Ważny test za Elfami2

Jednostka 22WEd-010 Kolei Śląskich wróciła właśnie spod Legnicy, gdzie w obecności przedstawicieli Instytutu Kolejnictwa, PKP PLK, bydgoskiej Pesy i naszego przewoźnika czteroczłonowy Elf2 pomyślnie przeszedł próby sprawności systemu ERTMS poziomu drugiego zamontowanego w pociągu. Jego prawidłowe działanie w każdej jednostce to jeden z warunków realizacji kontraktu na zakup 19 nowych pociągów typu Elf2. 


Jedynym miejscem w Polsce gdzie można przeprowadzić takie testy jest fragment linii kolejowej nr 274 pomiędzy Legnicą a Bielawą Dolną w województwie dolnośląskim. I właśnie tam nowy pociąg, czyli 22WEd-010 został wysłany by sprawdzić sprawność systemu ERTMS poziomu drugiego. Warto podkreślić, że „dziesiątka” reprezentowała całą dostawę nowych jednostek typu Elf2, czyli oprócz czteroczłonowych 22WEd, mowa również o trzyczłonowych 21WEa i dwuczłonowych 34WEa. W każdym z nich musi być zamontowana możliwość z korzystania z systemu.

Zaliczenie tego testu było jednym z wymogów całkowitego zrealizowania kontraktu na dostawę 19 pojazdów, które zostały zamówione w Bydgoszczy w październiku 2016 roku na mocy umowy zawartej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i KŚ  z bydgoską Pesą. W związku z jej postanowieniami uznaje się, że system będzie uznany za sprawny we wszystkich pojazdach po tym jak choć jeden z nowych pojazdów przejdzie w praktyce pomyślnie próbę jego funkcjonowania.  I 22WEd-010 właśnie ją zaliczył, co oznacza, że system ERTMS poziomu drugiego jest lub będzie sprawny i gotowy do działania we wszystkich 19 nowych pojazdach.

ERTMS (ang. European Rail Traffic Managment System) drugiego poziomu to system bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym, który ma ujednolicić kolej na terenie państw unijnych. Składa się z podsystemu ETCS, czyli Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem oraz z cyfrowego systemu kolejowej komunikacji GSM-R. Wykorzystanie systemu ERTMS jest niezbędne do podnoszenia prędkości pociągów, bowiem maszynista, który prowadzi pociąg z prędkością przekraczającą 160 km/h ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy torze. Zadanie to przejmują urządzenia ETCS i GSM-R, dzięki którym maszynista całą sytuację ruchową na linii kolejowej może śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy.

Fot. Jonatan Biela

7 komentarzy

  1. A gdzie w województwie śląskim można jechać powyżej 160? I czy KŚ w ogole jeżdżą gdzieś powyżej 120?

  2. Masakra po co te systemy skoro KŚ nie obsługują linii z tym systemem, a Wi-Fi w pociągach jest?

  3. ERTMS jest systemem narzucanym przez UE, więc trudno żeby obecnie kupowany na 20, 30, czy więcej lat tabor go nie obsługiwał.

  4. A wie ktoś czy nowe elfy mają baseline 2 czy basline3 sytemu ERTMS? Teoretycznie powinien być basline 3.4 dla jednostek dostarczanych od 1 stycznia 2019.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *