Tylko koło kierowcy

Pamiętacie pewno serię dowcipów, których głównymi bohaterami byli mieszkańcy pewnego miasta. Różnie ta miejscowość w różnych środowiskach była nazywana. Dlatego nie podamy konkretnego miejsca, gdzie te dość surrealistyczne sytuacje miałyby się rozgrywać. W każdym razie jeden z kawałów był taki: Dlaczego w tymże mieście autobusy są szersze niż dłuższe? Bo wszyscy chcą siedzieć koło kierowcy. Podobną tendencję zauważyliśmy w pociągach Kolei Śląskich. Nie wiedzieć czemu wszyscy chcą siedzieć jak najbliżej czoła pociągu. I czasem gdy tam zaczyna panować ścisk, wystarczy się przejść nieco do tyłu jednostki. Na pewno wolne miejsce się znajdzie…  


W przypadku małych miejscowości jest to bardziej zrozumiałe, bo generalnie wszyscy kierują się do przodu by kupić bilet u kierownika pociągu czy konduktora. I po tej czynności kierują się na najbliższe wolne miejsce. Ale najwięcej pasażerów wsiada w dużych miejscowościach i spora grupa z nich posiada bilety miesięczne. Stąd wycieczka na przód do obsługi nie jest konieczna. Ale i oni wybierają przednią, no ewentualnie, środkową część jednostki.

Kilkakrotnie już zauważyliśmy taka prawidłowość i widząc, że w przodzie ludzi sporo a niektórzy nawet stoją, polecamy wam przejść się do tylnej części jednostki. Gwarantujemy całkiem sporą ofertę miejsc siedzących Oczywiście, zasada nie działa w przypadku niektórych połączeń szczytowych, bez względu na linię gdy tłok jest w całej jednostce. ale mówimy to u około 15 procentach połączeń. W pozostałych przetestowaliśmy (najbardziej to działa w pociągach linii S5 i S7) to zachowanie i nie zdarzyło się byśmy musieli stać.

Zasada funkcjonuje we wszystkich rodzajach pociągów i we wszystkie dni tygodnia. Przykład. W ubiegłą niedzielę w godzinach południowych podróżowaliśmy z Bielska-Białej do Katowic. Z przodu notoryczne  przepraszanie podróżnych żeby się przemieścić na tył jednostki 22WEd. W trzecim członie już luźniej. W ostatnim do wyboru. Miejsce przy oknie? Przodem czy tyłem do kierunku jazdy? Nie ma znaczenia. Są takie i takie. Miniony czwartek. Feralny kurs zakończony w Katowicach Brynowie połamaniem pantografu. To samo. Też 22WEd. My wygodnie w ostatnim członie. Z przodu niektórzy podróżni stali. Nie rozumiemy czemu się tak dzieje. Ale się dzieje…

13 komentarzy

  1. Niektore koleje podmiejskie czesc miejsc označuje jako pierwsza klasa, oczywiscie z drozsza taryfa, natomiast wiekszosc biletow promocyjnych lub widloprzejazdowych lub na caly siec, sprzedaje sie tylko na druga klase

  2. Może to bierze się z tego iż kiedyś TeleVizjaNie powiem jaka ostentacyjnie krytykowała kolej w Polsce jaka to zła i nie bezpieczna i najlepiej wsiadać z samego przodu blisko obsługi aby nie zostać okradzionym itd.

  3. Ludzie siadają bliżej czoła ponieważ są przyzwyczajeni kupować bilety u konduktora i nawet gdy nie muszą to tam idą.

  4. Troks masz racje ,to jest rodzaj dyscypliny,ktora kolej narzuca. Konduktor w pierwszej kolejnosci zaczyna z przodu ,pasazerowie chca miec zakup biletu z glowy, bo taka jest instrukcja kolei Nikt nie chce byc posadzony ze probuje jechac na gape,to zostalo jeszcze z PRL-u. Kamil – masz dwa byki ortograficzne / To taka mala uwaga jezykowa/ !!

    1. … oznaczaja … lub wieloprzejazdowych na cala siec …

      tak oto poprawilem (na SilesiaInfoTransport nie mam jak poprawic wpisu, tymczasem nawet messenger wprowadzil jakis czas temu mozliwosc poprawienia wpisu do ilustam minut od wpisania).

    2. jakis czas temu wsiadlem do pociagu na stacji bez kasy biletowej i jechalem sobie, czekajac na konduktora – z tym, ze to byl pociag PKP IC – jak przyszedl konduktor, to zagrozil mi mandatem za niezgloszenie braku biletu i checi zakupu

      jak jest dokladem w Kolejach Slaskich, w jakich przypadkach podrozny bez biletu ma czekac na obsluge, a w jakich ma podrozny sam szukac obslugi – hm, uwazam, ze Koleje Slaskie powinny informowac w mediach, jak podrozny powinien sie zachowac (w tym takze podrozni z malym dzieckiem, podrozni z duzym bagazem, podrozni z rowerem)

  5. Codziennie jeżdżę pociągiem z Cieszyna do Chybia i sami kierownicy proszą na st. początkowej żeby siadać a on przyjdzie. Większość siada właśnie w części przedniej a zwłaszcza Ci co pierwszy raz lub rzadko jeżdżą pociągami. Stali pasażerowie siadają przeważnie na swoich ulubionych miejscach. Zauważyłem że kierownik widząc że ktoś wsiada na przystankach od razu rusza na skład tak że nie trzeba robić niepotrzebnego tłoku z przodu.

    1. Na Śląsku tak można robić, bo konduktorzy są dobroduszni, uprzejmi i wyrozumiali pod tym względem. Natomiast w pociągach Kolei Mazowieckich są zatrudnieni kontrolerzy biletów („kanary”), którzy polują na „ofiary” – osoby, które na stacji bez kasy biletowej nie wsiądą pierwszymi drzwiami, bo na przykład nie wiedzą, na którym fragmencie peronu stanąć, żeby było najbliżej do czoła pociągu (niektóre pociągi potrafią się tak zatrzymać, że czoło pociągu jest w okolicach połowy długości peronu i trzeba biec do pociągu), a boją się, że nie dobiegną do pierwszych drzwi zanim pociąg ruszy. A należy wziąść pod uwagę, że w Warszawie często jeżdżą po dwie jednostki (np. 2xEN57). Więc jak się wsiądzie do drugiego wagonu, to nie ma możliwości przejścia do czołu pociągu, a na to tylko czekają kontrolerzy biletów, żeby wlepić mandat. Nie mają litości i żadnych tłumaczeń nie przyjmują. A dlatego są zatrudnieni kontrolerzy, bo konduktor (kierownik pociągu) często nie ma możliwości przejść się po pociągu i sprawdzić bilety osób, które wsiadły, bo jest zajęty wystawianiem biletów i tak sporej kolejce osób do niego ustawionych w przodzie pociągu.

  6. Ja siadam zawsze w tej części składu gdzie jest WC 🙂 żeby w razie potrzeby nie iść przez cały skład, zwłaszcza na długiej trasie, a często jadę weekendowo z Częstochowy do Wisły czy Zwardonia. Powodem jest to, że w pociągach KŚ jest niestety tylko jedna toaleta.

  7. No i dobrze że łapią. W KŚ też powinni łapać. Złodziej wyłudzających przejazdy trzeba karać bezwzględnie

  8. wszystko zależy od schodów na peronie bo pasażerowie to lenie najlepiej jak skład zatrzymał się prosto na schody .

Odpowiedz na „E1Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *