Autostradowe zastępstwo

Przez miesiąc nie jeżdżą pociągi po fragmencie linii kolejowej nr 140 pomiędzy Leszczynami a Mikołowem. Funkcjonuje Zastępcza Komunikacja Autobusowa. W dość dziwnej formie. Ale jak na razie skutecznej.


Niemal każdy remont linii kolejowej, szczególnie taki gdy całkowicie wstrzymywany jest ruch pociągów to konieczność wprowadzenia komunikacji autobusowej. Nie lubią jej pasażerowie, obsługa pokładowa. Bo to przesiadka. I to nie z peronu na peron tylko gdzieś przed dworzec. I wszystkie niedogodności, od fatalnej aury zaczynając poprzez przeszkody jak schody czy przejścia dla pieszych kończąc.

Nie inaczej jest w przypadku remontu linii kolejowej z Mikołowa do Leszczyn, po której kursują pociągi linii S7 i S71 Kolei Śląskich w kierunku Rybnika, Raciborza, Wodzisławia Śląskiego czy Chałupek. Do 18 kwietnia szlak został całkowicie wyłączony z ruchu. Więc stworzono dwie wersje ZKA. Wczoraj testowaliśmy wersję „autostradową”. Czyli szybkie połączenie Katowice – Leszczyny – Katowice z jednym przystankiem – Czerwionka Centrum. Druga wersja to klasyczna ZKA na trasie Leszczyny – Mikołów, czyli autobus jedzie wzdłuż zamkniętej linii kolejowej zajeżdżając pod kolejne stacje czy przystanki.

My wczoraj testowaliśmy tą ekspresową wersję. Cztery minuty przed odjazdem dość wygodny pojazd podstawił się na stanowisko autobusowe w Katowicach przy ulicy Andrzeja. Założone w rozkładzie 38 minut pojazd pokonał bez żadnych problemów. Znaczna część dystansu wyznaczona została autostradami A4 i A1, stąd jazda jest płynna i szybka. Ostatnie kilometry to jazda przez Czerwionkę. I tam też źle nie było. Potem przesiadka na pociąg, który po kwadransie odjechał, w tym wypadku, do Raciborza. Jak ktoś jedzie do Rybnika to na dobrą sprawę nie zdąży dobrze usiąść a już musi wysiadać. Z powrotem również szybko, płynnie i zgodnie z rozkładem. Wygląda na to, że to niestandardowe rozwiązanie ma szansę sprawdzić się w zaistniałej sytuacji. Jak jest na „drugim” ZKA, z Mikołowa do Leszczyn nie sprawdzaliśmy. Ale z pewnością się tam pojawimy.

Jeśli jednak myślicie, że wszystko było dobrze to się mylicie. Dwójka młodzieńców głośno wyraziła swoją dezaprobatę wobec faktu, że autobus podczas kursu do Katowic wysadził pasażerów na ulicy Andrzeja, pod budynkiem sądu, nie podjeżdżając bezpośrednio na patking przed wejściem na dworzec. Obok nas wysiadali starsi ludzie i jakoś nikt nie zwrócił na ten fakt uwagi….

7 komentarzy

  1. To jest draństwo, autobus powinien wjechać na sam peron! A tak na poważnie – codziennie jeżdżą tym autobusem zastępczym na odcinku z Mikołowa do Leszczyn i muszę przyznać, że działa to bardzo poprawnie, bez zarzutu. Nawet ostatnio w godzinach szczytu porannego zaczęły jeździć dwa autobusy, bo jeden to faktycznie było za mało.

  2. 38 minut – mnie ciekawi, jak sie ma do czasu jazdy autobusem ,,osobowym,, z przesiadka na pociag w Mikolowie.

    Tez mnie ciekawi, czy brak postojow po drodze autobusu ,,ekspresowego,, powoduje, ze jadacy np. z Leszczyn do Katowic Ligoty lub z Katowic do Debienska, zamiast jazdy z przesiadka w Mikolowie, wybiora jazde autobusem ,,ekspresowym,, i cofniecie sie o jeden przystanek.

    Uwazam, ze caly GOP i nawet cale woj. slaskie powinno byc pokryte siecia takich autobusy-spinaczy, co jezdza od jednej stacji kolejowej do drugiej (lub do lotniska), o ile miedzy tymi stacjami kolejowymi nie ma dobrego polaczenia pociagiem.

    Przyklady juz funkcjonujacych takich ,,spinaczy,, (chociaz wiele takich linii jedzie trasami bardzo okreznymi, brakuje tez czesto kursow wczesnorannych i poznowieczornych):

    Rybnik – Gliwice, Sylmar, MK Travel, Feniks, jezdzi tez Leo express
    Cieszyn – Bielsko, Linea i Lajkonik
    Bytom – Bedzin, linia 42 i kilka innych linii jadacych dookola
    Mikolow – Zory linia numer 69

    1. Jest to duży uzysk czasowy. Autobus z Mikołowa do Leszczyn (z postojami na wszystkich stacjach) jedzie prawie godzinę, a z Mikołowa do Katowic (wliczając czas na przesiadkę) to dodatkowe pół godziny.

  3. Cieszyn-Bielsko-Biała to konieczna jest reaktywacja linii kolejowej a nie autobusowe spinacze… Tak samo tyczy to Gliwice-Rybnik(-Żory-Chybie…) czy Gliwie-Bytom!

    1. Linie Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik-Radlin Obszary-Wodzisław tak ale nie Żory – Chybie bo tam czoło trzeba zmieniać i czas się marnuje. A pociągi np na Żory powinne jechać z Raciborza przez Rydułtowy Rybnik-Zory- Pszczyna czy Strumień Chybie-Bielsko i to jest myślenie logiczne z przesiadką w Rybniku to samo osiągniesz nawet krócej niż uruchamianiem składu z drugiej kabiny.

    2. Reaktywacja Gliwice – Bytom ma sens przy nowych przystankach i wspolnych wszystkich biletach KS – ZTM, przy relacji pociagow Gliwice – Bytom – Katowice, optymalnie Pyskowice (Miasto) – Gliwice – Bytom – Chorzow Miasto – Katowice – Myslowice.

      Obecnie, gdy z Bytomia do Gliwic jezdzi nie tylko 850, ale takze AP1, dodatkowo z dzielnicy Miechowice do Gliwic jezdzi 57, natomiast najtanszy wspolny bilet kolej-ZTM to albo bilet lotniskowy za 14 zl (jeden przejazd koleja na ten bilet), albo Ekobilet za 16 zl (bez wersji ulgowych), a dodatkowo miedzy Gliwicami a Bobrkiem nie ma mozliwosci wykonania postoju pociagu z wsiadaniem czy wysiadaniem pasazerow – to nawet nie widze wiekszego sensu reaktywacji polaczen na wzor reaktywacji PR bodajze z 2009 roku i reaktywacji KS bodajze z 2013 roku.

  4. Generalnie ruch pociagow osobowych wokol Rybnika powinien wedlug mnie tak wygladac: pociagi z Katowic – dalej bezposrednio w strone Raciborza (moze kiedys w przyszlosci dalej do Opawy), pociagi z kierunku Gliwic i Knurowa dalej bezposrednio w strone Wodzislawia, Chalupek i Ostrawy, pociagi z kierunku Pszczyny i Zor dalej bezposrednio w strone Kuzni Rac. i Kedzierzyna, moze byc tez co jakis czas bezposredni pociag z Wodzislawia do Katowic, ale na ta chwile planowo mamy jeszcze piec par dalekobieznych, co lacza bezposrednio Wodzislaw i Rybnik z Katowicami (teraz, na czas remontu Leszczyny-Mikolow pociagi jada objazdem przez Zebrzydowice) natomiast weekendowy pociag Wisla-Gliwice docelowo widzialbym jakby jechal przez Zory – Orzesze JASKOWICE – Ornontowice (bez zmiany czola), ale przejazd pociagu ta trasa to chyba raczej ,,pisac przyszlosci,, , ciekawe, jak dalekiej.

Odpowiedz na „KamilAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *