Postępy w rewitalizacji na wysokości Nędzy

Inwestycja warta ponad 370 mln zł dotarła do końca remontowanego odcinka. Pomiędzy Suminą a Nędzą prace torowe przekroczyły półmetek. Praca pali się w rękach.


Choć inwestycja na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędzą/Turze dotyczyła głównie sprawnego wywozu węgla ze Śląska, to pociągi pasażerskie również zyskają na tej realizacji. Inwestycja warta ponad 370 mln zł rozpoczęła się w 2017 roku od strony Chybia. Obecnie prace trwają na drugim jego końcu w Nędzy i Turzu. Jeden tor i przylegające do niego krawędzie peronowe jak i sieć trakcyjna są już gotowe. Obecnie trwa wymiana podtorza i układanie nowych podkładów i torów w drugim torze. Inwestycja powinna zakończyć się w marcu br. My potwierdzamy, że ten termin może zostać zachowany. Ewentualny poślizg to jeden miesiąc.

Wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej. Rewitalizacja obejmie 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) w tym dwa ponad stumetrowe mosty. Kompleksowo wymienione zostaną tory, podtorze i sieć trakcyjna. Przewidziano również ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska. Zapewnią to ekrany akustyczne, ustawiane w miejscach wyznaczonych na podstawie wcześniej wykonanych badań. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem i przebudowa przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa, a monitoring na skrzyżowaniach toru i drogi pozwoli również na lepszy nadzór w ruchu drogowym. Sprawny przejazd pociągów w zimie zapewnią rozjazdy wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu.

5 komentarzy

  1. Ładnie to wygląda. Ciekawa, kiedy druga część linii 140 od Rybnika do Katowic doczeka się takiego samego remontu (najlepiej z dobudową drugiego toru)???

    1. @Sławek
      co do linii 140 – swego czasu zadałem pytanie do Naczelnik wydziału ds. skarg i wniosków i poniżej zamieszczam odpowiedź. Może Redakcja zainteresuję się tematem i sprawdzi czy można jakoś „pomóc” sprawie? 🙂

      w odpowiedzi na zgłoszenie z dnia 11.08.2018 r. dotyczące drugiego toru na odcinku Rybnik Paruszowiec – Mikołów Biuro Zarządu Centrali spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuje, że projekt dobudowy drugiego toru na linii nr 140 na odcinku Katowice Ligota – Leszczyny, obejmującym odcinek Rybnik Paruszowiec – Mikołów jest jednym z projektów analizowanych w ramach prac nad listą projektów tzw. Nową Perspektywą Finansowania Unijnego 2021-2027. W ramach konsultacji przed przystąpieniem do opracowywania powyższej listy zapotrzebowanie na wskazaną inwestycję zostało zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

      Dopiero po zakończeniu opracowywania przedmiotowej listy będzie możliwe określenie, czy postulowany w Pana zgłoszeniu projekt zostanie przyjęty do dalszych prac. Ponadto należy mieć na uwadze, że ostateczna lista projektów skierowanych do prac studialnych bądź realizacyjnych będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami na poziomie rządowym.

  2. Moje pytanie było z gatunku retorycznych, ale dzięki za odpowiedź. Do podobnej informacji również udało mi się dotrzeć z innego źródła (znalazłem odpowiedź Ministerstwa Infry na interpelację jednego z posłów, który pytał o to samo). Dobudowa drugiego toru jest zresztą warunkiem sine qua non uruchomienia pociągów z Katowic do Jastrzębia.

  3. Zdanie „Inwestycja powinna zakończyć się w marcu br.” daje złudną nadzieję, że po marcu na odcinku Rybnik – Racibórz będzie można jeździć normalnie. Niestety będzie wręcz przeciwnie. Zastępcza Komunikacja Autobusowa jak najbardziej będzie w różnych terminach, oczywiście jak zwykle w przypadku tej trasy, zupełnie niepowiązanych. Pociągi będą miały nawet 10 różnych wariantów kursowania.

  4. Odcinek Opole -Nysa tez slimaczy chociaz to jednotorowka. REWITALIZOWANA etapami; troche szynami troche komunikacja zastepcza pasazer psioczy ale jedzie
    PRZYPOMINA TO DOJAZD Z KEDZIERZYNA DO LUBLINA Z PRZESIADKA W DEBLINIE . Tyle ze wagony ciagnely parowozy!!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *