UTK kontroluje potentatów

Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą kontrole u trzech największych przewoźników. W Przewozach Regionalnych (Polregio), Kolejach Mazowieckich i PKP Intercity przeanalizują dokładnie regulaminy dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnością, a także przeprowadzą niezapowiedziane kontrole przestrzegania tych zapisów przez kasjerów i drużyny konduktorskie. W przypadku negatywnych wyników kontroli, mogą one zakończyć się wszczęciem postępowania administracyjnego i nałożeniem kar na przewoźników.


– Nie będziemy tolerować braków w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy podróżny ma prawo do bezpiecznej i komfortowej podróży – zaznaczył Ignacy Góra, Prezes UTK. – Przewoźnicy muszą zrozumieć, że nie wystarczą procedury. Potrzebni są wyszkoleni i empatyczni pracownicy, którzy zapisy regulaminów będą w stanie wykonać tak, by podróż dla każdego była bezpieczna – dodał I. Góra.

Na posiedzenie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa zaproszono PKP Intercity, PKP PLK oraz PKP S.A. Prezes UTK wezwał przedstawicieli spółek kolejowych do przedstawienia szczegółowych informacji o podjętych działaniach, które pozwolą uniknąć w przyszłości nieprawidłowości w obsłudze podróżnych z niepełnosprawnością. Chodziło przede wszystkim o zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów jakim jest ruszenie pociągu w trakcie wysiadania podróżnych.

Omówiono też inne błędy w obsłudze osób z niepełnosprawnością. Szczegółowo przeanalizowany został przypadek podróży pani Alicji i jej syna, który nie porusza się samodzielnie. Podróżna opisała przejazd z Gdańska do Berlina i z powrotem. Prezes UTK z urzędu zajął się sprawą. Pracownicy UTK są w kontakcie z pasażerką i ustalają wszystkie okoliczności.

– Często otrzymuję informacje, że drużyny konduktorskie są przeszkolone, ale praktyka pokazuje, że albo jakość szkolenia jest niezadowalająca, albo osoby zatrudniane na tych stanowiskach nie spełniają właściwie swojej roli. To co obserwujemy w ostatnim czasie na kolei nie napawa optymizmem –  powiedział prezes UTK

W ubiegłym roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *