Akcja Kolej Na Ferie podsumowana

152 tysiące osób skorzystało z oferty Kolei Śląskich w ramach akcji „Kolej na Ferie”. Takie dane przedstawiono na konferencji prasowej zorganizowanej z okazji podsumowania akcji przeprowadzonej podczas ferii zimowych w naszym województwie.


Oferta Kolei Śląskich obowiązywała od 9 do 24 lutego. Aby w tym czasie móc skorzystać z możliwości darmowego przejazdu, wystarczyło podczas kontroli zamiast biletu okazać ważną legitymację szkolną lub dokument potwierdzający wiek. Z oferty skorzystało prawie 152 tys. osób. Uczestnicy akcji przejechali pociągami Kolei Śląskich ponad 9,3 mln kilometrów (w branży kolejowej mówimy o pasażerokilometrach – jest to liczba wypracowana przez wszystkich pasażerów, czyli jeśli pociągiem x jechało 10 osób na długości 10 kilometrów, to łączna suma pasażerokilometrów wynosi 100). Dla zobrazowania skali te 9 milionów to tak jakby ponad 230 razy okrążyć ziemię na wysokości równika.

Cieszę się, że akcja okazała się takim sukcesem. To nie tylko szansa na aktywne spędzenie wolnego czasu, ale również doskonała promocja regionu i usług Kolei Śląskich. Oferta była skierowana nie tylko do uczniów z regionu, ale i odwiedzających. Warto dawać najmłodszym dobry przykład i pokazywać, że transport niskoemisyjny jest dobrą alternatywą dla samochodu – podkreślał marszałek Jakub Chełstowski, pomysłodawca akcji „Kolej na Ferie”.

Promocja dotyczyła zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i gimnazjalnych, licealnych, techników i szkół branżowych. Z bezpłatnych przejazdów mogli skorzystać również najmłodsi – w tym wypadku wystarczył dokument potwierdzający wiek. Promocja objęła swoim zasięgiem wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Śląskie – jedynym wyjątkiem był odcinek przygraniczny Chałupki – Bohumin. Dużym zainteresowaniem podróżnych cieszyły się wycieczki w góry – do Wisły, Żywca, Zwardonia i Zakopanego. Tylko na trasie do stolicy polskich Tatr podróżowało w obie strony łącznie 4,5 tys. turystów.

– Pomysł się sprawdził, o czym mogłem dowiedzieć się od harcerzy, którzy wybrali się dzięki tej akcji do Raciborza. Liczby są istotne, ale entuzjazm młodych ludzi mówi jeszcze więcej o powodzeniu akcji. Chcieliśmy pokazać, że kolej jest zadaniem publicznym, realizowanym z podatków i dzięki temu wsparciu udało się odciążyć wiele domowych budżetów, a przy okazji promować transport niskoemisyjny – dodał Michał Woś, członek Zarządu Województwa Śląskiego.

 

10 komentarzy

  1. Cieszę się, że akcja okazała się takim sukcesem – podkreślał marszałek Jakub Chełstowski, pomysłodawca akcji „Kolej na Ferie”. Pytam jakim sukcesem ? i jakim kosztem ? Gdy by to młodzież do 16 roku życia miała za darmo to z pewnością z rodzicami, dziadkami korzystali by z zainteresowaniem a tak to ci co płacili za bilety stali w przejściach bo nastolatkowie bez celu jeżdżąc zajmowali miejsca tym własnie stałym podróżnym , nie wspominając o obsłudze pociągów która dwoiła się i troiła aby wszystko dopilnować . To moralny obowiązek aby skomentować tą akcję jakie miała minusy .

  2. Już pisałem tutaj na temat tej akcji ale się powtórzę. Jakim prawem państwa spółka rozdaje coś za darmo? Ja sobie nie życzę by moje podatki szły na coś takiego. Po za tym społecznie ta akcja jest demoralizująca, uczy braku szacunku do pieniądza, pracy, cudzej własności. Ten marszałek to niech z wlasnej kasy pokryje koszty skoro tak się chwali tym pomysłem. Ale dziwić jak lewicowo socjalistyczna parta u władzy.

  3. A czy pan marszałek jeździł w tych pociągami i widział tą ciasnotę w pociągach (które i bez tej promocji jeżdżą przepełnione), czy tylko podnieca się liczbami? Jak taka super-promocja miałaby się powtórzyć, to okaże się (jak pisał chociażby Damian), że osoba posiadająca normalny bilet, za który musiała zapłacić nie będzie mogła pojechać, bo zwyczajnie do pociągu nie będzie można wejść!

  4. Gdyby nie było kompletnie żadnej akcji to co po niektórzy by też pewnie narzekali. Taki już naród co złośliwość i malkontentctwo na każdym kroku ma we krwi. Ja choć beneficjentem akcji nie byłem (już dawno nie ten wiek) to osobiście ją popieram, choć trudno ukryć że chyba troszkę przerosła organizatorów. Ale to nie powód żeby wszystko mieszać z błotem. Sam wybrałem się raz do Zakopanego i jechałem na stojąco w ogromnym ścisku, zapłaciłem za bilet (bez żadnych ulg) ale jakoś nie czułem złości i frustracji że jest tłoczno albo że to „za moje pieniądze z podatków” (jeśli ktoś tak uważa to mam nadzieję że nie korzystał z alarmów smogowych, zielonych śród i dnia bez samochodu ale to inny temat). Poza tym widać że inicjatywa przypadła dzieciakom i młodzieży do gustu, a to chyba było głównym celem tej dwutygodniowej akcji.

    1. Jak podczas takiej promocji zaczną jeździć pociągi 2x dłuższe, niż normalnie, to niech ona będzie, ale nie w tych realiach, gdzie każdy pociąg jest obładowany na 120%.

  5. A ja uważa, podobnie, jak Olo. Dlaczego zdrowi nastolatkowie mają jeździć pociągami za darmo? Proponuję, aby bilety dla dzieci i młodzieży na ferie chociaż symbolicznie, ale kosztowały.

    Proponuję takie rozwiązanie na ferie zimowe w następnym roku: bilet imienny (z wpisanym numerem legitymacji szkolnej) dla ucznia, wydany tylko na podstawie legitymacji pokazanej w kasie biletowej, w przedsprzedaży:

    jeden tydzień, wszystkie pociągi KŚ (piatek 18.00 – niedziela 24.00 po tygodniu) 20 zl
    dwa tygodnie, wszystkie pociągi KŚ (piatek 18.00 – niedziela 24.00 po 2 tyg ferii) 38 zl
    jeden tydzień, wybrane pociągi pozaszczytowe KŚ (piatek 18.00 – niedziela 24.00 po tygodniu) 6 zl
    dwa tygodnie, wybrane pociągi pozaszczytowe KŚ (piatek 18.00 – niedziela 24.00 po 2 tyg ferii) 10 zl

    pod pojęciem wybrane pociągi pozaszczytowe proponowałbym następujące uściślenie:
    – wszystkie pociągi po godzinie 9.00 pon-sobota
    – wszystkie pociagi w niedzielę
    – wszystkie pociągi BEZPOŚREDNIE Katowice – Wisła, Bielsko – Zwardoń, Bielsko – Zakopane
    – bezpośrednie pociąg Częstochowa – Wisła, Zawiercie – Zwardoń
    – pierwszy poranny Katowice – Cieszyn i Cieszyn – Katowice

    Przy takiej taryfie byłbym ciekawy, jaki procent uczniów wybierze bilet na wszystkie pociągi, a jaki procent wybierze pociągi tylko pozaszczytowe.

    Dlaczego nastolatka ma być stać na ferie w Zakopanem, czy choćy nawet na jednodniowa wycieczke do Zakopanego, ale nie ma być stać na bilet?

    Za darmo uważam, że do jazdy pociagiem powinny być dopuszczone tylko małe dzieci (o ile jada pod opieką dorosłej osoby), następnie osoby niepełnosprawne, schorowane, seniorzy powyżej jakiegoś wieku.

    Jaki wiek powinien upoważniac dzieci i seniorów do bezpłatnej jazdy – można to przecież doprecyzować, podobnie, można doprecyzować, z jakimi chorobami i jakimi stopniami niepełnosprawności można dopuścić podróżnych do bezpłatnych przejazdów w pociągach KŚ.

    1. Dokładnie tak jak piszesz @Kamil. Bilety powinny być chociażby symbolicznie płatne o czym też pisalem. Wtedy to nabiera zupełnie innego charakteru bo już każdy się zastanowi z czego konkretnie będzie korzystać. I nawet te 20 zł wyciągnięte z kieszeni będzie oznakiem szacunku dla czyjejś pracy. Myślę że Ci co są zadowoleni z tej akcji nie mają pojęcia (lub tobą to zpremedytacja) czego w ten sposób uczy się młodego pokolenia.

      Działania tej władzy są stricte populistyczne co jest widoczne na każdym kroku. Rozdawnictwo na kwitnie na prawo i lewo w oderwaniu od jakiekolwiek ekonomii za co przyjdzie nam słono zapłacić.

      Szkoda również, że szacowna redakcja nie zrobiła rzetelnego artykułu na ten temat, a przypisuje wypowiedzi pajaców z UMWŚ.

  6. Tytuł artykułu „Akcja Kolej Na Ferie podsumowana”, pytanie czy rzetelnie. Jak się skonfrontuje zachwyt Pana Marszałka z negatywnymi opiniami stałych pasażerów, to można mieć poważne wątpliwości. Jeśli inicjatorzy akcji pozostaną w błogim zachwycie to przy następnej okazji będą chcieli powtórzyć tegoroczny sukces znów kosztem stałych pasażerów, a chyba nie o to chodzi.

  7. Mnie zastanawia jedno, po feriach, jak tylko Sil Inf Tra pisze o akcji Kolej na Ferie, to tresc artykulu jest optymistyczna i pozytywna, ale juz wiekszosc komentarzy pod artykulem jest pesymistyczna, niekiedy wrecz bardzo krytyczna i nie zostawiajaca suchej nitki nie tyle na samym pomysle akcji, co na realizacji.

  8. Jedno i to samo. Czego wy wszyscy chcecie, że KŚ przyznają się do jakiegokolwiek błędu? U nich wszystko jest najlepsze, to inni są źli.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *