibracji podczas przejeżdżania. Linie są czerwone, by były bardziej widoczne.

Zarządca infrastruktury kolejowej konsekwentnie zwiększa bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego o wartości blisko 70 mld zł, uwzględniają również budowę wiaduktów, tuneli drogowych i przejść podziemnych dla pieszych. Coraz więcej przejazdów kolejowo-drogowych zyskuje nowoczesne urządzenia sterowania i sygnalizacji. Uzupełnieniem tych działań są właśnie poprzeczne linie akustyczno-wibracyjne.

Oprócz inwestycji ważne są działania organizacyjne i informacyjne. W ubiegłym roku PKP PLK oznakowały 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych specjalnymi żółtymi naklejkami. Na każdej #ŻółtaNaklejkaPLK umieszczonej na słupku rogatki lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja, są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”. W ten sposób stworzony został system szybkiego powiadamiania o zdarzeniach na skrzyżowaniach dróg i torów. Do tej pory z informacji na naklejce skorzystano ponad 300 razy.

Więcej informacji na temat kampanii oraz realizowanych w jej ramach działań można dowiedzieć się na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl

2 komentarze

  1. a ja bym na każdym przejeździe zamontował bym ssp i kamery,a nagrane wyczyny szoferów dostarczał Policji 🙂 pozdrawiam i życzę długiego życia tym,którzy ryzykują przejazd przed nadjeżdżającym pociągiem

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *