Oświęcim – Czechowice-Dziedzice od 18 marca

Za tydzień, 18 marca na trasę Oświęcim – Czechowice-Dziedzice wyjedzie pierwszy po ponad trzyletniej przerwie pociąg osobowy. To efekt reaktywacji zawieszonych w 2015 roku codziennych połączeń kolejowych na tym odcinku. Stowarzyszenie na rzecz Gminy Brzeszcze taką informację oficjalnie otrzymały od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.


Informacja o zamiarze reaktywacji połączeń kolejowych pojawiła się w styczniu. Wówczas urząd marszałkowski za pośrednictwem Departamentu Transportu i Komunikacji przekazał Stowarzyszeniu BRZOST informację, że jeszcze w trakcie obecnego rozkładu jazdy na zapomnianą przez władze województwa trasę wyjedzie aż 9 par pociągów, których propozycja rozkładu jazdy poddana została konsultacjom społecznym.

W trakcie trwania konsultacji wpłynęło ponad 50 uwag. Co ważne, wszystkie z nich były zasadne i na ich podstawie organizator przewozów dokonał poprawek w zaproponowanym rozkładzie. – Część z uwag udało się uwzględnić już teraz – tłumaczy Dawid Szczepański, Prezes Stowarzyszenia “BRZOST” i radny miejski w Brzeszczach, który od dawna zabiegał o reaktywację połączeń na tej linii – Jestem po rozmowie z Departamentem Transportu i Komunikacji urzędu marszałkowskiego w Krakowie. Z uwagi na konstrukcję rozkładu jazdy na trasie z Krakowa do Oświęcimia i trwającej modernizacji linii kolejowej z Krakowa do Trzebini, nie udało się już teraz wprowadzić wszystkich propozycji do rozkładu jazdy. Spowodowałoby to zaburzenie całego rozkładu jazdy pociągów w Małopolsce i z uwagi na ruch jednotorowy na wielu odcinkach, wydłużyłoby czas oczekiwania na dalszą jazdę na stacjach pośrednich – dodaje.

Z racji tego, że reaktywacja połączeń odbywa się w trakcie trwania rocznego rozkładu jazdy, a nie na początku jego obowiązywania, trudno jest dokonać “rewolucji” w siatce połączeń, szczególnie, że jest to wydłużenie dotychczasowej relacji Kraków Główny – Oświęcim, a nie uruchomienie całkiem nowej relacji Oświęcim – Czechowice-Dziedzice – uzupełnia Szczepański. Dodaje także, że otrzymał zapewnienie, że kolejne z propozycji zmian do zaproponowanego rozkładu będą uwzględniane stopniowo w kolejnych korektach aktualnie obowiązującego rozkładu jazdy, a nowy rozkład jazdy, który wejdzie w życie w grudniu br., zawierać będzie wszystkie wnioski podróżnych, zgłoszone w konsultacjach społecznych. – Jedną z pozytywnych zmian w rozkładzie, którą zobaczymy już w marcu, jest przesunięcie odjazdu ostatniego pociągu z Czechowic-Dziedzic z godziny 22:20 na 23:02, by skomunikować pociąg z przyjeżdżającym ze strony Bielska-Białej pociągiem Kolei Śląskich. To wielka zmiana “na plus” – komentuje przeprowadzone konsultacje społeczne Dawid Szczepański. Wśród minusów wymienić można “dziurę” w siatce połączeń pomiędzy godziną 9 a 14. Planowana para pociągów uruchomiona zostanie dopiero w czerwcu z uwagi na kolizję w rozkładzie jazdy z pociągiem Intercity.

Reaktywacja połączeń kolejowych do samego końca stała pod znakiem zapytania. Województwo Śląskie odmówiło współfinansowania połączeń na swoim terenie, w związku z czym przez wiele tygodni trwały burzliwe rozmowy na temat możliwości ich uruchomienia. Ostatecznie przepisy ustawy o transporcie kolejowym dają możliwość organizatorowi przewozów, którym jest Województwo Małopolskie, na samodzielne finansowanie połączeń do najbliższej stacji w sąsiednim województwie.

Źródło: https://brzost.brzeszcze.pl/

17 komentarzy

  1. Dobrym pomysłem było by wydłużenie niektórych par do Wisły. Było by dogodne skomunikowanie na Kraków. Wystarczyło by chociażby tylko w weekendy.

    1. Był kiedyś taki poc. Wisełka kursujący w C z Krakowa do Wisły, jeździł oczywiście tym odcinkiem przez Czechowice-Dziedzice. Po wszystkich remontach (także Wisły) powinien taki pociąg wrócić, bo na razie czasowo jest średnio konkurencyjny z autobusem.

      1. Masz racje. Ale zyskaliby połączenie z Krakowem mieszkańcy, Skoczowa, Chybia i innych okolicznych miejscowości. Myślę, że mimo niskich prędkości ludzie (może nie tłumnie) by jeździli.

        1. Małopolskie samo z siebie za takie połączenie do Wisły nie zapłaci, a na Śląskie nie ma co liczyć, skoro nawet za odcinek Czechowice-Dziedzice – granica województwa nie chcą płacić.

  2. Czy wiadomo z jakich przyczyn Województwo Śląskie odmówiło współfinansowania połączeń na swoim terenie?

    1. Województwo śląskie uważa, że brak jakiegokolwiek transportu publicznego z Oświęcimia do Czechowic i popyt pasażerów na te połączenia to nie powód, by reaktywować połączenia przed modernizacją. Miało być przede wszystkim dla dobra mieszkańców, a wyszła wielka kałuża…

  3. Nie pierwszy po trzyletniej przerwie, a pierwszy codzienny. Zapomnieliście, że już ponad rok jeżdżą na tym odcinku studenckie pociągi Cz.-Dz.-Kraków w piątki i niedziele. Co ciekawe na plakatowym rozkładzie na portalu pasażera poc. są ujęte jako Cz.-Dz.-Oświęcim, a nie wydłużenia tych z Krakowa, ale czas przesiadki na niektórych połączeniach rzędu 1 czy 3 minut sugeruje jednak wydłużenia, zobaczymy jak to będzie już za tydzień 🙂 Bardzo dobrze, że wracają, mimo tego że na razie jest wolno i za chwilę zacznie się modernizacja, ale ludzie potrzebują jeździć teraz a nie za dwa lata…

  4. Jest balagan brak wspolpracy,kazdy ciagnie do siebie a ludzie czekaja na dobra wiadomosc. Chetnie przesiada sie z auta na pociag.Ale puki to sie nie ureguluje musza jakos dojechac indywidualnie.

    1. pooki piszemy przez U zamkniete (O kreskowane), puki przez U otwarte to liczba mnoga od puk (-niecie) : )

      taka mala uwaga jezykowa

  5. Najgorsze jest to, że pociągi na większości trasy póki co pomkną z zawrotną prędkością 20-30 km/h…

    1. a jakby tak obok pociagow puscic kilka autobusow Oswiecim – Czechowice, moze czas przejazdu byloby lepszy

      oczywiscie autobusy i pociagi w tej dalej taryfe

      dla porownania: czesc kursow Krakow – Balice jest wykonywana autobusami, kursujacymi taryfowo jako pociag.

    2. a moze lepszy bylby czas jazdy, jakby obok pociagow Oswiecim – Czechowice, uruchomic jeszcze kilka par kursow autobusu, ale autobusu w relacji Oswiecim – Pszczyna (tzn pociag do Czechowic, a autobus do Pszczyny via DW933), zaleta Pszczyny jest taka, ze w Pszczynie sa mozliwosci przesiadki na pociagi do Rybnika, Wisly, Cieszyna i jeszcze jest kilka par kursow pociagow dalekobieznych, nie jadacych przez Czechowice (Warszawa-Wisla, Warszawa-Wieden).

  6. wojewodztwo slaskie nie chce doplacac do pociagow Czechowice Cz – Oswiecim – Krakow, a czy wojewodztwo malopolskie doplacalo do pociagow Czechowice Cz – Oswiecim – Katowice?

    Drugi temat to jest, czy pociagi PKP IC, na odcinku Czechowice – Oswiecim, nie moglyby honorowac taryfy PR.

    A jak to wyglada taryfowo, jak podrozny chce kupic bilet KS – PR – KS, np. Imielin – Zabrzeg albo bilet PR – KS – PR, na przyklad Kozy – Brzeszcze albo Kaniow – Jaworzno Szczakowa via Katowice.

  7. Tak klania sie Ortografia – Mea Culpa, mimo wszystko chcialbym czytac ze na kolei dzieje sie dobrze!!

  8. Tak klania sie Ortografia – Mea Culpa, mimo wszystko chcialbym czytac ze na kolei dzieje sie dobrze!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *