Punktualna Porta

Przyznajemy że trochę pastwiliśmy się nad punktualnością jednego z połaczeń kolejowych przebiegających przez nasz region. I obiecaliśmy, że poinformujemy jeśli ten pociąg pojedzie kiedyś z godnie z rozkładem. Jesteśmy więc winni Wam tę informację. Wczorajszy pociąg PKP Intercity z Pragi do Warszawy IC Porta Moravica odjechał z Katowic o czasie…


Jako pasażerowie pociągu nr 40622 relacji Gliwice – Częstochowa często, także na naszych łamach, biadoliliśmy jak utrudnione życie mają pasażerowie pociągu Kolei Śląskich przez zwykle opóźniony międzynarodowy skład z Pragi. Pociąg regionalny, który powinien wyjeżdżać ze stolicy województwa śląskiego pięć minut po IC Porta Moravica zazwyczaj opuszczał Katowice kilka minut przed nim i potem w Sosnowcu lub za stacją Dąbrowa Górnicza Ząbkowice musiał karnie odstać kilka minut, oczywiście łapiąc przy tym adekwatne opóźnienie, przepuszczając pojazd uprzywilejowany. Tymczasem wczoraj IC Porta Moravica przemknął na pełnej prędkości przez Wiesiółkę gdzie akurat przebywaliśmy o zaplanowanej porze. Również i „nasz” 40622 pojawił się tam po pasażerów zgodnie z tym co jest napisane w rozkładzie jazdy. Tak to działa teoria naczyń połączonych…

Wydaje się nam jednak, że w tej sprawie jest tzw. drugie dno. Na pewien fakt zwrócił nam uwagę jeden z komentarzy. Jego prawdopodobną słuszność potwierdza fakt, że dzisiaj rano, będąc w Pszczynie, widzieliśmy porannego EIC Comenius relacji Ostrawa – Warszawa, który również jechał punktualnie. A to kolejne połączenie z tych, które potrafią  nieco zdezorganizować siatkę połączeń w czasie porannego szczytu w naszym regionie. I jest naszym zdaniem jest coś na rzeczy. Więc obserwujemy Portę dalej…

 

 

ppz: Wczorajsza Porta Moravica w Wiesiółce

7 komentarzy

  1. Hmm… Bo teraz jeżdżą przez Zebrzydowice – Pszczynę a nie Wodzisław – Rybnik. Obecnie pociągi Kolei Śląskich też nie miewają drastycznych opóźnień na trasie Bohumin – Leszczyny. Po prostu nie muszą czekać na skomunikowane pociągów międzynarodowych w Bohuminie. Jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić.

  2. Commenius jest po czeskiej stronie nazywany Varsovia, jaka jest poprawna nazwa tego pociagu po polskiej stronie – to nie jestem pewny na 100%.

    Po zakonczeniz remontu odcinka Leszczyny – Mikolow, pociag Porta Moravica powinien miec skasowany postoj w Boguminie i jechac ze stacji Ostrava hl.n. lacznica przez Bogumin-Wierzbice (Bohumin-Vrbice), z pominieciem Bogumina (Glownego) bezposrednio do Chalupek, tak jak to bylo wczesna jesienia 2018. Natomiast Commenius-Varsovia praktycznie caly czas planowo jezdzi z pominieciem Bogumina (przez Wierzbice) w dwoch kierunkach i da sie? Da sie.

    I jeszcze by tak odpowiedni pracownicy KS i PKP IC mogli zwrocic uwage czeskim kolegom, aby pociagi z Pragi do Polski wjezdzaly z dobra punktualnoscia.

    1. Muszę Cię zmartwić, ale mimo tego, że napisałeś dwa razy przed dwa ,,m” Commenius, to nazwa tego pociągu brzmi IC Comenius.

  3. No i tez sie zastanawialem, jak to jest, ze pociagi z Pragi lub z Budapesztu – w czasie, gdy jezdzily przez Chalupki – i mialy nieco opoznienia, to jakby tak na nowo wyremontowanym odcinku Chalupki – Rybnik taki pociag dal troche tzw. ,,kopyta,, to moglyby z pare minut opoznienia nadrobic.

  4. Wszystkie pociągi relacji Warszawa – Chałupki – Ostrava – Praha po czeskiej stronie mają nazwe Varsovia, dopiero od Chałupek maja nazwy: Comenius, Praha i Porta Moravica. Comenius nie jest IC tylko EIC. A z tą punktualnościa to vice versa po polskiej stronie.

    1. Od poczatku obowiazujacego RJ w Czechach zaczeto wprowadzac zasade, ze nazwa pociagu dotyczy nie jednej pary kursow, ale wszystkich pociagow jakiejs relacji lub podobnej relacji. Np. pociagi Bogumin – Brno maja nazwe Slezan. Mi osobiscie na przyklad bardziej podoba sie tradycyjny sposob nazywania pociagow: jedna nazwa obowiazuje dla jednej pary kursow.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *