Hańcza odjeżdża do Krakowa

W niedzielę 10 marca wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 8 czerwca. Wprowadzane zmiany zapewnią optymalne kursowanie  pociągów PKP Intercity podczas licznych modernizacji linii kolejowych. Kilka istotnych zmian dotyczy pociągów kursujących w naszym regionie.


Najważniejsza zmiana dotyczy pociągu TLK Hańcza, w tej chwili kursującego w relacji Suwałki – Gliwice – Suwałki, który od 19 marca połączy Kraków z Suwałkami. Udało się nam porozmawiać wczoraj z Agnieszką Serbreńską, rzecznik PKP Intercity, która poinformowała nas, że rozbrat naszego regionu z Hańczą jest definitywny. Stanie się tak ponieważ przewoźnik uwzględnił roszczenia mieszkańców Podlasia, którzy wnioskowali ponoć powszechnie o przetrasowanje tego pociągu do Krakowa.

Rozpoczyna się przebudowa infrastruktury pasażerskiej na stacji w Nowym Dworze Mazowieckim. W jej zakres wchodzi dostosowanie długości peronów do bezpiecznego zatrzymywania na tej stacji dłuższych pociągów TLK i IC. Prace będą mieć wpływ na kursowanie kilku pociągów PKP Intercity. Przez okres trzech tygodni do końca marca zawieszone zostanie kursowanie pary pociągów Pendolino relacji Warszawa – Gdynia – Warszawa, odjeżdżających z Warszawy Zachodniej o 6:16 oraz z Gdyni Głównej o 19:16. W tym terminie zostanie także skrócona relacja dwóch składów Express InterCity Premium (EIP). Pociąg 4504 relacji Bielsko-Biała – Gdynia pojedzie do Warszawy Wschodniej, skład EIP 5402 zaś, kursujący do Gliwic, wyruszy nie z Gdyni, a z Warszawy Wschodniej. EIC Norwid będzie kursować w skróconej relacji Warszawa – Kraków – Warszawa, a IC Sienkiewicz od poniedziałku do piątku pojedzie na krótszej trasie Kraków – Warszawa – Kraków.

Marcowa korekta przynosi także pozytywne zmiany dla mieszkańców Jarocina. Od 8 marca na stacji w tym mieście będą zatrzymywać się pociągi TLK Rozewie relacji Gdynia – Bielsko-Biała – Gdynia i IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Świnoujście – Przemyśl. Zyskają także mieszkańcy pobliskiego Krotoszyna, gdzie w okresie 8 kwietnia – 8 czerwca, postój będzie mieć pięć pociągów PKP Intercity, zapewniających dojazd m.in. do Warszawy, Wrocławia, Białegostoku, Kołobrzegu czy Gdyni.

Od 6 do 10 maja IC Szkuner łączący Katowice z Kołobrzegiem pojedzie w relacji Katowice –Słupsk – Katowice, IC Malczewski zaś, relacji Przemyśl – Kołobrzeg, nie będzie prowadził w swoim składzie wagonów bezpośrednich do i ze Słupska. Dodatkowo w tym okresie w pociągach IC Malczewski, IC Szkuner oraz TLK Gwarek na odcinku Piła Gł. – Jastrowie przejazd będzie odbywał się autobusem komunikacji zastępczej. Natomiast TLK Zamoyski relacji Lublin – Kołobrzeg będzie kursować na trasie Lublin – Piła.

Dalej nastąpi honorowanie biletów w pociągach i autobusie komunikacji zastępczej Przewozów Regionalnych na odcinku Kołobrzeg – Piła – Koszalin. Warto zwrócić uwagę, że te utrudnienia potrwają jedynie kilka dni i co ważne, rozpoczną się już po długim weekendzie majowym. Osoby chcące skorzystać z tych połączeń udając się na majówkowy wypoczynek, nie napotkają więc żadnych utrudnień.

Pociągi: TLK Branicki relacji Kraków – Gdynia (w okresie 10 marca – 8 czerwca), IC Kossak relacji Kraków – Wrocław (w okresie 10 marca – 8 czerwca), TLK Wybicki relacji Poznań – Kraków (w okresie 10 marca – 26 kwietnia, 6 maja – 8 czerwca), TLK Ukiel relacji Kraków – Olsztyn (w okresie 28 kwietnia – 6 maja) będą kursować trasą okrężną przez Kraków Olszę, z pominięciem stacji Kraków Główny.

Dodatkowo, kilka pociągów pojedzie zmienioną trasą przez stację Kraków Nowa Huta, pomijając stację Kraków Płaszów. Prace modernizacyjne prowadzone w Krakowie sprawią także, że od 20 maja do 8 czerwca nie kursuje pociąg EIP 3102 relacji Kraków – Warszawa, wyruszający ze stolicy Małopolski o 16:55. W jego trasie uruchomiony zostanie pociąg EIC 3112 Sawa relacji Kraków – Warszawa. Dodatkowo, w tym terminie pociąg EIP 5304 relacji Gdynia – Kraków zostanie skrócony do relacji Gdynia – Warszawa.

Trwające liczne modernizacje linii kolejowych spowodują także, że PKP Intercity będzie uruchamiać zastępczą komunikację autobusową na odcinkach niektórych połączeń. Część pociągów pojedzie w skróconych relacjach bądź trasami okrężnymi. Wszystko po to, aby zapewnić pasażerom sprawny dojazd do celu podróży. Warto więc wcześniej zapoznać się ze szczegółami podróży.

Przewoźnik informuje także, że 10 i 11 marca na największych dworcach w Polsce – Warszawie Centralnej, Wschodniej i Zachodniej, Gdańsku, Gdyni, Wrocławiu, Krakowie Głównym, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie, do dyspozycji podróżnych będą informatorzy mobilni.

4 komentarze

  1. Ale przecież do końca tej korekty Hańcza zostaje w Gliwicach… A potem? Będzie tylko Hańcza Kraków – Suwałki czy Kraków/Gliwice – Suwałki. I co z połączeniem do Grodna. Czy również przejmie je Hańcza czy powstanie nowy skład np. Gliwice – Grodno

  2. Będzie tylko Hańcza Kraków-Suwałki/Grodno, a dla Górnego Śląska nie będzie nic w zamian, a może coś jednak dadzą… Bo jak Hańcza wraca na Kraków, to wypadnie IC Łokietek – mogą go dać do Katowic/Gliwic.

  3. Jak zwykle PKP Intercity robi pasażerom pod górkę. Przebudowa infrastruktury pasażerskiej na stacji w Nowym Dworze Mazowieckim to nie jest podstawa, żeby nie kursowały pociągi na trasie Warszawa-Gdynia. PKP Intercity nie wie, że jest coś takiego jak trasa objazdowa? Pojedno nie słyszałem, żeby stacja Nowy Dwór Mazowiecki była zamknkęta albo linia kolejowa zamknięta, spokojnie można by było bocznymi torami bez postojów handlowych puścić pociągi lub wybudować tymczasowy peron ze zwykłych podkładów kolejowych. No ale oczywiście, kolej zawsze lubi tracić pasażerów i w tej sytuacji również straci pasażerów na rzecz FlixBusa albo innego przewoźnika. W strukturach spółek kolejowych ostatnio w ogóle się nie myśli i chyba nie wie, że jest takie coś jak objazd.

  4. Może chodzi o brak przepustowości na tym odcinku, bo zapewne jeden tor będzie wyłączony na czas robót, a perony jak zapewne wiesz w NDM są przy torach głównych, a tory dodatkowe są dopiero za peronami. A kursuje tamtędy dużo pociągów także regionalnych i może nie wszystko się zmieściło. Tak sobie tylko dumam…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *